Widzenie artystyczne - 1 w zakresie grafiki EP-2F-WAG1
TREŚCI PROGRAMOWE:
Widzenie artystyczne - wprowadzenie. Fundamentalne zagadnienia z zakresu sztuk wizualnych: kształt, rytm, faktura, równowaga, przestrzeń, czas, ruch itp. - próba ich wielostronnej / interdyscyplinarnej analizy i definiowania. Badanie relacji między treścią a formą realizacji wizualnej. Obserwacja natury jako punkt wyjścia do analizy postrzegania. Artystyczne środki wyrazowe: walor, kolor, kontrast, plama, linia, bryła, światłocień.
Definiowanie treści dzieła sztuki w ramach warsztatu graficznego. Definiowanie środków wyrazowych w ramach warsztatu graficznego. Definiowanie znaczeń dzieła sztuki w ramach warsztatu graficznego. Możliwości i ograniczenia wyrazowe związane z technikami graficznymi.
W cyklu 2020Z:
1. Usystematyzowanie wiedzy dotyczącej technik druku wklęsłego, wypukłego, płaskiego – prezentacja technik i narzędzi. Rozszerzenie o pokaz autorskich technik realizowanych w Pracowni Grafiki Warsztatowej. Wybrane problemy formalne budowy dzieła graficznego. Rola kontrastu w grafice. Uwarunkowania technologiczne (możliwości i ograniczenia). Ogólne zasady pracy i przepisy BHP oraz organizacja zajęć w pracowni. (2 g) Treści realizowane są poprzez: |
W cyklu 2021Z:
Tegorocznym tematem zajęć jest "PRZEJŚCIE". Student na zajęcia musi być wyposażony w linoleum (najlepiej to które nie jest podklejone filcem, proszę pytać w sklepie plastycznym) Projekty należy przygotowywać w technikach pozwalających na uzyskanie głębokiej czerni - tusz, wycinany czarny papier. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. |
W cyklu 2022Z:
OCENA KREATYWNOŚCI |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka zna wybrane problemy formalne budowy dzieła artystycznego i potrafi określić sposób ich oddziaływania w odniesieniu do technik plastycznych z zakresu grafiki.
Student/ka posiada wiedzę na temat wykorzystania zasad kompozycji jako środka przekazu społecznego oraz efektywnej komunikacji wizualnej.
Student/ka zna narzędzia i sposoby pracy w wybranych technikach plastycznych.
Student/ka zdobywa wiedzę o środkach wyrazowych wykorzystywanych w technikach plastycznych z zakresu warsztatu graficznego.
Student/ka zna sposoby wspomagania tradycyjnego warsztatu graficznego współczesnymi technologiami multimedialnymi.
Student/ka zdobywa wiedzę umożliwiającą dokonanie analizy formalnej historycznych i współczesnych dzieł plastycznych.
Student/ka opanował wiedzę o zasadach i sposobach ekspozycji dzieł artystycznych.
Umiejętności
Student/ka rozumie związek między formalną strukturą dzieła plastycznego a jego wyrazem artystycznym.
Student/ka potrafi posługiwać się poznanymi elementami formalnymi budowy dzieła sztuki w procesie tworzenia własnego języka wypowiedzi artystycznej.
Student/ka dostosowuje warsztat do koncepcji twórczych.
Student/ka wskazuje dzieła ilustrujące omawiane zjawiska i tendencje, szacuje ich wartość artystyczną.
Student/ka potrafi przygotować ekspozycję wystawienniczą.
Kompetencje społeczne
Student/ka krytycznie ocenia własne prac pod kątem użytych środków wyrazowych.
Student/ka potrafi analizować prace własne i innych autorów oraz omówić użyte w nich środki wyrazu i zastosowane techniki graficzne.
Kryteria oceniania
Student poznaje podstawowe techniki graficzne.
Student poznaje jedną z technik graficznych druku wypukłego, wklęsłego lub płaskiego zależnie od przedstawionego w danym semestrze zadania.
Student poznaje podstawowe zagadnienia związane z technicznymi aspektami pracy w wybranej dziedzinie graficznej.
Student uczestniczy w wykładzie wprowadzającym w treść i problematykę aktualnego tematu.
Student uczy się budować wypowiedź za pośrednictwem języka graficznego.
Student uczy się wykonywać poprawną odbitkę graficzną.
Metody i kryteria oceniania:
Przegląd prac w trakcie ostatnich zajęć, na którym student przedstawia: komplet oprawionych grafik wraz z prezentacją multimedialną, zawierającą dokumentację zrealizowanych prac.
Ocena na podstawie artystycznego poziomu pracy, jakości wykonania oraz obecności i aktywności na zajęciach
Sumaryczna liczba punktów ECTS 1
Sumaryczna liczba godzin pracy studenta 30
15 h zajęcia kontaktowe, ćwiczenia i realizacja pod okiem prowadzącego
2 h zaliczenia na ocenę z udziałem prowadzącego
13 h indywidualna praca studenta i przygotowanie projektów poza zajęciami zgodnie z tematem zadanym przez prowadzącego
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
1. Catafal J., Oliva C., 2004, Techniki graficzne, Warszawa
2. Jurkiewicz A., 1975, Podręcznik metod grafiki artystycznej, Warszawa
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
1. Arnheim R., 2004, Sztuka i percepcja wzrokowa, Gdańsk
2. Krejca A., 1984, Techniki sztuk graficznych, Warszawa
3. Kubalska-Sulkiewicz K. (red.), 2012, Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa
4. Smith R., 1997, Tajemnice warsztatu artysty, Warszawa
5. Werner J., 1989, Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszaw
6. Teoria Widzenia - Władysław Strzemiński - ISBN 9788363820473
W cyklu 2020Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: |
W cyklu 2022Z:
Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa – Kraków 1978r. J. Werner, Podstawy Techn. Malarstwa i Grafiki. Wydawnictwo Arkady – Warszawa1975r. Roman Artymowski, Podręcznik Metod Grafiki Artystycznej. Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa1984r. Ales Krojce, Techniki Sztuk Graficznych. Katalogi : Grafika Warszawska, Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie. |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Student oddaje na koniec poprawną odbitkę pracy oraz reprodukcję w formie cyfrowej. |
W cyklu 2022Z:
Przegląd prac w trakcie ostatnich zajęć, na którym student przedstawia: komplet oprawionych grafik wraz z prezentacją multimedialną, zawierającą dokumentację zrealizowanych prac. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: