Widzenie artystyczne - 2 w zakresie fotografii EP-2F-WAF2
TREŚCI PROGRAMOWE:
Widzenie artystyczne - rozwinięcie zagadnienia. Dzieło sztuki jako punkt wyjścia do analizy postrzegania. Wybrane elementy formy dzieła sztuki, analiza stopnia złożoności dzieła plastycznego. Widzenie artystyczne a pogłębienie warsztatu fotograficznego. Metody poszukiwania indywidualnych formalnych środków wyrazowych dla dzieła sztuki. Metody budowania artystycznych kontekstów wokół dzieła sztuki. Sposoby opracowywania treści dzieła sztuki w oparciu o wybrane zagadnienia wyrazowe.
W cyklu 2020L:
Fotografia jest traktowana w pracowni jako postkonceptualna technika artystyczna, w której stylistyka lub estetyka jest raczej wynikiem pierwotnej idei bądź konceptu, a nie punktem wyjścia. Studenci realizują prace fotograficzne dwa tematy do wyboru z trzech. Tematy te to: "W obronie planety. Katastrofa klimatyczna i ekologia", "Paradoks imitacji", "Czy pustka w internecie. Twórcze użycia internetowych narzędzi i formatów". Jest również temat obowiązkowy dla wszystkich - "Multimedialna prezentacja z użyciem fotografii". Studenci przechodzą pełen proces pracy nad realizacjami, od ogólnego pomysłu, przez szkice i kolejne, coraz bardziej zaawansowane realizacje, aż do ostatecznej ich prezentacji. Nacisk jest położony na aktualność kulturową pomysłów i idei oraz na adekwatność ostatecznego sposobu ekspozycji do koncepcji dzieła. Dodatkowo zajęcia zaprojektowane są w taki sposób, aby kształcić u studentów wyobraźnię. Zajęcia w dużej mierze polegają na korektach kolejnych etapów powstawania cykli fotograficznych. Na części zajęć prezentowane są metody pracy z urządzeniami potrzebnymi do zaawansowanego fotografowania (zarówno cyfrowymi, jak i analogowymi). Oprócz tego w ciągu zajęć wykładowca prezentuje wybrane, historyczne, postkonceptualne cykle fotografii, następnie są one omawiane, podobnie jak ich odniesienie do pomysłów i prac studentów. |
W cyklu 2021L:
Fotografia jest traktowana w pracowni jako postkonceptualna technika artystyczna, w której stylistyka lub estetyka jest raczej wynikiem pierwotnej idei bądź konceptu, a nie punktem wyjścia. Studenci realizują prace fotograficzne dwa tematy. Tematy te to: "Różnica-spór-konflikt-agresja", "Kolekcja fotograficzna". Studenci przechodzą pełen proces pracy nad realizacjami, od ogólnego pomysłu, przez szkice i kolejne, coraz bardziej zaawansowane realizacje, aż do ostatecznej ich prezentacji. Nacisk jest położony na aktualność kulturową pomysłów i idei oraz na adekwatność ostatecznego sposobu ekspozycji do koncepcji dzieła. Dodatkowo zajęcia zaprojektowane są w taki sposób, aby kształcić u studentów wyobraźnię. Zajęcia w dużej mierze polegają na korektach kolejnych etapów powstawania cykli fotograficznych. Na części zajęć prezentowane są metody pracy z urządzeniami potrzebnymi do zaawansowanego fotografowania (zarówno cyfrowymi, jak i analogowymi). Oprócz tego w ciągu zajęć wykładowca prezentuje wybrane, historyczne, postkonceptualne cykle fotografii, następnie są one omawiane, podobnie jak ich odniesienie do pomysłów i prac studentów. |
W cyklu 2023L:
Fotografia jest traktowana w pracowni jako postkonceptualna technika artystyczna, w której stylistyka lub estetyka jest raczej wynikiem pierwotnej idei bądź konceptu, a nie punktem wyjścia. Studenci przechodzą pełen proces pracy nad realizacjami, od ogólnego pomysłu, przez szkice i kolejne, coraz bardziej zaawansowane realizacje, aż do ostatecznej ich prezentacji. Nacisk jest położony na aktualność kulturową pomysłów i idei oraz na adekwatność ostatecznego sposobu ekspozycji do koncepcji dzieła. Dodatkowo zajęcia zaprojektowane są w taki sposób, aby kształcić u studentów wyobraźnię. Zajęcia w dużej mierze polegają na korektach kolejnych etapów powstawania cykli fotograficznych. Na części zajęć prezentowane są metody pracy z urządzeniami potrzebnymi do zaawansowanego fotografowania (zarówno cyfrowymi, jak i analogowymi). Oprócz tego w ciągu zajęć wykładowca prezentuje wybrane, historyczne, postkonceptualne cykle fotografii, następnie są one omawiane, podobnie jak ich odniesienie do pomysłów i prac studentów. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka zna wybrane problemy formalne budowy dzieła artystycznego i potrafi określić sposób ich oddziaływania w odniesieniu do technik plastycznych z zakresu fotografii.
Student/ka posiada wiedzę na temat wykorzystania zasad kompozycji jako środka przekazu społecznego oraz efektywnej komunikacji wizualnej.
Student/ka zna narzędzia i sposoby pracy w wybranych technikach fotograficznych.
Student/ka zdobywa wiedzę o środkach wyrazowych wykorzystywanych w wybranych technikach z zakresu warsztatu fotograficznego.
Student/ka zna sposoby wspomagania tradycyjnego warsztatu fotograficznego współczesnymi technologiami multimedialnymi.
Student/ka zdobywa wiedzę umożliwiającą dokonanie analizy formalnej historycznych i współczesnych dzieł plastycznych.
Student/ka opanował wiedzę o zasadach i sposobach ekspozycji dzieł artystycznych.
Umiejętności
Student/ka rozumie związek między formalną strukturą dzieła plastycznego a jego wyrazem artystycznym.
Student/ka potrafi posługiwać się poznanymi elementami formalnymi budowy dzieła sztuki w procesie tworzenia własnego języka wypowiedzi artystycznej.
Student/ka wskazuje dzieła ilustrujące omawiane zjawiska i tendencje, szacuje ich wartość artystyczną.
Student/ka potrafi przygotować ekspozycję wystawienniczą.
Kompetencje społeczne
Student/ka posiada umiejętność krytycznej oceny własnych prac fotograficznych pod kątem użytych środków wyrazowych.
Student/ka potrafi analizować prace własne i innych autorów oraz omówić użyte w nich środki wyrazu i zastosowane techniki fotograficzne.
Student/ka potrafi publicznie, rzeczowo i z poszanowaniem rozmówców dyskutować zagadnienia widzenia artystycznego.
Kryteria oceniania
Do zaliczenia brany jest pod uwagę efekt ostateczny wykonanych prac, jak i proces ich powstawania (korekty, ich ilość i jakość), a także aktywne uczestnictwo w pozostałych zajęciach (dyskusja, gotowość do pracy podczas realizacji ćwiczeń technicznych w trakcie zajęć, gotowość do współpracy podczas realizacji zadanych tematów itd.).
Literatura
W cyklu 2020L:
Susan Sontag, "Widok cudzego cierpienia", 2013 |
W cyklu 2021L:
Susan Sontag, "Widok cudzego cierpienia", 2013 |
W cyklu 2023L:
Susan Sontag, "Widok cudzego cierpienia", 2013 |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Do zaliczenia brany jest pod uwagę efekt ostateczny wykonanych prac, jak i proces ich powstawania (korekty, ich ilość i jakość), a także aktywne uczestnictwo w pozostałych zajęciach (dyskusja, gotowość do współpracy podczas realizacji zdjęć itd.). |
W cyklu 2021L:
Do zaliczenia brany jest pod uwagę efekt ostateczny wykonanych prac, jak i proces ich powstawania (korekty, ich ilość i jakość), a także aktywne uczestnictwo w pozostałych zajęciach (dyskusja, gotowość do współpracy podczas realizacji zdjęć itd.). |
W cyklu 2023L:
Do zaliczenia brany jest pod uwagę efekt ostateczny wykonanych prac, jak i proces ich powstawania (korekty, ich ilość i jakość), a także aktywne uczestnictwo w pozostałych zajęciach (dyskusja, gotowość do współpracy podczas realizacji zdjęć itd.). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: