Widzenie artystyczne - 1 w zakresie fotografii EP-2F-WAF1
TREŚCI PROGRAMOWE:
Widzenie artystyczne – wprowadzenie. Fundamentalne zagadnienia z zakresu sztuk wizualnych: kształt, rytm, faktura, równowaga, przestrzeń, czas, ruch itp. - próba ich wielostronnej / interdyscyplinarnej analizy i definiowania. Badanie relacji między treścią a formą realizacji wizualnej. Obserwacja natury jako punkt wyjścia do analizy postrzegania. Artystyczne środki wyrazowe: walor, kolor, kontrast, plama, linia, bryła, światłocień.
Definiowanie treści dzieła sztuki w ramach warsztatu fotograficznego. Definiowanie środków wyrazowych w ramach warsztatu fotograficznego. Definiowanie znaczeń dzieła sztuki. Możliwości i ograniczenia wyrazowe związane z techniką fotograficzną.
W cyklu 2020L:
Fotografia jest traktowana w pracowni jako postkonceptualna technika artystyczna, w której stylistyka lub estetyka jest raczej wynikiem pierwotnej idei bądź konceptu, a nie punktem wyjścia. Studenci realizują prace fotograficzne na luźno związany z pandemią koronawirusa temat "Klaustrofobia, agorafobia, nieskrępowana wolność". Studenci przechodzą pełen proces pracy nad realizacjami, od ogólnego pomysłu, przez szkice i kolejne, coraz bardziej zaawansowane realizacje, aż do ostatecznej ich prezentacji. Nacisk jest położony na aktualność kulturową pomysłów i idei oraz na adekwatność ostatecznego sposobu ekspozycji do koncepcji dzieła. Dodatkowo zajęcia zaprojektowane są w taki sposób, aby kształcić u studentów wyobraźnię. Zajęcia w dużej mierze polegają na korektach kolejnych etapów powstawania cykli fotograficznych. Na części zajęć prezentowane są metody pracy z urządzeniami potrzebnymi do zaawansowanego fotografowania (zarówno cyfrowymi, jak i analogowymi). Oprócz tego w ciągu zajęć wykładowca prezentuje wybrane, historyczne, postkonceptualne cykle fotografii, następnie są one omawiane, podobnie jak ich odniesienie do pomysłów i prac studentów. |
W cyklu 2021L:
Fotografia jest traktowana w pracowni jako postkonceptualna technika artystyczna, w której stylistyka lub estetyka jest raczej wynikiem pierwotnej idei bądź konceptu, a nie punktem wyjścia. Studenci realizują prace fotograficzne na luźno związany z pandemią koronawirusa temat "Klaustrofobia, agorafobia, nieskrępowana wolność". Studenci przechodzą pełen proces pracy nad realizacjami, od ogólnego pomysłu, przez szkice i kolejne, coraz bardziej zaawansowane realizacje, aż do ostatecznej ich prezentacji. Nacisk jest położony na aktualność kulturową pomysłów i idei oraz na adekwatność ostatecznego sposobu ekspozycji do koncepcji dzieła. Dodatkowo zajęcia zaprojektowane są w taki sposób, aby kształcić u studentów wyobraźnię. Zajęcia w dużej mierze polegają na korektach kolejnych etapów powstawania cykli fotograficznych. Na części zajęć prezentowane są metody pracy z urządzeniami potrzebnymi do zaawansowanego fotografowania (zarówno cyfrowymi, jak i analogowymi). Oprócz tego w ciągu zajęć wykładowca prezentuje wybrane, historyczne, postkonceptualne cykle fotografii, następnie są one omawiane, podobnie jak ich odniesienie do pomysłów i prac studentów. |
W cyklu 2023L:
Wprowadzenie do świata sztuki. Działania foto świecie sztuki. Do czego i w jaki sposób można wykorzystać medium fotograficzne. Kiedy fotografia staje sie sztuką? Realizacja ćwiczenia fotograficznego. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka zna wybrane problemy formalne budowy dzieła artystycznego i potrafi określić sposób ich oddziaływania w odniesieniu do wybranych technik fotograficznych.
Student/ka posiada wiedzę na temat wykorzystania zasad kompozycji jako środka przekazu społecznego oraz efektywnej komunikacji wizualnej.
Student/ka zna narzędzia i sposoby pracy w technikach plastycznych z zakresu warsztatu fotograficznego.
Student/ka zdobywa wiedzę o środkach wyrazowych, wykorzystywanych w technikach plastycznych z zakresu fotografii.
Student/ka zna sposoby wspomagania tradycyjnego warsztatu fotograficznego współczesnymi technologiami multimedialnymi.
Student/ka zdobywa wiedzę umożliwiającą dokonanie analizy formalnej historycznych i współczesnych dzieł plastycznych.
Student/ka opanował wiedzę o zasadach i sposobach ekspozycji dzieł artystycznych.
Umiejętności
Student/ka rozumie związek między formalną strukturą dzieła plastycznego a jego wyrazem artystycznym.
Student/ka potrafi posługiwać się poznanymi elementami formalnymi budowy dzieła sztuki w procesie tworzenia własnego języka wypowiedzi artystycznej.
Student/ka dostosowuje warsztat do koncepcji twórczych.
Student/ka wskazuje dzieła ilustrujące omawiane zjawiska i tendencje, szacuje ich wartość artystyczną.
Student/ka potrafi przygotować ekspozycję wystawienniczą.
Kompetencje społeczne
Student/ka krytycznie ocenia własne prace pod kątem użytych środków wyrazowych
Student/ka potrafi analizować prace własne i innych autorów oraz omówić użyte w nich środki wyrazu i zastosowane techniki fotograficzne.
Literatura
W cyklu 2020L:
Susan Sontag, "Widok cudzego cierpienia", 2013 |
W cyklu 2021L:
Susan Sontag, "Widok cudzego cierpienia", 2013 |
W cyklu 2023L:
Rainer Maria Rilke - Listy do młodego poety, 1996 |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Do zaliczenia brany jest pod uwagę efekt ostateczny wykonanych prac, jak i proces ich powstawania (korekty, ich ilość i jakość), a także aktywne uczestnictwo w pozostałych zajęciach (dyskusja, gotowość do współpracy podczas realizacji zdjęć itd.). |
W cyklu 2021L:
Do zaliczenia brany jest pod uwagę efekt ostateczny wykonanych prac, jak i proces ich powstawania (korekty, ich ilość i jakość), a także aktywne uczestnictwo w pozostałych zajęciach (dyskusja, gotowość do współpracy podczas realizacji zdjęć itd.). NAKŁAD PRACY STUDENTA/ FORMA AKTYWNOŚCI/ ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 30 |
W cyklu 2023L:
Do zaliczenia brany jest pod uwagę efekt ostateczny wykonanych prezentacji ,aktywne uczestnictwo w pozostałych zajęciach (dyskusja, gotowość do współpracy podczas realizacji zdjęć itd.). METODY KSZTAŁCENIA: prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania, dialog dydaktyczny, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie się do egzaminu,zaliczenia 5 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 30 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: