Relacje mistrz - uczeń w pedagogice i sztuce EP-2F-RMS
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a94ff364c64cc4af1ba57eab23e38c189%40thread.tacv2/conversations?groupId=e8777d61-c298-4f70-84cc-79e4d3e75816&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2020Z)
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a4QThaOVQGSQVtaMaLp6gjFkbQ-io0S5UHHRhu0dEQ_41%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=89aa8dc4-16ce-47c0-91eb-b1d95604179e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2021Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aJ8ID1F7-f2ir2Nvk88vBgB_kZQ73G_o4FkqBWXH52n41%40thread.tacv2/conversations?groupId=68552f59-0faa-4287-a6b8-ee2047fbceda&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2022Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aJ8ID1F7-f2ir2Nvk88vBgB_kZQ73G_o4FkqBWXH52n41%40thread.tacv2/conversations?groupId=68552f59-0faa-4287-a6b8-ee2047fbceda&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2023Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AlkzyMlhVWrRFu1_sut4dNBRCL5QEO4Pgoy_HPiYYMw41%40thread.tacv2/conversations?groupId=0f52114d-d174-4f12-9f46-657b7861c853&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aJ8ID1F7-f2ir2Nvk88vBgB_kZQ73G_o4FkqBWXH52n41%40thread.tacv2/conversations?groupId=68552f59-0faa-4287-a6b8-ee2047fbceda&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2024Z)
TREŚCI PROGRAMOWE:
Zagadnienia z zakresu relacji mistrz - uczeń w obrębie pedagogiki artystycznej. Przedstawienie zmieniających się na przestrzeni wieków ról i koncepcji nauczyciela. Tradycja mistrza cechowego, a tradycja mistrza artysty. Szkolnictwo artystyczne i systemy kształcenia przedmiotów artystycznych. Zadania szkolnictwa artystycznego. Sylwetka dobrego nauczyciela przedmiotów artystycznych. Omówienie wybitnych przykładów praktyki pedagogicznej w sztuce (Warsztaty krakowskie i Szkoła Kenara w Zakopanem, Polska Szkoła Plakatu). Zagadnienie autorytetu pedagogicznego i autorytetu artystycznego. Wybitne postacie polskiego świata artystycznego. Trening mistrzowski. Wprowadzenie do tworzenia dobrych praktyk w edukacji artystycznej.
W cyklu 2020Z:
1.Wprowadzenie - Koncepcje i metody nauczania o sztuce i dla sztuki. Pojęcie mistrzostwa w dziedzinach sztuk wizualnych. Wybitne postacie pedagogów sztuk pięknych. Pojęcie inspiracji twórczej. |
W cyklu 2021Z:
1.Wprowadzenie - Koncepcje i metody nauczania o sztuce i dla sztuki. Pojęcie mistrzostwa w dziedzinach sztuk wizualnych. Wybitne postacie pedagogów sztuk pięknych. Pojęcie inspiracji twórczej. |
W cyklu 2022Z:
1.Wprowadzenie - Koncepcje i metody nauczania o sztuce i dla sztuki. Pojęcie mistrzostwa w dziedzinach sztuk wizualnych. Wybitne postacie pedagogów sztuk pięknych. Pojęcie inspiracji twórczej. |
W cyklu 2023Z:
1.Wprowadzenie - Koncepcje i metody nauczania o sztuce i dla sztuki. Pojęcie mistrzostwa w dziedzinach sztuk wizualnych. Wybitne postacie pedagogów sztuk pięknych. Pojęcie inspiracji twórczej. |
W cyklu 2024Z:
1.Wprowadzenie - Koncepcje i metody nauczania o sztuce i dla sztuki. Pojęcie mistrzostwa w dziedzinach sztuk wizualnych. Wybitne postacie pedagogów sztuk pięknych. Pojęcie inspiracji twórczej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna przykłady wybitnych relacji mistrz – uczeń w dziedzinach sztuk pięknych oraz w pedagogice artystycznej.
Zna rolę nauczyciela, koncepcje pracy nauczyciela: etykę zawodową nauczyciela; nauczycielską pragmatykę zawodową – prawa i obowiązki nauczycieli; zasady odpowiedzialności prawnej opiekuna, nauczyciela, wychowawcy za bezpieczeństwo oraz ochronę zdrowia uczniów; tematykę oceny jakości pracy nauczyciela; zasady projektowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego; rolę początkującego nauczyciela w szkolnej rzeczywistości; uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela; choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela.
Student posiada uporządkowaną, rozszerzoną i pogłębioną wiedzę na temat wspomagania drugiego człowieka w ekspresji siebie środkami wyrazu z dziedziny sztuk plastycznych.
Student zna i rozumie kluczowe formy relacji mistrz - uczeń w obszarze sztuk pięknych.
Student zna i rozumie w pogłębiony sposób - fakty, teorie, metody oraz złożone zależności między nimi, także w powiązaniu z innymi dziedzinami z zakresu sztuki, historii sztuki, edukacji artystycznej i pedagogiki artystycznej.
Student zna i rozumie integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie; zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkład materiału.
Zna specyfikę warsztatu mistrzowskiego.
Student zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące; proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia; metodę projektów; zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć.
Student dobrze orientuje się w strukturze instytucji polskiego oraz europejskiego systemu artystycznego.
Student dysponuje profesjonalną wiedzą o treściach nauczania; metodach nauczania i efektywnych środkach dydaktycznych.
Student zna i rozumie podstawę programową dla danego przedmiotu; cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć na poszczególnych etapach edukacyjnych; przedmiot lub rodzaj zajęć w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia; strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu nauczania; kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć.
Umiejętności
Student potrafi szukać dobrych praktyk w zakresie pedagogiki artystycznej.
Student potrafi dokonać analizy własnej pracy artystycznej oraz zastosowania działań artystycznych w pracy pedagogicznej, pod względem oryginalności oraz odniesienia do historycznych i współczesnych nurtów sztuki.
Student potrafi formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela.
Student potrafi wyciągać wnioski, w miarę możliwości, z bezpośredniej obserwacji pracy rady pedagogicznej i zespołu wychowawców klas.
Student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie oraz inicjować debatę na temat sztuk plastycznych, odnosząc się do poznanych koncepcji sztuki i pedagogiki artystycznej.
Student potrafi wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich.
Student dysponuje umiejętnościami pozwalającymi na zindywidualizowane podejście do uczniów według ich możliwości.
Student potrafi określić przybliżony potencjał ucznia i doradzić mu ścieżkę rozwoju.
Student potrafi samodzielnie doskonalić warsztat zawodowy nauczyciela.
Kompetencje społeczne
Student inspiruje i organizuje proces doskonalenia umiejętności warsztatowych innych osób.
Student jest gotowy do popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym.
Student ma pogłębioną świadomość współczesnej roli społecznej artysty, a także artysty i nauczyciela w zakresie sztuki i potrafi ją określać, posługując się wiedzą historyczną oraz aktualnymi badaniami naukowymi.
Student jest zdolny do podjęcia złożonej refleksji na temat społecznych i etycznych aspektów wykonywanej pracy zawodowej.
Student jest zdolny do poszukiwania adekwatnego rozwiązania problemu, współtowarzysząc uczniom - dokonuje odpowiedniej hierarchizacji wartości, celów i priorytetów realizacyjnych, uwzględniając etyczne aspekty sprawy.
Student jest gotowy do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów.
Student ma pogłębioną świadomość współczesnej roli społecznej artysty.
Kryteria oceniania
ECTS 3 pkt.
30 godz. kontaktowych,
15 godz. indywidualna praca z konsultacjami prowadzącego,
30 godz. pracy własnej studenta. (lektura literatury przedmiotu, kwerenda źródeł)
15 godz. przygotowanie referatu z prezentacją multimedialną
Udział w zajęciach. Udział w dyskusji. Przygotowanie i zaprezentowanie referatu z pokazem multimedialnym. Odpowiedź ustna z zakresu zagadnień omawianych w ramach przedmiotu.
Oceny:
5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wychowania estetycznego, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury,
4 – znajomość zagadnień związanych z tematem,
3 – podstawowa znajomość zagadnień.
Literatura
Literatura obowiązkowa
Giorgio Vasari, (1989), Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów, wybrał i przetłumaczył K. Estreicher, Warszawa.
Góralski A., (1998), Wzorce twórczości, Warszawa.
Literatura uzupełniająca
Białostocki J., (1972), O funkcjach sztuki i jej historyków, [w:] Funkcja dzieła sztuki, Materiały sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, PWN, Warszawa.
Banach C., (1995), Cechy osobowości nauczycieli, [w:] Nowa Szkoła, nr 3.
Cybis J., (1980), Notatki malarskie, Dzienniki 1954-1966, PIW, Warszawa.
Dąbówna B., (1964), Warsztat malarza cechowego w Polsce, [w:] Studia Renesansowe, red. M. Walicki, t. IV, Wrocław-Warszawa – Kraków.
Dzikowska E., (2011), Artyści mówią. Wywiady z mistrzami malarstwa, Warszawa.
Fromentin E., (1956), Mistrzowie dawni, Ossolineum Wrocław
Janota-Bzowska M., (2008), Relacje mistrz – uczeń w życiu artystycznym malarza Tadeusza Kozłowskiego, w: Estetyka, sztuka, media – Przestrzenie i konteksty pedagogiczne, pod red. M. Jabłońskiej, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław.
Janota-Bzowska M., (2020), Spotkanie z mistrzem - dyskusje w obszarze sztuk pięknych, Wydawnictwo APS, Warszawa.
Osęka A., (1987), Spojrzenie na sztukę, Wiedza Powszechna, Warszawa.
Poussin N., (1994), Uwagi o malarstwie, o przykładzie dobrych mistrzów 1672r., w: Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce 1600-1700, t.III, PWN, Warszawa.
Zwierzchowska W., (1991), Autoportrety, Warszawa.
Uwagi
W cyklu 2022Z:
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aJ8ID1F7-f2ir2Nvk88vBgB_kZQ73G_o4FkqBWXH52n41%40thread.tacv2/conversations?groupId=68552f59-0faa-4287-a6b8-ee2047fbceda&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2023Z:
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aLW2DDZ251Xxw9C8Tv8tuGNx6fvshXrqsetbwBkNZeus1%40thread.tacv2/conversations?groupId=9a83cd3e-13eb-4162-bbbd-23a5f6c107a9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2024Z:
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AlkzyMlhVWrRFu1_sut4dNBRCL5QEO4Pgoy_HPiYYMw41%40thread.tacv2/conversations?groupId=0f52114d-d174-4f12-9f46-657b7861c853&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: