Seminarium dyplomowe magisterskie - 1 EP-2F-MR1
TREŚCI PROGRAMOWE:
Warsztat pracy badacza-humanisty. Wymogi i obyczaje pracy naukowej. Techniki i metody pracy intelektualnej w pisaniu rozprawy akademickiej. Od pomysłu do koncepcji – praca nad konstrukcją intelektualną dysertacji. Prezentacja i analiza tematyki seminarium – wstępny wybór tematyki pracy dyplomowej przez studentów. Prezentacja i omówienie specyfiki metod badawczych. Praca ze źródłami – drukowanymi (kwerenda biblioteczna) i internetowymi (analiza krytyczna źródeł). Literatura podmiotowa i przedmiotowa w rozprawie akademickiej. Źródła wizualne (malarstwo, grafika, rzeźba i in.) i sposób ich wykorzystania w rozprawie dyplomowej (ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób, które nie poznały tych zasad na studiach licencjackich). Dobór metodologii badawczej do wybranej tematyki prac. Opracowanie długoterminowego planu pracy (na następne semestry). Sprawdzenie efektywności wybranej metodologii badań: badanie pilotażowe / pogłębione użycie źródeł metodologicznych. Planowe gromadzenie i studiowanie źródeł.
W cyklu 2021L:
Wybór tematów i realizacja prac zgodnych z indywidualnym profilem zainteresowań. |
W cyklu 2022L:
Wybór tematów i realizacja prac zgodnych z indywidualnym profilem zainteresowań. |
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka posiada uporządkowaną, rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu teorii i historii sztuki i kultury umożliwiającą odniesienie dzieł artystycznych do kontekstów kulturowych, historycznych i społecznych.
Student/ka ma pogłębioną wiedzę o celach, metodach i specyfice prowadzenia działań twórczych oraz badań sztuki.
Student/ka dysponuje poszerzoną wiedzą na temat psychologicznych mechanizmów kreatywności i twórczości człowieka.
Student/ka zna uwarunkowania i skutki praktyki artystycznej w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji.
Umiejętności
Student/ka potrafi precyzyjnie wypowiadać się w mowie i na piśmie na temat sztuk plastycznych, życia kulturalnego i współczesnego kontekstu cywilizacyjnego, odnosząc się do poznanych koncepcji sztuki, z wykorzystaniem rozmaitych źródeł informacji.
Student/ka ma opanowane podstawy warsztatu badawczego w zakresie humanistyki, badań sztuki.
Student/ka potrafi dokonać analizy własnej pracy artystycznej pod względem oryginalności oraz odniesienia do historycznych i współczesnych nurtów sztuki.
Kompetencje społeczne
Student/ka krytycznie ocenia posiadaną wiedzę i odbierane treści, zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
Student/ka jest zdolna/y do podjęcia złożonej refleksji, także aksjologicznej, na temat społecznych i etycznych aspektów obserwowanych zjawisk i wykonywanej pracy zawodowej.
Student/ka stosuje przepisy o ochronie własności intelektualnej oraz prawie autorskim.
Literatura
W cyklu 2021L:
1. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. 1994 Nr 24 poz. 83 z późn. zm.), dostępna w internecie [dostęp 13 września 2022]: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19940240083 (kliknąć na tekst ujednolicony w .pdf). Wykazy literatury zostaną ustalone w trakcie zajęć po wyborze przez studentów tematów prac dyplomowych. |
W cyklu 2022L:
1. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. 1994 Nr 24 poz. 83 z późn. zm.), dostępna w internecie [dostęp 13 września 2022]: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19940240083 (kliknąć na tekst ujednolicony w .pdf). Wykazy literatury zostają ustalone w trakcie zajęć po wyborze przez studentów tematów prac dyplomowych. |
Uwagi
W cyklu 2021L:
Metody pracy: Nakład pracy: |
W cyklu 2022L:
Metody pracy: Nakład pracy: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: