Metodyka nauczania nowych mediów EP-2F-MNM
TREŚCI PROGRAMOWE:
Techniki cyfrowe w kontekście projektowania zajęć plastycznych z użyciem narzędzi cyfrowych. Organizacja warsztatu nowych mediów. Organizacja lekcji plastyki z użyciem narzędzi cyfrowych, organizacja warsztatów plastycznych. Warsztat fotografa warsztatem nauczyciela. Warsztat grafika warsztatem nauczyciela. Warsztat animatora filmowego warsztatem nauczyciela. Temat a technika. Obserwacja i interpretacja poprzez warsztat artysty sztuk wizualnych posługującego się mediami elektronicznymi. Analiza dzieła sztuki w kontekście wybranych zagadnień edukacji artystycznej. Analiza warsztatu pedagoga w kontekście wybranych zagadnień sztuk wizualnych. Aspekty wychowawcze w edukacji artystycznej z użyciem mediów cyfrowych.
W cyklu 2021Z:
wprowadzenie do nauki nowych mediów, |
W cyklu 2022Z:
Studenci i studentki przygotowują tutorial-instruktaż (np.film, publikacja internetowa)edukacyjny związany z zagadnieniem nowych mediów. |
W cyklu 2023Z:
W oparciu o nabywaną w trakcie cyklu zajęciowego wiedzę studenci tworzą konspekt edukacyjny, który może posłużyć do realizacji warsztatów lub zajęć z zastosowaniem nowych mediów w praktyce. |
W cyklu 2024Z:
Studenci i Studentki na podstawie procesu design thinking przygotowują tutorial-instruktaż (np.film, publikacja internetowa) edukacyjny związany z zagadnieniem nowych mediów. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna podstawowe techniki edycji obrazu cyfrowego.
Student zna podstawę programową dla edukacji plastycznej; cele kształcenia i treści nauczania edukacji plastycznej na poszczególnych etapach edukacyjnych; edukacja plastyczna w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia; strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu nauczania; kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania edukacji plastycznej.
Student zna metody nauczania i rozwijania kompetencji medialnych uczniów oraz innych uczestników działań edukacyjnych.
Student zna metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie edukacji plastycznej w zakresie nowych mediów – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale; typowe dla edukacji plastycznej w zakresie nowych mediów błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym.
Student zna sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne) i pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych; edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie edukacji plastycznej; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów.
Umiejętności
Student potrafi przygotować i przeprowadzić zajęcia plastyczne przy użyciu narzędzi cyfrowych, realizując założone cele, dostosowane do wieku i możliwości uczniów oraz innych osób uczestniczących w zajęciach edukacyjnych.
Student potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów.
Student potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów.
Student potrafi przygotować program określonego cyklu zajęć plastycznych z użyciem narzędzi cyfrowych dostosowanych do wieku i możliwości dzieci, młodzieży (2 – 4 etap edukacji) oraz dorosłych w edukacji nieformalnej i zaplanować jego realizację.
Student potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej oraz z kompetencjami kluczowymi.
Student potrafi przeanalizować rozkład materiału.
Student potrafi podjąć merytoryczną dyskusję na temat procesu dydaktycznego realizowanego poprzez pojedyncze zajęcia plastyczne bądź cykl zajęć plastycznych.
Kompetencje społeczne
Student ma świadomość społecznych i etycznych aspektów prowadzenia zajęć plastycznych z użyciem narzędzi cyfrowych ramach edukacji szkolnej i pokrewnych działań edukacyjnych.
Student jest gotów do promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej.
Student jest gotów do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia.
Literatura
W cyklu 2021Z:
M. Masłoń, S. Paruch; Wzornik – narzędzie do nauki posługiwania się obrazem, wyd. APS, Warszawa, 2022 |
W cyklu 2022Z:
"Podaj dalej, Dizajn, nauczanie, życie" http://trendbook.digitalcultures.pl |
W cyklu 2023Z:
M. Masłoń, S. Paruch, Wzornik – narzędzie do nauki posługiwania się obrazem, Warszawa, 2022 (wyd. APS) |
W cyklu 2024Z:
"Podaj dalej, Dizajn, nauczanie, życie" http://trendbook.digitalcultures.pl |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Zdanie na zaliczenia. Przygotuj scenariusz zajęć na podstawie wybranego dzieła sztuki, które zawiera w sobie cechy utworu z obszaru nowych mediów. |
W cyklu 2022Z:
METODY KSZTAŁCENIA ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI:
|
W cyklu 2023Z:
Prezentacja multimedialna powiązana z realizacją zadania, omawianie metodyki zajęciowej, zagadnień teoretycznych oraz praktyki zajęciowej z wykorzystaniem nowych mediów (teoria i jej zastosowanie w praktyce artysty-pedagoga; opis działań związanych z realizacją zadań z wykorzystaniem nowych mediów. Przegląd problematyki wraz z omówieniem rezultatów końcowych. ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI:
|
W cyklu 2024Z:
METODY KSZTAŁCENIA ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: