Metodyka edukacji artystycznej – wybrane zagadnienia EP-2F-MAW
TREŚCI PROGRAMOWE:
Techniki plastyczne w kontekście potrzeb uczestników edukacyjnych działań w przestrzeni społecznej (działy edukacji instytucji kultury, domy kultury; działania w ramach projektów społecznych, eventów, edukacji nieformalnej) organizacja przestrzeni plastycznej poza infrastrukturą dedykowaną dla zajęć plastycznych; budowanie warsztatu artystycznego dostosowywanego do zmiennych potrzeb uczestników; konstruowanie warsztatów artystycznych wokół kontekstów i znaczeń wizualnych poza dziedziną sztuki; analiza roli dzieła sztuki w kontekście wybranych zagadnień społecznych; analiza warsztatu pedagoga w kontekście wybranych alternatywnych zagadnień sztuk wizualnych; aspekty wychowawcze w artystycznej edukacji pozaformalnej; aspekty rozwojowe w artystycznej edukacji pozaformalnej.
W cyklu 2020L:
TREŚCI PROGRAMOWE: Techniki plastyczne w kontekście potrzeb uczestników edukacyjnych działań w przestrzeni społecznej (działy edukacji instytucji kultury, domy kultury; działania w ramach projektów społecznych, eventów, edukacji nieformalnej) organizacja przestrzeni plastycznej poza infrastrukturą dedykowaną dla zajęć plastycznych; budowanie warsztatu artystycznego dostosowywanego do zmiennych potrzeb uczestników; konstruowanie warsztatów artystycznych wokół kontekstów i znaczeń wizualnych poza dziedziną sztuki; analiza roli dzieła sztuki w kontekście wybranych zagadnień społecznych; analiza warsztatu pedagoga w kontekście wybranych alternatywnych zagadnień sztuk wizualnych; aspekty wychowawcze w artystycznej edukacji pozaformalnej; aspekty rozwojowe w artystycznej edukacji pozaformalnej. |
W cyklu 2021Z:
Techniki plastyczne w kontekście potrzeb uczestników edukacyjnych działań w przestrzeni społecznej (działy edukacji instytucji kultury, domy kultury; działania w ramach projektów społecznych, eventów, edukacji nieformalnej) |
W cyklu 2022Z:
Techniki plastyczne w kontekście potrzeb uczestników edukacyjnych działań w przestrzeni społecznej (działy edukacji instytucji kultury, domy kultury; działania w ramach projektów społecznych, eventów, edukacji nieformalnej) |
W cyklu 2023Z:
Techniki plastyczne w kontekście potrzeb uczestników edukacyjnych działań w przestrzeni społecznej (działy edukacji instytucji kultury, domy kultury; działania w ramach projektów społecznych, eventów, edukacji nieformalnej) |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2019L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna techniki plastyczne niezbędne w obszarze artystycznej edukacji pozaszkolnej, muzealnej i innej.
Student zna treści kształcenia właściwe dla artystycznej edukacji pozaszkolnej, muzealnej i innej.
Student zna metody nauczania i rozwijania kompetencji uczestników warsztatów plastycznych.
Student zna rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy; znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym ze środowiskiem pozaszkolnym.
Student zna niekonwencjonalne metody nauczania.
Student zna metody pracy w grupach; potrzebę indywidualizacji nauczania; zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego.
Student zna sposoby adaptacji zasobów edukacyjnych.
Student rozumie znaczenie rozwijania umiejętności budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczestników warsztatów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych.
Umiejętności
Student biegle posługuje się środkami wyrazu artystycznego w różnych technikach artystycznych i potrafi zastosować je w praktyce edukacyjnej.
Student potrafi przygotować program określonego cyklu zajęć plastycznych dostosowanych do wieku i możliwości uczestników warsztatów plastycznych i zaplanować ich realizację, potrafi przygotować i przeprowadzić zajęcia plastyczne, realizując założone cele, dostosowane do wieku uczestników warsztatów plastycznych.
Student potrafi podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym.
Kompetencje społeczne
Student ma świadomość społecznych i etycznych aspektów prowadzenia zajęć plastycznych w przestrzeni społecznej.
Student rozumie potrzebę promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej.
Student rozumie potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów.
Student rozumie potrzebę kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu.
Student rozumie potrzebę stymulowania uczniów do samodzielnego uczenia się przez całe życie.
Literatura
W cyklu 2020L:
Zieliński J. A. Wiedza o sztuce. Widzenie artystyczne. Warszawa 1999 |
W cyklu 2021Z:
Zieliński J. A. Wiedza o sztuce. Widzenie artystyczne. Warszawa 1999 |
W cyklu 2022Z:
Zieliński J. A. Wiedza o sztuce. Widzenie artystyczne. Warszawa 1999 |
W cyklu 2023Z:
Zieliński J. A. Wiedza o sztuce. Widzenie artystyczne. Warszawa 1999 |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Ćwiczenia prowadzone z metodami oglądowymi (pokazy multimedialne i publikacje). Prezentacja prac plastycznych wykonanych przez studenta. Konsultacje indywidualne bezpośrednie. Grupowe dyskusje nt. prezentowanego materiału. |
W cyklu 2021Z:
Ćwiczenia prowadzone z metodami oglądowymi (pokazy multimedialne i publikacje). Prezentacja prac plastycznych wykonanych przez studenta. Konsultacje indywidualne bezpośrednie. Grupowe dyskusje nt. prezentowanego materiału. Godziny zajęciowe/warsztaty: 30 godz. Praca własna studenta/ przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 |
W cyklu 2022Z:
Ćwiczenia prowadzone z metodami oglądowymi (pokazy multimedialne i publikacje). Prezentacja prac plastycznych wykonanych przez studenta. Konsultacje indywidualne bezpośrednie. Grupowe dyskusje nt. prezentowanego materiału. |
W cyklu 2023Z:
Ćwiczenia prowadzone z metodami oglądowymi (pokazy multimedialne i publikacje). Prezentacja prac plastycznych wykonanych przez studenta. Konsultacje indywidualne bezpośrednie. Grupowe dyskusje nt. prezentowanego materiału. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: