Edukacyjny projekt badawczy (metoda projektowa) EP-2F-EPB
TREŚCI PROGRAMOWE:
Epistemologiczny problem wiedzy i jej uzasadnienia. Sposoby poznawania jako uzasadnienie dla tworzenia metod badawczych. Wiedza naukowa i metody badań w naukach społecznych. Specyfika badań edukacyjnych. Sztuki plastyczne a badania edukacyjne.
Planowanie i przeprowadzenie badań edukacyjnych: 1) określenie tematyki projektów badawczych; 2) zgromadzenie i opracowanie literatury przedmiotu dla wybranej tematyki projektów badawczych; 3) formułowanie hipotez oraz celów i procedur badawczych; 4) opracowanie planów realizacji projektu badawczego; 5) przeprowadzenie badań w ramach projektu badawczego; 6) prezentacja i ewaluacja wyników realizacji projektu badawczego.
W cyklu 2020Z:
Epistemologiczny problem wiedzy i jej uzasadnienia. Sposoby poznawania jako uzasadnienie dla tworzenia metod badawczych. Metodologia w nauce. Niektóre zasady i pojęcia metodologii badawczej: zasada racjonalności Ajdukiewicza, badania dedukcyjne i empiryczne, krytyka źródeł, eksperyment, metoda badawcza, opis w badaniach. hipoteza, badanie, wynik. Realizacja projektów badawczych: |
W cyklu 2021Z:
Epistemologiczny problem wiedzy i jej uzasadnienia. Sposoby poznawania jako uzasadnienie dla tworzenia metod badawczych. Metodologia w nauce. Niektóre zasady i pojęcia metodologii badawczej: zasada racjonalności Ajdukiewicza, badania dedukcyjne i empiryczne, krytyka źródeł, eksperyment, metoda badawcza, opis w badaniach. hipoteza, badanie, wynik. Realizacja projektów badawczych: |
W cyklu 2022Z:
Epistemologiczny problem wiedzy i jej uzasadnienia. Sposoby poznawania jako uzasadnienie dla tworzenia metod badawczych. Metodologia w nauce. Niektóre zasady i pojęcia metodologii badawczej: zasada racjonalności Ajdukiewicza, badania dedukcyjne i empiryczne, krytyka źródeł, eksperyment, metoda badawcza, opis w badaniach. hipoteza, badanie, wynik. Realizacja projektów badawczych: |
W cyklu 2023Z:
Epistemologiczny problem wiedzy i jej uzasadnienia. Sposoby poznawania jako uzasadnienie dla tworzenia metod badawczych. Metodologia w nauce. Niektóre zasady i pojęcia metodologii badawczej: zasada racjonalności Ajdukiewicza, badania dedukcyjne i empiryczne, krytyka źródeł, eksperyment, metoda badawcza, opis w badaniach. hipoteza, badanie, wynik. Realizacja projektów badawczych: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Świadomość podstawowych problemów epistemologicznych i ich odniesienia do badań edukacyjnych.
Świadomość problematyki mierzalności efektów kształcenia i oddziaływań terapeutycznych.
Znajomość zasad realizowania projektów badawczych.
Umiejętności
Umiejętność krytycznej oceny przyjmowanej metodologii badań.
Umiejętność krytycznej analizy wiedzy naukowej.
Umiejętność wykorzystania wiedzy do analizy zjawisk społecznych.
Kompetencje społeczne
Współdziałanie w grupie, przyjmowanie różnych ról.
Przyjmowanie krytyki i uprawiania konstruktywnej krytyki, świadoma potrzeba krytycyzmu wobec własnych metod badania.
Dążenie do kreatywności w działaniach poznawczych.
Literatura
W cyklu 2020Z:
Obowiązkowa: Uzupełniająca |
W cyklu 2021Z:
Obowiązkowa: Uzupełniająca |
W cyklu 2022Z:
Obowiązkowa: Uzupełniająca |
W cyklu 2023Z:
Obowiązkowa: Uzupełniająca |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Link do zespołu w MS Teams: 1) W rubryce "Typ zajęć" otwórz "więcej informacji" METODY KSZTAŁCENIA Prezentacje tematyczne. Analiza danych. Gry symulacyjne. Projektowe zadania grupowe. W miarę możliwości w sytuacji epidemicznej: Badania terenowe. Ewaluacja wyników i efektywności użytych metod. Forma aktywności - nakład pracy studenta |
W cyklu 2021Z:
Link do zespołu w MS Teams: 1) W rubryce "Typ zajęć" otwórz "więcej informacji" METODY KSZTAŁCENIA Forma aktywności - nakład pracy studenta |
W cyklu 2022Z:
Link do zespołu w MS Teams: 1) W rubryce "Typ zajęć" otwórz "więcej informacji" METODY KSZTAŁCENIA Prezentacje tematyczne. Analiza danych. Gry symulacyjne. Projektowe zadania grupowe. W miarę możliwości w sytuacji epidemicznej: Badania terenowe. Ewaluacja wyników i efektywności użytych metod. Forma aktywności - nakład pracy studenta |
W cyklu 2023Z:
Link do zespołu w MS Teams: 1) W rubryce "Typ zajęć" otwórz "więcej informacji" METODY KSZTAŁCENIA Forma aktywności - nakład pracy studenta |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: