Animacja i promocja kultury EP-2F-APK
TREŚCI PROGRAMOWE:
Teatr, kultura czynna, sztuka jako wehikuł. Animacja kultury jako działanie performatywne i jego uwarunkowania. Animacja kultury w Polsce. Etnokulturowy nurt animacji - historia i wyzwania współczesności. Metodyka edukacji twórczej i community art – doświadczenia polskie i europejskie. Wystawiennictwo i community art. Rynek sztuki – sposoby jego animacji i funkcjonowania na nim. Działanie w przestrzeni społecznej. Problemy twórczości i egzystencji, wykluczenia i marginalizacji, migracji i integracji.
W cyklu 2021Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2022Z:
Podczas zajęć studenci zapoznają się z praktyczną stroną pracy animatora kultury, spotykając się z pracownikami różnych prestiżowych instytucji: Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Muzeum Plakatu. Spotkają się z osobami odpowiedzialnymi za przyjmowanie w muzeum osób z różnymi niepełnosprawnościami (grupy osób niewidomych, niesłyszących, na wózkach). Zapoznają się z najnowszymi wytycznymi dotyczących tych zagadnień oraz poznają realne trudności związane z dostępnością. Studenci poznają również różne metody pracy z grupami należącymi do edukacji formalnej - klasy szkolne różnych poziomów nauczania, przedszkola. Studenci zapoznają się też z metodami wykorzystywania muzyki na spotkaniach w muzeum i muzykoterapii. Podczas zajęć studenci odwiedzą również wybrane instytucje kultury, wezmą udział w zajęciach dydaktycznych i zapoznają się z infrastrukturą służącą animacji i edukacji. Studenci zapoznają się również z metodami pracy modułów ECHOCAST. Metody zajęć: Lektury, wykład i dyskusja, wizyty studyjne, spotkania z pracownikami zajmującymi się animacją kultury. Praca grupowa w zakresie opracowywania i prezentacji wybranych zagadnień. |
W cyklu 2023Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2024Z:
1. Doświadczenia i wiedza uczestników grupy ćwiczeniowej. Kultura jako porządek wyższej integracji, a inne poziomy organizacji rzeczywistości. Całościowa i ontologiczna perspektywa w badaniu kultury 8. Współczesne zmiany tożsamości - wprowadzenie |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student potrafi zdefiniować kulturę w aspekcie jej istnienia i działania, także wobec innych zjawisk rzeczywistości w różnych kontekstach kulturowych i społecznych, odnosząc się do filozofii, pedagogiki i praktyki artystycznej.
Student zna podstawowe zasady animacji kultury, mechanizmy psychologiczne, rozwoju, kreatywności i twórczości człowieka.
Student zna uwarunkowania i skutki praktyki artystycznej, pracy pedagogicznej w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji.
Student zna pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego, zarządzania własnością intelektualną oraz marketingowych i prawnych aspektów zawodu artysty.
Umiejętności
Student potrafi podejmować decyzje dotyczące wyborów artystycznych, społecznych i życiowych i wspierać w ich podejmowaniu uczniów, nauczycieli i rodziców.
Student poprzez środki ekspresji artystycznej w zakresie sztuk wizualnych potrafi wyrazić swój konceptualny oraz emocjonalny stosunek do problemów cywilizacyjnych (ekologia, rozwój cywilizacyjny itp.) i społecznych (dotyczących środowisk społecznych).
Student rozpoznaje twórczy potencjał własny i potencjał innych i wspiera jego rozwój w perspektywie życiowej; wykorzystuje w tym celu zdolności, wiedzę i umiejętności artystyczne.
Student potrafi wykorzystać zdolności, wiedzę i umiejętności artystyczne do wspomagania rozwoju drugiego człowieka, poprzez wyzwalanie jego potencjału twórczego.
Kompetencje społeczne
Student świadomie uczestniczy w życiu kulturalnym, rozpoznając wartości i znaczenia wydarzeń; rozumie potrzebę psychofizycznego rozwoju i jego związku z kształtowaniem osobowości swojej i innych ludzi.
Student jest świadom odpowiedzialności związanej z rolą artysty, nauczyciela, edukatora; inspiruje i organizuje działania własne i innych ludzi na rzecz środowiska społecznego, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Jest gotów do zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych.
Jest gotowy do budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych.
Jest przygotowany do rozwijania uczniowskiej ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia.
Jest gotowy do stymulowania uczniów do samodzielnego uczenia się przez całe życie.
Jest gotowy do twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych.
Student/ka rozumie i dba o poszanowanie godności, tożsamości kulturowej, własności intelektualnej i praw autorskich.
Literatura
W cyklu 2021Z:
LITERATURA OBOWIAZKOWA |
W cyklu 2022Z:
https://www.nimoz.pl/files/publications/17/ABC_Gosc_niepelnosprawny_lekki.pdf |
W cyklu 2023Z:
LITERATURA OBOWIAZKOWA |
W cyklu 2024Z:
LITERATURA OBOWIAZKOWA |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
METODY KSZTAŁCENIA Nakład pracy studentki/a: |
W cyklu 2022Z:
METODY KSZTAŁCENIA wykład i dyskusja. Lektury, opracowywanie i prezentacja wybranych zagadnień, wizyty w instytucjach kultury, spotkania z zaproszonymi gośćmi Nakład pracy studentki/a: 30 godz. - ćwiczenia w trakcie planowych zajęć 30 godz. - lektury, opracowywanie własnych wystąpień |
W cyklu 2023Z:
METODY KSZTAŁCENIA Nakład pracy studentki/a: |
W cyklu 2024Z:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: