Współczesne teorie nauczania AP-3F-WTN
TREŚCI PROGRAMOWE:
Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki. Przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne. Style kierowania klasą. Ład i dyscyplina. Procesy społeczne w klasie; integracja klasy szkolnej. Tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce. Nauczanie w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego. Cele kształcenia – źródła, sposoby formułowania i rodzaje. Zasady dydaktyki. Metody nauczania. Treści nauczania. Organizacja procesu kształcenia i pracy uczniów. Lekcja (jednostka dydaktyczna) i jej budowa. Modele lekcji. Sztuka prowadzenia lekcji. Style i techniki pracy z uczniami. Interakcje w klasie. Środki dydaktyczne. Projektowanie działań edukacyjnych dostosowanych do potrzeb i możliwości ucznia, w szczególności do możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się ucznia. Autonomia dydaktyczna nauczyciela. Diagnoza, kontrola i ocena wyników kształcenia. Ocenianie osiągnięć szkolnych uczniów; ocenianie kształtujące a efektywność nauczania. Wewnątrzszkolny system oceniania. Sprawdziany i egzaminy zewnętrzne. Ocena efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości pracy szkoły. Edukacyjna wartość dodana.
W cyklu 2023Z:
WYKŁAD - TREŚCI PROGRAMOWE: ĆWICZENIA - TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2023Zn:
WYKŁAD - TREŚCI PROGRAMOWE 1. Dydaktyka jako praktyka kulturowa i dyscyplina naukowa. Przedmiot, zadania i paradygmaty dydaktyki współczesnej. ĆWICZENIA - TREŚCI PROGRAMOWE 1. Cele i treści kształcenia. |
W cyklu 2024Z:
WYKŁAD - TREŚCI PROGRAMOWE: ĆWICZENIA - TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2024Zn:
WYKŁAD - TREŚCI PROGRAMOWE 1. Dydaktyka jako praktyka kulturowa i dyscyplina naukowa. Przedmiot, zadania i paradygmaty dydaktyki współczesnej. Elementy systemu dydaktyczno-wychowawczego. ĆWICZENIA - TREŚCI PROGRAMOWE 1. Cele i treści kształcenia. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka zna i rozumie usytuowanie dydaktyki w zakresie pedagogiki, a także przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki oraz relację dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych. Rozumie i opisuje filozoficzne przesłanki leżące u podstaw orientacji dydaktycznych oraz charakteryzuje te orientacje. Zna sposób i zakres wykorzystywania przez dydaktykę dorobku innych nauk (psychologia, socjologia, filozofia).
Zna i rozumie zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego: style kierowania klasą, problem ładu i dyscypliny, procesy społeczne w klasie, integrację klasy szkolnej, tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce oraz sposób nauczania w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego.
Zna i rozumie współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia – źródła, sposoby ich formułowania oraz ich rodzaje; zasady dydaktyki, metody nauczania, treści nauczania i organizację procesu kształcenia oraz pracy uczniów.
Zna i rozumie zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej oraz jej budowę, modele lekcji i sztukę prowadzenia lekcji, a także style i techniki pracy z uczniami; interakcje w klasie; środki dydaktyczne. Charakteryzuje zagadnienie lekcji, zna modele lekcji, style i techniki pracy z uczniami, środki dydaktyczne.
Zna i rozumie konieczność projektowania działań edukacyjnych dostosowanych do potrzeb i możliwości ucznia, w szczególności możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się, a także potrzebę wyrównywania szans edukacyjnych, znaczenie odkrywania oraz rozwijania predyspozycji i uzdolnień oraz zagadnienia związane z przygotowaniem uczniów do udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych; autonomię dydaktyczną nauczyciela.
Zna i rozumie sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów: ocenianie kształtujące w kontekście efektywności nauczania, wewnątrzszkolny system oceniania, rodzaje i sposoby przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych; tematykę oceny efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości działalności szkoły oraz edukacyjną wartość dodaną. Ma uporządkowaną wiedzę na temat struktury nadzoru pedagogicznego w polskim systemie oświaty, opisuje ustawowo określone obszary ewaluacji działalności edukacyjnej.
Rozumie i wyjaśnia pojęcia: nauczanie, uczenie się, kształcenie, cele i wyniki kształcenia, metody kształcenia, treść kształcenia, proces kształcenia, zasady dydaktyczne, style nauczania, systemy dydaktyczne; program ukryty szkoły.
Zna sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów, wewnątrzszkolny system oceniania, rodzaje i sposoby egzaminów zewnętrznych, zagadnienia związane z przygotowaniem ucznia do udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych.
Umiejętności
Student/ka potrafi zidentyfikować potrzeby dostosowania metod pracy do klasy zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego.
Potrafi zaprojektować działania służące integracji klasy szkolnej.
Potrafi dobierać metody nauczania do nauczanych treści i zorganizować pracę uczniów.
Potrafi wybrać model lekcji i zaprojektować jej strukturę.
Potrafi zaplanować pracę z uczniem zdolnym, przygotowującą go do udziału w konkursie przedmiotowym.
Potrafi dokonać oceny pracy ucznia i zaprezentować ją w formie oceny kształtującej.
Konstruuje prosty konspekt zajęć. Trafnie dobiera metody, formy, środki i treści dydaktyczne do założonych celów dydaktycznych - potrafi dostosować metody i formy pracy do klasy zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego.
Potrafi zaprojektować wewnętrzne badanie ewaluacyjne, dokonać oceny pracy ucznia.
Kompetencje społeczne
Student/ka ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych związanych z planowaniem zajęć.
Poddaje krytycznej analizie problemy związane z edukacją we współczesnym świecie, działa na rzecz poprawy pracy placówki oświatowej, w poczuciu odpowiedzialności za dobro uczniów.
Jest gotów do twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych.
Literatura
W cyklu 2023Z:
LITERATURA PODSTAWOWA LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA |
W cyklu 2023Zn:
LITERATURA PODSTAWOWA LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA |
W cyklu 2024Z:
LITERATURA PODSTAWOWA LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA |
W cyklu 2024Zn:
LITERATURA PODSTAWOWA LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
METODY KSZTAŁCENIA Liczba punktów ECTS: 5 |
W cyklu 2023Zn:
METODY KSZTAŁCENIA - wykład - rozmowa kierowana - dyskusja - metody oparte na działaniu praktycznym NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny zajęciowe: 42 godz. Konsultacje z osobą prowadzącą zajęcia: 15 godz. Praca samodzielna: 25 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 godz. Przygotowanie się do egzaminu: 25 godz. Liczba punktów ECTS 5.00 |
W cyklu 2024Z:
METODY KSZTAŁCENIA Liczba punktów ECTS: 5 |
W cyklu 2024Zn:
METODY KSZTAŁCENIA - wykład - rozmowa kierowana - dyskusja - metody oparte na działaniu praktycznym NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny zajęciowe: 42 godz. Konsultacje z osobą prowadzącą zajęcia: 15 godz. Praca samodzielna: 25 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 godz. Przygotowanie się do egzaminu: 25 godz. Liczba punktów ECTS 5.00 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: