Wprowadzenie do pedeutologii AP-3F-WDP
TREŚCI PROGRAMOWE:
Geneza subdyscypliny, etymologia terminu, etapy rozwoju pedeutologii, ujęcia interpretacyjne nauczyciela i ich charakterystyka. Nauczyciel w kręgu kultury zawodowej, ze szczególnym uwzględnieniem taktu i nietaktu pedagogicznego oraz "wiedzy serdecznej" nauczyciela. Nauczycielska pragmatyka zawodowa - prawa i obowiązki nauczycieli. Zakresy odpowiedzialności nauczyciela. Rozwój zawodowy nauczyciela i jego uwarunkowania. Wybrane koncepcje rozwoju zawodowego nauczyciela i ich charakterystyka. Rozwój zawodowy a awans zawodowy nauczyciela. Choroby zawodowe nauczyciela. Znaczenie przywództwa nauczycieli we współczesnym funkcjonowaniu szkoły.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka zna źródła pedeutologii jako subdyscypliny pedagogiki, charakteryzuje jej główne nurty; zna i prawidłowo stosuje podstawową terminologię wykorzystywaną w pedeutologii.
Zna rolę nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela: etykę zawodową nauczyciela, nauczycielską pragmatykę zawodową – prawa i obowiązki nauczycieli, zasady odpowiedzialności prawnej opiekuna, nauczyciela, wychowawcy za bezpieczeństwo oraz ochronę zdrowia uczniów.
Zna uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela; zna choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela.
Zna główne konteksty rozwoju zawodowego nauczyciela oraz kwestie oceny jakości jego pracy. Zna zasady projektowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego. Zna rolę początkującego nauczyciela w szkolnej rzeczywistości.
Umiejętności
Student/ka potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk dotyczących działalności pedagogicznej nauczyciela, w tym -dotyczących relacji nauczyciel-uczeń, nauczyciel-rodzic.
Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedeutologii w celu analizowania i interpretowania problemów zawodowych początkujących i doświadczonych nauczycieli oraz zaprojektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego.
Potrafi formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela.
Kompetencje społeczne
Student/ka ma świadomość samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej: potrzeby stałego podwyższania poziomu posiadanej wiedzy i umiejętności, rozwijania osobistej teorii nauczycielskiej oraz kształtowania i wzbogacania umiejętności praktycznych, także w obszarze rozwiązywania konfliktów.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy pedagogicznej, dostrzegając jej możliwe konsekwencje w wymiarze jednostkowym i społecznym. Jest gotów do współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.
Kryteria oceniania
Aktywność i obecność na zajęciach, zaliczenia sprawdzianu, minimum, 11 punktów do zaliczenia sprawdzianu.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Kwiatkowska H. Pedeutologia (2008), Warszawa.
Szempruch J. Pedeutologia (2013). Kraków.
Michalski J. Horyzonty Pedeutologii (2022), Warszawa.
Literatura uzupełniająca: Madalińska-Michalak J. (redakcja naukowa) (2018), Warszawa.
Strutyńska E. Uwarunkowania dobrostanu zawodowego nauczycieli (2022), Warszawa.
Day Ch. Nauczyciel z pasją (2008), Gdańsk.
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Godziny kontaktowe 15 godzin. |
W cyklu 2024Zn:
Godziny kontaktowe (wykład) 15 godzin. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: