Pedagogika społeczna w pracy opiekuńczo-wychowawczej AP-3F-PSO
TREŚCI PROGRAMOWE:
Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej. Podstawowe środowiska wychowawcze, rodzina, społeczne wymiary dzieciństwa, środowisko lokalne, odzyskana przestrzeń publiczna – organizacje pozarządowe, społeczna partycypacja – społeczeństwo obywatelskie. Zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela: obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy, metodykę pracy wychowawczej, program pracy wychowawczej, style kierowania klasą, ład i dyscyplinę, funkcjonowanie klasy szkolnej jako grupy społecznej, procesy społeczne w klasie, rozwiązywanie konfliktów w klasie lub grupie wychowawczej, animowanie życia społeczno-kulturalnego klasy, wspieranie samorządności i autonomii uczniów, rozwijanie u dzieci, uczniów lub wychowanków kompetencji komunikacyjnych i umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji; pojęcia integracji i inkluzji, problemy dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki oraz szkolną sytuację dzieci z doświadczeniem migracyjnym; problematyka dziecka w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej; zagrożenia dzieci i młodzieży: zjawiska agresji i przemocy, w tym agresji elektronicznej, oraz uzależnień, w tym od środków psychoaktywnych i komputera, a także zagadnienia związane z grupami nieformalnymi, podkulturami młodzieżowymi i sektami.
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE Ćwiczenia: |
W cyklu 2023Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2024L:
TREŚCI PROGRAMOWE Ćwiczenia: |
W cyklu 2024Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Cel 1: Wyeliminować ubóstwo we wszystkich jego formach na całym świecie
Cel 10: Zmniejszyć nierówności w krajach i między krajami
Cel 16: Pokój, sprawiedliwość i silne instytucje
Cel 3: Zapewnić wszystkim ludziom w każdym wieku zdrowe życie oraz promować dobrobyt
Cel 9: Innowacyjność, przemysł, infrastruktura
Cel 2: Zero głodu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka zna podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej, tj.: środowisko, wychowanie, kultura, rozwój, wsparcie, opieka, diagnoza środowiskowa, kapitał ludzki, kapitał społeczny, siły ludzkie, empowerment.
Zna środowiska wychowawcze. Wie, jaka jest ich struktura, rozwój i zmieniające się konteksty funkcjonowania. Zna i charakteryzuje instytucje edukacyjne, wychowawcze, kulturalne, pomocowe funkcjonujące w środowisku lokalnym.
Zna i rozumie zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela: obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy, metodykę pracy wychowawczej, program pracy wychowawczej, style kierowania klasą, ład i dyscyplinę, poszanowanie godności dziecka, ucznia lub wychowanka, różnicowanie, indywidualizację i personalizację pracy z uczniami, funkcjonowanie klasy szkolnej jako grupy społecznej, procesy społeczne w klasie, rozwiązywanie konfliktów w klasie lub grupie wychowawczej, animowanie życia społeczno-kulturalnego klasy, wspieranie samorządności i autonomii uczniów, rozwijanie u dzieci, uczniów lub wychowanków kompetencji komunikacyjnych i umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji; pojęcia integracji i inkluzji; problemy dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki oraz szkolną sytuację dzieci z doświadczeniem migracyjnym; problematykę dziecka w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej; zagrożenia dzieci i młodzieży: zjawiska agresji i przemocy, w tym agresji elektronicznej, oraz uzależnień, w tym od środków psychoaktywnych i komputera, a także zagadnienia związane z grupami nieformalnymi, podkulturami młodzieżowymi i sektami.
Umiejętności
Student/ka potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych oraz analizować ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej.
Ma umiejętność odkrywania i stawiania własnych tez, poszukiwania argumentów w kontekście wybranych perspektyw pedagogiki społecznej.
Kompetencje społeczne
Student/ka jest gotow/a do podejmowania działań na rzecz osób wymagających wsparcia.
Literatura
W cyklu 2023L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Raporty: |
W cyklu 2023Ln:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Raporty: |
W cyklu 2024L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Raporty: |
W cyklu 2024Ln:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Raporty: |
Uwagi
W cyklu 2023L:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY SATUDENTA: |
W cyklu 2023Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY SATUDENTA: |
W cyklu 2024L:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY SATUDENTA: |
W cyklu 2024Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY SATUDENTA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: