Podstawy psychologii AP-3F-PPY
TREŚCI PROGRAMOWE
Psychologia jako nauka; Podstawowe metody badawcze w psychologii; Główne psychologiczne człowieka. Behawioryzm; Główne psychologiczne człowieka. Psychoanaliza; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia humanistyczna i egzystencjalna; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia poznawcza; Psychologia procesów poznawczych; Przywiązanie; Osobowość: temperament, charakter, tożsamość, inteligencja, wartości; Psychologia rozwoju: zmiana i ciągłość w cyklu życia; Psychologia stresu; Emocje i motywacja; Psychologia śmierci;
W cyklu 2022Z:
Czym jest psychologia,? |
W cyklu 2022Zn:
Psychologia jako nauka; Podstawowe metody badawcze w psychologii; Z historii psychologii: rozwój psychologii do początków XX wieku; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Behawioryzm; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychoanaliza; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia humanistyczna i egzystencjalna; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia poznawcza; Przywiązanie; Psychologia procesów poznawczych; Psychologia emocji i motywacji; Psychologia osobowości: temperament, charakter, tożsamość; Psychologia rozwoju: zmiana i ciągłość w cyklu życia; Psychologia stresu; Inteligencja; |
W cyklu 2023Z:
Psychologia jako nauka; Podstawowe metody badawcze w psychologii; Z historii psychologii: rozwój psychologii do początków XX wieku; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Behawioryzm; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychoanaliza; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia humanistyczna i egzystencjalna; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia poznawcza; Przywiązanie; Psychologia procesów poznawczych; Psychologia emocji i motywacji; Psychologia osobowości: temperament, charakter, tożsamość; Psychologia rozwoju: zmiana i ciągłość w cyklu życia; Psychologia stresu; Inteligencja; |
W cyklu 2024Z:
Psychologia jako nauka; Podstawowe metody badawcze w psychologii; Z historii psychologii: rozwój psychologii do początków XX wieku; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Behawioryzm; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychoanaliza; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia humanistyczna i egzystencjalna; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia poznawcza; Przywiązanie; Psychologia procesów poznawczych; Psychologia emocji i motywacji; Psychologia osobowości: temperament, charakter, tożsamość; Psychologia rozwoju: zmiana i ciągłość w cyklu życia; Psychologia stresu; Inteligencja; |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2023Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologii. Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii poznawczej, emocji i motywacji, stresu, zdolności i uzdolnień, w szczególności: podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, proces mowy, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rola uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologia różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, temperamentu i stylu poznawczego.
Zna i rozumie zagadnienia autorefleksji i samorozwoju: zasoby własne w pracy nauczyciela – identyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, stres i nauczycielskie wypalenie zawodowe.
Umiejętności
Student/ka potrafi stosować poznane mechanizmy z zakresu psychologii w analizie obserwowanych zjawisk i w działaniu.
Posiada umiejętność analizowania i interpretowania procesów emocjonalno-motywacyjnych jako sił napędowych jednostki.
Potrafi identyfikować potrzeby ucznia w rozwoju uzdolnień i zainteresowań.
Potrafi zaplanować, na podstawie świadomej autorefleksji, działania na rzecz rozwoju zawodowego. Potrafi radzić sobie ze stresem i stosować strategie radzenia sobie ze stresem.
Kompetencje społeczne
Student/ka ma świadomość poziomu swojej wiedzy o funkcjonowaniu procesów psychicznych człowieka i jest gotów do autorefleksji nad własnym funkcjonowaniem, także w aspekcie życia zawodowego.
Potrafi modyfikować posiadane wzorce w celu efektywnego radzenia sobie z sytuacją; dostosować adekwatnie zachowanie do sytuacji.
Potrafi doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, w szczególności używać niezbędnej literatury przedmiotu, w tym wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych.
Kryteria oceniania
METODY KSZTAŁCENIA:
Wykład, prezentacja multimedialna, studia przypaktów, dyskusja
NAKŁADY PRACY STUDENTA:
Godziny kontaktowe: 30 godzin
Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się: 45 godzin
Łączna liczba godzin aktywności: 75 godzin
SPOSÓB WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:
Egzamin - test jednokrotnego wyboru obejmujący treści poruszane na wykładzie
Kryteria oceniania:
3 - ponad 50% poprawnych odpowiedzi w teście (16-18 pkt)
3,5 - ponad 60% poprawnych odpowiedzi w teście (19-21 pkt)
4 - ponad 70% poprawnych odpowiedzi w teście (22-24 pkt)
4,5 - ponad 80% poprawnych odpowiedzi w teście (25-27 pkt)
5 - ponad 90% poprawnych odpowiedzi w teście (28-30 pkt)
LICZBA PUNKTÓW ECTS: 4
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Campbell, J. B., Hall., C. S., Lindzey, G. (2006). Teorie osobowości. PWN.
Pieter, J. (1974). Historia psychologii. PWN
Selye, H. (1963). Stress życia. PZWL.
Zimbardo, P., Gerrig, R. (2008). Psychologia i życie. PWN.
Literatura poszerzająca:
Hall, C., S., Lindzey, G., Campbell, J. B. (2006). Teorie osobowości. PWN.
Freud, S. (2019). Poza zasadą przyjemności. Vis-á-Vis/Etiuda.
Freud, A. (2012). Ego i mechanizmy obronne. PWN
Skinner, B. F. (1978). Poza wolnością i godnością. PIW.
Bandura, A. (2017). Teoria społecznego uczenia się. PWN.
May, R. (1995). O istocie człowieka. Szkice z psychologii egzystencjalnej. Rebis.
Rogers, C. (2002). O stawaniu się osobą. Rebis.
Piaget, J., Inhelder, B. (1996). Psychologia dziecka . Siedmiogród.
Bowlby, J. (2022). Przywiązanie. PWN.
Sękowski, M. (2020). Trauma przywiązaniowa i dezorganizacja przywiązania. Mechanizmy, terapia i profilaktyka. W: A. Senejko, A. Czapiga (red.), Oswojenie traumy. Przegląd zagadnień (s. 99-124). Impuls.
Sękowski, M. (2019). Postawa wobec śmierci w cyklu życia człowieka. Universitas.
W cyklu 2022Z:
LITERATURA PODSTAWOWA LITERATURA POMOCNICZA |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: metoda podawcza, dyskusja, materiał ilustracyjny (kanon dzieł sztuki). |
W cyklu 2022Zn:
Metody kształcenia: metoda podawcza, dyskusja, materiał ilustracyjny (kanon dzieł sztuki). |
W cyklu 2023Z:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁADY PRACY STUDENTA: SPOSÓB WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: LICZBA PUNKTÓW ECTS: 4 |
W cyklu 2023Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁADY PRACY STUDENTA: SPOSÓB WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: LICZBA PUNKTÓW ECTS: 4 |
W cyklu 2024Z:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁADY PRACY STUDENTA: SPOSÓB WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: LICZBA PUNKTÓW ECTS: 4 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: