Historia wychowania AP-3F-HWI
TREŚCI PROGRAMOWE
Geneza i źródła czynności wychowawczych człowieka w oparciu o działania pedagogiczne podejmowane w okresie antyku i w kolejnych epokach. Podstawowe koncepcje filozofów i pedagogów, dotyczące istoty wychowania i kształtowania osobowości wychowanka w skali rozwoju cywilizacji europejskiej do XX wieku. Tradycje pedagogiki polskiej w poszczególnych okresach historycznych, rozwój i konteksty kulturowe wyróżniające ją od koncepcji ogólnoeuropejskich. Najwybitniejsi przedstawiciele polskiej i europejskiej pedagogiki zarówno w zakresie teorii, jak i praktyki. Geneza i rozwój instytucji edukacyjnych oraz zakres ich kompetencji w kontekście historycznym.
W cyklu 2022Z:
Opis treści programowych: Wykład: Wychowanie w starożytnej Grecji. Myśl pedagogiczna w Atenach (Sokrates). Oświata i wychowanie w Średniowieczu i Odrodzeniu. Reformacja i kontrreformacja. Szkolnictwo różnowiercze, gimnazjum Sturma i Ratio studiorum. Wychowanie nowożytne: Jan Amos Komeński (działalność i Wielka dydaktyka); John Locke (Myśli o wychowaniu), Jan Jakub Rousseau (Emil). Powstanie KEN i Towarzystwa do Ksiąg Elementarnych. Jan Henryk Pestalozzi – nowoczesna elementarna szkoła ludowa; Herbert Spencer – pedagogika pozytywistyczna. Oświata pod zaborem pruskim i austriackim. Szkolnictwo i wychowanie w Polsce w okresie XX-lecia międzywojennego: Zjazd Nauczycielski (tzw. Sejm Nauczycielski), ustawa szkolna Janusza Jędrzejewicza. Ćwiczenia: - Wychowanie i szkolnictwo w starożytnym Rzymie w czasach Republiki i Cesarstwa; wychowanie mówcy według Marka Fabiusza Kwintyliana. Założenie Akademii Krakowskiej. Poglądy pedagogiczne Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Próba reformy państwa polskiego w XVIII w. przez wychowanie klasy panującej: Stanisław Konarski i jego Collegium Nobilium, Szkoła Rycerska w Warszawie. Grzegorz Piramowicz „Powinności nauczyciela”, Ustawy KEN. Oświata pod zaborem rosyjskim: Izba Edukacyjna, Uniwersytet Wileński – Jan i Jędrzej Śniadeccy; Liceum Krzemienieckie – Tadeusz Czacki i Hugo Kołłątaj. Pozytywizm warszawski. |
W cyklu 2022Zn:
- Wychowanie spartańskie i ateńskie. Myśl pedagogiczna w Atenach (sofiści, Sokrates, Platon i Arystoteles). Wychowanie w starożytnym Rzymie. Poglądy pedagogiczne Marka Fabiusza Kwintyliana. - Średniowiecze a Renesans. Uniwersytety w średniowieczu. Humanizm renesansowy wobec edukacji: poglądy pedagogiczne Jana Ludwika Vivesa, Erazma z Rotterdamu, Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Mikołaja Reja. Szkolnictwo renesansowe: szkoły dworskie (Casa Giocosa Vittorina da Feltre). - Szkolnictwo renesansowe: szkoły średnie wyznaniowe (gimnazja protestanckie, kolegia jezuickie). Metody wychowawcze stosowane w gimnazjach protestanckich i w kolegiach jezuickich w XVI-XVIII w. - Nowożytna myśl pedagogiczna: twórczość Jana Amosa Komeńskiego, Johna Locke'a, Jana Jakuba Rousseau. - Upadek kultury w Polsce w I poł. XVIII w. i próby ratowania państwa przez wychowanie elit (Collegium Nobilium, reforma kolegiów pijarskich, Szkoła Rycerska). Myśl pedagogiczna Stanisława Konarskiego. -Komisja Edukacji Narodowej i Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych. - Zróżnicowanie szkolnictwa na ziemiach polskich pod zaborami. - Szkolnictwo polskie pod zaborem rosyjskim: Uniwersytet Wileński i Liceum Krzemienieckie. Oświata w Księstwie Warszawskim; oświata w Królestwie Polskim do wybuchu Powstania Styczniowego (reforma Wielopolskiego); pozytywizm warszawski. Oświata pod zaborem pruskim: Kulturkampf, strajk dzieci we Wrześni. Oświata pod zaborem austriackim: Józef Dietl i Rada Szkolna Krajowa. - Początki wychowania przedszkolnego: Fryderyk Franciszek Fröbel. Początki nowoczesnego szkolnictwa elementarnego: Jan Henryk Pestalozzi. -Myśl pedagogiczna Klementyny z Tańskich Hoffmanowej i wychowanie polskich dziewcząt w XIX wieku („hodowla aniołów”). - Szkolnictwo i wychowanie w Polsce w okresie XX-lecia międzywojennego (Sejm Nauczycielski, ustawa szkolna Janusza Jędrzejewicza). - Pedagodzy Nowego Wychowania: Celestyn Freinet, Maria Montessori, Janusz Korczak, Maria Grzegorzewska. - Wychowanie w państwach totalitarnych, nazizm faszyzm, komunizm. |
W cyklu 2023Z:
Opis treści programowych: Wykład: Wychowanie w starożytnej Grecji. Myśl pedagogiczna w Atenach (Sokrates). Oświata i wychowanie w Średniowieczu i Odrodzeniu. Reformacja i kontrreformacja. Szkolnictwo różnowiercze, gimnazjum Sturma i Ratio studiorum. Wychowanie nowożytne: Jan Amos Komeński (działalność i Wielka dydaktyka); John Locke (Myśli o wychowaniu), Jan Jakub Rousseau (Emil). Powstanie KEN i Towarzystwa do Ksiąg Elementarnych. Jan Henryk Pestalozzi – nowoczesna elementarna szkoła ludowa; Herbert Spencer – pedagogika pozytywistyczna. Oświata pod zaborem pruskim i austriackim. Szkolnictwo i wychowanie w Polsce w okresie XX-lecia międzywojennego: Zjazd Nauczycielski (tzw. Sejm Nauczycielski), ustawa szkolna Janusza Jędrzejewicza. Ćwiczenia: - Wychowanie i szkolnictwo w starożytnym Rzymie w czasach Republiki i Cesarstwa; wychowanie mówcy według Marka Fabiusza Kwintyliana. Założenie Akademii Krakowskiej. Poglądy pedagogiczne Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Próba reformy państwa polskiego w XVIII w. przez wychowanie klasy panującej: Stanisław Konarski i jego Collegium Nobilium, Szkoła Rycerska w Warszawie. Grzegorz Piramowicz „Powinności nauczyciela”, Ustawy KEN. Oświata pod zaborem rosyjskim: Izba Edukacyjna, Uniwersytet Wileński – Jan i Jędrzej Śniadeccy; Liceum Krzemienieckie – Tadeusz Czacki i Hugo Kołłątaj. Pozytywizm warszawski. |
W cyklu 2023Zn:
- Wychowanie spartańskie i ateńskie. Myśl pedagogiczna w Atenach (sofiści, Sokrates, Platon i Arystoteles). Wychowanie w starożytnym Rzymie. Poglądy pedagogiczne Marka Fabiusza Kwintyliana. - Średniowiecze a Renesans. Uniwersytety w średniowieczu. Humanizm renesansowy wobec edukacji: poglądy pedagogiczne Jana Ludwika Vivesa, Erazma z Rotterdamu, Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Mikołaja Reja. Szkolnictwo renesansowe: szkoły dworskie (Casa Giocosa Vittorina da Feltre). - Szkolnictwo renesansowe: szkoły średnie wyznaniowe (gimnazja protestanckie, kolegia jezuickie). Metody wychowawcze stosowane w gimnazjach protestanckich i w kolegiach jezuickich w XVI-XVIII w. - Nowożytna myśl pedagogiczna: twórczość Jana Amosa Komeńskiego, Johna Locke'a, Jana Jakuba Rousseau. - Upadek kultury w Polsce w I poł. XVIII w. i próby ratowania państwa przez wychowanie elit (Collegium Nobilium, reforma kolegiów pijarskich, Szkoła Rycerska). Myśl pedagogiczna Stanisława Konarskiego. -Komisja Edukacji Narodowej i Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych. - Zróżnicowanie szkolnictwa na ziemiach polskich pod zaborami. - Szkolnictwo polskie pod zaborem rosyjskim: Uniwersytet Wileński i Liceum Krzemienieckie. Oświata w Księstwie Warszawskim; oświata w Królestwie Polskim do wybuchu Powstania Styczniowego (reforma Wielopolskiego); pozytywizm warszawski. Oświata pod zaborem pruskim: Kulturkampf, strajk dzieci we Wrześni. Oświata pod zaborem austriackim: Józef Dietl i Rada Szkolna Krajowa. - Początki wychowania przedszkolnego: Fryderyk Franciszek Fröbel. Początki nowoczesnego szkolnictwa elementarnego: Jan Henryk Pestalozzi. -Myśl pedagogiczna Klementyny z Tańskich Hoffmanowej i wychowanie polskich dziewcząt w XIX wieku („hodowla aniołów”). - Szkolnictwo i wychowanie w Polsce w okresie XX-lecia międzywojennego (Sejm Nauczycielski, ustawa szkolna Janusza Jędrzejewicza). - Pedagodzy Nowego Wychowania: Celestyn Freinet, Maria Montessori, Janusz Korczak, Maria Grzegorzewska. - Wychowanie w państwach totalitarnych, nazizm faszyzm, komunizm. |
W cyklu 2024Z:
Opis treści programowych: Wykład: Wychowanie w starożytnej Grecji. Myśl pedagogiczna w Atenach (Sokrates). Oświata i wychowanie w Średniowieczu i Odrodzeniu. Reformacja i kontrreformacja. Szkolnictwo różnowiercze, gimnazjum Sturma i Ratio studiorum. Wychowanie nowożytne: Jan Amos Komeński (działalność i Wielka dydaktyka); John Locke (Myśli o wychowaniu), Jan Jakub Rousseau (Emil). Powstanie KEN i Towarzystwa do Ksiąg Elementarnych. Jan Henryk Pestalozzi – nowoczesna elementarna szkoła ludowa; Herbert Spencer – pedagogika pozytywistyczna. Oświata pod zaborem pruskim i austriackim. Szkolnictwo i wychowanie w Polsce w okresie XX-lecia międzywojennego: Zjazd Nauczycielski (tzw. Sejm Nauczycielski), ustawa szkolna Janusza Jędrzejewicza. Ćwiczenia: - Wychowanie i szkolnictwo w starożytnym Rzymie w czasach Republiki i Cesarstwa; wychowanie mówcy według Marka Fabiusza Kwintyliana. Założenie Akademii Krakowskiej. Poglądy pedagogiczne Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Próba reformy państwa polskiego w XVIII w. przez wychowanie klasy panującej: Stanisław Konarski i jego Collegium Nobilium, Szkoła Rycerska w Warszawie. Grzegorz Piramowicz „Powinności nauczyciela”, Ustawy KEN. Oświata pod zaborem rosyjskim: Izba Edukacyjna, Uniwersytet Wileński – Jan i Jędrzej Śniadeccy; Liceum Krzemienieckie – Tadeusz Czacki i Hugo Kołłątaj. Pozytywizm warszawski. |
W cyklu 2024Zn:
- Wychowanie spartańskie i ateńskie. Myśl pedagogiczna w Atenach (sofiści, Sokrates, Platon i Arystoteles). Wychowanie w starożytnym Rzymie. Poglądy pedagogiczne Marka Fabiusza Kwintyliana. - Średniowiecze a Renesans. Uniwersytety w średniowieczu. Humanizm renesansowy wobec edukacji: poglądy pedagogiczne Jana Ludwika Vivesa, Erazma z Rotterdamu, Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Mikołaja Reja. Szkolnictwo renesansowe: szkoły dworskie (Casa Giocosa Vittorina da Feltre). - Szkolnictwo renesansowe: szkoły średnie wyznaniowe (gimnazja protestanckie, kolegia jezuickie). Metody wychowawcze stosowane w gimnazjach protestanckich i w kolegiach jezuickich w XVI-XVIII w. - Nowożytna myśl pedagogiczna: twórczość Jana Amosa Komeńskiego, Johna Locke'a, Jana Jakuba Rousseau. - Upadek kultury w Polsce w I poł. XVIII w. i próby ratowania państwa przez wychowanie elit (Collegium Nobilium, reforma kolegiów pijarskich, Szkoła Rycerska). Myśl pedagogiczna Stanisława Konarskiego. -Komisja Edukacji Narodowej i Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych. - Zróżnicowanie szkolnictwa na ziemiach polskich pod zaborami. - Szkolnictwo polskie pod zaborem rosyjskim: Uniwersytet Wileński i Liceum Krzemienieckie. Oświata w Księstwie Warszawskim; oświata w Królestwie Polskim do wybuchu Powstania Styczniowego (reforma Wielopolskiego); pozytywizm warszawski. Oświata pod zaborem pruskim: Kulturkampf, strajk dzieci we Wrześni. Oświata pod zaborem austriackim: Józef Dietl i Rada Szkolna Krajowa. - Początki wychowania przedszkolnego: Fryderyk Franciszek Fröbel. Początki nowoczesnego szkolnictwa elementarnego: Jan Henryk Pestalozzi. -Myśl pedagogiczna Klementyny z Tańskich Hoffmanowej i wychowanie polskich dziewcząt w XIX wieku („hodowla aniołów”). - Szkolnictwo i wychowanie w Polsce w okresie XX-lecia międzywojennego (Sejm Nauczycielski, ustawa szkolna Janusza Jędrzejewicza). - Pedagodzy Nowego Wychowania: Celestyn Freinet, Maria Montessori, Janusz Korczak, Maria Grzegorzewska. - Wychowanie w państwach totalitarnych, nazizm faszyzm, komunizm. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2024Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka zna genezę i źródła czynności wychowawczych człowieka w oparciu o działania pedagogiczne podejmowane w okresie antyku i w kolejnych epokach, co pozwala na uporządkowanie wiedzy dotyczącej wychowania i kształcenia na przestrzeni wieków w skali rozwoju cywilizacji europejskiej do XX wieku.
Ma wiedzę o tradycjach pedagogiki polskiej w poszczególnych okresach historycznych, rozumie jej rozwój i konteksty kulturowe wyróżniające ją wśród koncepcji ogólnoeuropejskich. Zna najwybitniejszych przedstawicieli polskiej i europejskiej pedagogiki zarówno w zakresie teorii, jak i praktyki. Zna genezę i rozwój instytucji edukacyjnych oraz zakres ich kompetencji w kontekście historycznym.
Zna najważniejsze, tradycyjne i współczesne nurty i systemy pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania oraz ich uczestnictwo w dyskursie na temat współczesnych dylematów cywilizacyjnych.
Umiejętności
Student/ka potrafi powiązać wiedzę historyczną na temat genezy i rozwoju instytucji oświatowo-wychowawczych z innymi obszarami pedagogiki w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i pomocowych.
Umie zaprezentować swoje poglądy, zgłosić wątpliwości i dobrać stosowną argumentację, wspartą wybranymi perspektywami teoretycznymi i poglądami różnych autorów.
Kompetencje społeczne
Student/ka właściwie ocenia poziom swojej wiedzy i zdobytych umiejętności, rozumie znaczenie ciągłego doskonalenia swych umiejętności i pogłębiania wiedzy związanej z wychowaniem i kształceniem.
Zdaje sobie sprawę ze znaczenia dziedzictwa kulturowego własnego kraju, szanuje jego tradycję i historię.
Literatura
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: Kot S., Historia wychowania, t. 1-2, Warszawa 1994. Markiewiczowa H., Poznański K., Wybrane zagadnienia z historii wychowania, cz. 1-2, Warszawa 2006. Literatura nadobowiązkowa: Syntezy: Litak S., Draus J., Terlecki R., Historia wychowania, t. 1-2, Kraków 2005. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej, t. 1-2, Warszawa 1996. Teksty źródłowe: Galicyjskie wspomnienia szkolne, oprac. A. Knot, Kraków 1955. Grzegorzewska M., Listy do Młodego nauczyciela, cykl I-III, Warszawa 2002. Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, oprac. S. Kot, cz. I-III, Warszawa 1995. Teksty źródłowe do dziejów wychowania, oprac. S. Możdżeń, cz. I-VIII, Kielce 1993. Ustawodawstwo szkolne w Królestwie Polskim w latach autonomii administracyjnej 1815-1867. Materiały i źródła do historii wychowania, t. 1: 1815-1839, t. 2: 1840-1867, oprac. K. Poznański, Warszawa 2017. Źródła do dziejów wychowania, oprac. S. Wołoszyn, t. 1-2, Kielce 1995. Monografie: Baszkiewicz J., Młodość uniwersytetów, Warszawa 1997. Bobrowska-Nowak W., Historia wychowania przedszkolnego, Warszawa 1978. Myśliciele – o wychowaniu, red. Cz. Kupisiewicz, I. Wojnar, t. 1-2, Warszawa 2000. Okoń W., Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa 1997. Okoń W., Wizerunki sławnych pedagogów polskich, Warszawa 1993. Słowniki i encyklopedie: Encyklopedia pedagogiczna, red. W. Pomykało, Warszawa 1993. Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, t. 1-7, Warszawa 2003-2008. Historia wychowania. Słownik biograficzny, red. A. Gąsiorowski, Olsztyn 1994. Słownik pedagogów polskich, red. W. Bobrowska-Nowak, D. Drynda, Katowice 1998. |
W cyklu 2022Zn:
Literatura obowiązkowa: Kot S., Historia wychowania, t. 1-2, Warszawa 1994. Markiewiczowa H., Poznański K., Wybrane zagadnienia z historii wychowania, cz. 1-2, Warszawa 2006. Kurdybacha Ł. (red.), Historia Wychowania, t.1-2, Warszawa 1968. Bartnicka K., Szybiak I., Zarys historii wychowania, Warszawa 2001. Literatura nadobowiązkowa: Syntezy: Litak S., Draus J., Terlecki R., Historia wychowania, t. 1-2, Kraków 2005. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej, t. 1-2, Warszawa 1996. Teksty źródłowe: Galicyjskie wspomnienia szkolne, oprac. A. Knot, Kraków 1955. Grzegorzewska M., Listy do Młodego nauczyciela, cykl I-III, Warszawa 2002. Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, oprac. S. Kot, cz. I-III, Warszawa 1995. Teksty źródłowe do dziejów wychowania, oprac. S. Możdżeń, cz. I-VIII, Kielce 1993. Ustawodawstwo szkolne w Królestwie Polskim w latach autonomii administracyjnej 1815-1867. Materiały i źródła do historii wychowania, t. 1: 1815-1839, t. 2: 1840-1867, oprac. K. Poznański, Warszawa 2017. Źródła do dziejów wychowania, oprac. S. Wołoszyn, t. 1-2, Kielce 1995. Monografie: Arendt H. Korzenie totalitaryzmu, Świat Książki, Warszawa 2014. Baszkiewicz J., Młodość uniwersytetów, Warszawa 1997. Bobrowska-Nowak W., Historia wychowania przedszkolnego, Warszawa 1978. Chmaj L., Prądy i kierunki w pedagogie XX wieku, Warszawa 1962. Goodrick-Clarke N., Okultystyczne źródła nazizmu, Aletheia, Warszawa 2010. Mussolini B., Doktryna Faszyzmu, Poznan-Łódź, 1992. Myśliciele – o wychowaniu, red. Cz. Kupisiewicz, I. Wojnar, t. 1-2, Warszawa 2000. Okoń W., Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa 1997. Okoń W., Wizerunki sławnych pedagogów polskich, Warszawa 1993. Pipes R., Komunizm, Świat Książki, Warszawa 2008. Zinowiew A., Homo sovieticus, Lozanna 1982. Słowniki i encyklopedie: Encyklopedia pedagogiczna, red. W. Pomykało, Warszawa 1993. Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, t. 1-7, Warszawa 2003-2008. Historia wychowania. Słownik biograficzny, red. A. Gąsiorowski, Olsztyn 1994. Słownik pedagogów polskich, red. W. Bobrowska-Nowak, D. Drynda, Katowice 1998. |
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: Kot S., Historia wychowania, t. 1-2, Warszawa 1994. Markiewiczowa H., Poznański K., Wybrane zagadnienia z historii wychowania, cz. 1-2, Warszawa 2006. Literatura nadobowiązkowa: Syntezy: Litak S., Draus J., Terlecki R., Historia wychowania, t. 1-2, Kraków 2005. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej, t. 1-2, Warszawa 1996. Teksty źródłowe: Galicyjskie wspomnienia szkolne, oprac. A. Knot, Kraków 1955. Grzegorzewska M., Listy do Młodego nauczyciela, cykl I-III, Warszawa 2002. Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, oprac. S. Kot, cz. I-III, Warszawa 1995. Teksty źródłowe do dziejów wychowania, oprac. S. Możdżeń, cz. I-VIII, Kielce 1993. Ustawodawstwo szkolne w Królestwie Polskim w latach autonomii administracyjnej 1815-1867. Materiały i źródła do historii wychowania, t. 1: 1815-1839, t. 2: 1840-1867, oprac. K. Poznański, Warszawa 2017. Źródła do dziejów wychowania, oprac. S. Wołoszyn, t. 1-2, Kielce 1995. Monografie: Baszkiewicz J., Młodość uniwersytetów, Warszawa 1997. Bobrowska-Nowak W., Historia wychowania przedszkolnego, Warszawa 1978. Hryniewicka A., W stronę człowieka... O odwadze twórczego myślenia Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2022. Myśliciele – o wychowaniu, red. Cz. Kupisiewicz, I. Wojnar, t. 1-2, Warszawa 2000. Okoń W., Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa 1997. Okoń W., Wizerunki sławnych pedagogów polskich, Warszawa 1993. Słowniki i encyklopedie: Encyklopedia pedagogiczna, red. W. Pomykało, Warszawa 1993. Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, t. 1-7, Warszawa 2003-2008. Historia wychowania. Słownik biograficzny, red. A. Gąsiorowski, Olsztyn 1994. Słownik pedagogów polskich, red. W. Bobrowska-Nowak, D. Drynda, Katowice 1998. |
W cyklu 2023Zn:
Literatura obowiązkowa: Kot S., Historia wychowania, t. 1-2, Warszawa 1994. Markiewiczowa H., Poznański K., Wybrane zagadnienia z historii wychowania, cz. 1-2, Warszawa 2006. Kurdybacha Ł. (red.), Historia Wychowania, t.1-2, Warszawa 1968. Bartnicka K., Szybiak I., Zarys historii wychowania, Warszawa 2001. Literatura nadobowiązkowa: Syntezy: Litak S., Draus J., Terlecki R., Historia wychowania, t. 1-2, Kraków 2005. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej, t. 1-2, Warszawa 1996. Teksty źródłowe: Galicyjskie wspomnienia szkolne, oprac. A. Knot, Kraków 1955. Grzegorzewska M., Listy do Młodego nauczyciela, cykl I-III, Warszawa 2002. Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, oprac. S. Kot, cz. I-III, Warszawa 1995. Teksty źródłowe do dziejów wychowania, oprac. S. Możdżeń, cz. I-VIII, Kielce 1993. Ustawodawstwo szkolne w Królestwie Polskim w latach autonomii administracyjnej 1815-1867. Materiały i źródła do historii wychowania, t. 1: 1815-1839, t. 2: 1840-1867, oprac. K. Poznański, Warszawa 2017. Źródła do dziejów wychowania, oprac. S. Wołoszyn, t. 1-2, Kielce 1995. Monografie: Arendt H. Korzenie totalitaryzmu, Świat Książki, Warszawa 2014. Baszkiewicz J., Młodość uniwersytetów, Warszawa 1997. Bobrowska-Nowak W., Historia wychowania przedszkolnego, Warszawa 1978. Chmaj L., Prądy i kierunki w pedagogie XX wieku, Warszawa 1962. Goodrick-Clarke N., Okultystyczne źródła nazizmu, Aletheia, Warszawa 2010. Hryniewicka A., W stronę człowieka... O odwadze twórczego myślenia Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2022. Mussolini B., Doktryna Faszyzmu, Poznan-Łódź, 1992. Myśliciele – o wychowaniu, red. Cz. Kupisiewicz, I. Wojnar, t. 1-2, Warszawa 2000. Okoń W., Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa 1997. Okoń W., Wizerunki sławnych pedagogów polskich, Warszawa 1993. Pipes R., Komunizm, Świat Książki, Warszawa 2008. Zinowiew A., Homo sovieticus, Lozanna 1982. Słowniki i encyklopedie: Encyklopedia pedagogiczna, red. W. Pomykało, Warszawa 1993. Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, t. 1-7, Warszawa 2003-2008. Historia wychowania. Słownik biograficzny, red. A. Gąsiorowski, Olsztyn 1994. Słownik pedagogów polskich, red. W. Bobrowska-Nowak, D. Drynda, Katowice 1998. |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Kot S., Historia wychowania, t. 1-2, Warszawa 1994. Markiewiczowa H., Poznański K., Wybrane zagadnienia z historii wychowania, cz. 1-2, Warszawa 2006. Literatura nadobowiązkowa: Syntezy: Litak S., Draus J., Terlecki R., Historia wychowania, t. 1-2, Kraków 2005. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej, t. 1-2, Warszawa 1996. Teksty źródłowe: Galicyjskie wspomnienia szkolne, oprac. A. Knot, Kraków 1955. Grzegorzewska M., Listy do Młodego nauczyciela, cykl I-III, Warszawa 2002. Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, oprac. S. Kot, cz. I-III, Warszawa 1995. Teksty źródłowe do dziejów wychowania, oprac. S. Możdżeń, cz. I-VIII, Kielce 1993. Ustawodawstwo szkolne w Królestwie Polskim w latach autonomii administracyjnej 1815-1867. Materiały i źródła do historii wychowania, t. 1: 1815-1839, t. 2: 1840-1867, oprac. K. Poznański, Warszawa 2017. Źródła do dziejów wychowania, oprac. S. Wołoszyn, t. 1-2, Kielce 1995. Monografie: Baszkiewicz J., Młodość uniwersytetów, Warszawa 1997. Bobrowska-Nowak W., Historia wychowania przedszkolnego, Warszawa 1978. Hryniewicka A., W stronę człowieka... O odwadze twórczego myślenia Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2022. Myśliciele – o wychowaniu, red. Cz. Kupisiewicz, I. Wojnar, t. 1-2, Warszawa 2000. Okoń W., Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa 1997. Okoń W., Wizerunki sławnych pedagogów polskich, Warszawa 1993. Słowniki i encyklopedie: Encyklopedia pedagogiczna, red. W. Pomykało, Warszawa 1993. Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, t. 1-7, Warszawa 2003-2008. Historia wychowania. Słownik biograficzny, red. A. Gąsiorowski, Olsztyn 1994. Słownik pedagogów polskich, red. W. Bobrowska-Nowak, D. Drynda, Katowice 1998. |
W cyklu 2024Zn:
Literatura obowiązkowa: Kot S., Historia wychowania, t. 1-2, Warszawa 1994. Markiewiczowa H., Poznański K., Wybrane zagadnienia z historii wychowania, cz. 1-2, Warszawa 2006. Kurdybacha Ł. (red.), Historia Wychowania, t.1-2, Warszawa 1968. Bartnicka K., Szybiak I., Zarys historii wychowania, Warszawa 2001. Literatura nadobowiązkowa: Syntezy: Litak S., Draus J., Terlecki R., Historia wychowania, t. 1-2, Kraków 2005. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej, t. 1-2, Warszawa 1996. Teksty źródłowe: Galicyjskie wspomnienia szkolne, oprac. A. Knot, Kraków 1955. Grzegorzewska M., Listy do Młodego nauczyciela, cykl I-III, Warszawa 2002. Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, oprac. S. Kot, cz. I-III, Warszawa 1995. Teksty źródłowe do dziejów wychowania, oprac. S. Możdżeń, cz. I-VIII, Kielce 1993. Ustawodawstwo szkolne w Królestwie Polskim w latach autonomii administracyjnej 1815-1867. Materiały i źródła do historii wychowania, t. 1: 1815-1839, t. 2: 1840-1867, oprac. K. Poznański, Warszawa 2017. Źródła do dziejów wychowania, oprac. S. Wołoszyn, t. 1-2, Kielce 1995. Monografie: Arendt H. Korzenie totalitaryzmu, Świat Książki, Warszawa 2014. Baszkiewicz J., Młodość uniwersytetów, Warszawa 1997. Bobrowska-Nowak W., Historia wychowania przedszkolnego, Warszawa 1978. Chmaj L., Prądy i kierunki w pedagogie XX wieku, Warszawa 1962. Goodrick-Clarke N., Okultystyczne źródła nazizmu, Aletheia, Warszawa 2010. Hryniewicka A., W stronę człowieka... O odwadze twórczego myślenia Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2022. Mussolini B., Doktryna Faszyzmu, Poznan-Łódź, 1992. Myśliciele – o wychowaniu, red. Cz. Kupisiewicz, I. Wojnar, t. 1-2, Warszawa 2000. Okoń W., Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa 1997. Okoń W., Wizerunki sławnych pedagogów polskich, Warszawa 1993. Pipes R., Komunizm, Świat Książki, Warszawa 2008. Zinowiew A., Homo sovieticus, Lozanna 1982. Słowniki i encyklopedie: Encyklopedia pedagogiczna, red. W. Pomykało, Warszawa 1993. Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, t. 1-7, Warszawa 2003-2008. Historia wychowania. Słownik biograficzny, red. A. Gąsiorowski, Olsztyn 1994. Słownik pedagogów polskich, red. W. Bobrowska-Nowak, D. Drynda, Katowice 1998. |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Opis metod kształcenia: wykład - metoda podająca z prezentacją, ćwiczenia - czytanie i omawianie tekstów źródłowych, metody aktywizujące Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - wykład i ćwiczenia - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 40 Przygotowanie się do egzaminu - 50 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 |
W cyklu 2022Zn:
Opis metod kształcenia: wykład - metoda podająca, prezentacje Godziny kontaktowe - wykład i ćwiczenia - 21 Przygotowanie się do egzaminu - 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
W cyklu 2023Z:
Opis metod kształcenia: wykład - metoda podająca z prezentacją, ćwiczenia - czytanie i omawianie tekstów źródłowych, metody aktywizujące Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - wykład i ćwiczenia - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 Przygotowanie się do egzaminu - 40 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
W cyklu 2023Zn:
Opis metod kształcenia: wykład - metoda podająca, prezentacje Godziny kontaktowe - wykład i ćwiczenia - 21 Przygotowanie się do egzaminu - 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
W cyklu 2024Z:
Opis metod kształcenia: wykład - metoda podająca z prezentacją, ćwiczenia - czytanie i omawianie tekstów źródłowych, metody aktywizujące Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - wykład i ćwiczenia - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 Przygotowanie się do egzaminu - 40 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
W cyklu 2024Zn:
Opis metod kształcenia: wykład - metoda podająca, prezentacje Godziny kontaktowe - wykład i ćwiczenia - 21 Przygotowanie się do egzaminu - 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: