Emisja głosu AP-3F-EMG
TREŚCI PROGRAMOWE:
Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji. Omówienie problematyki ustawienia, rozwijania i doskonalenia głosu. Oddech przeponowo-żebrowy. Faza wydechowa. Ćwiczenia fonacyjne/ artykulacyjne/ dykcyjne. Nauka prawidłowego ustawienia i emisji głosu. Techniki rehabilitacji głosu.
W cyklu 2024Z:
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2024Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania i patologii narządów mowy.
Zna zagadnienia dotyczące ustawiania, rozwijania i doskonalenia głosu.
Zna zasady dotyczące higieny głosu, zapoznał się z ćwiczeniami kształtującymi prawidłową dykcję i emisję głosu, zapoznał się z metodami rehabilitacji głosu.
Umiejętności
Student/ka ma rozwinięte umiejętności komunikowania się, w tym także posiada w stopniu podstawowym umiejętność poprawnego posługiwania się głosem.
Ma wykształcone nawyki prawidłowego posługiwania się narządem mowy i wykazuje higieniczną dbałość w tym obszarze.
Kompetencje społeczne
Student/ka dokonuje refleksji nad realizacją zajęć dydaktycznych wymagających posługiwania się głosem, ma wykształcone nawyki prawidłowego posługiwania się aparatem artykulacyjnym, wykazuje higieniczną dbałość w tym obszarze.
Ma świadomość konieczności samokształcenia w zakresie dykcji, emisji i higieny głosu.
Kryteria oceniania
Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta zrealizowane w ramach spotkania bezpośredniego z wykładowcą lub utrwalone w formie pliku wideo.
NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)
6. godz. w kontakcie bezpośrednim
4 godz. w kontakcie online - Skype, wysyłane nagrania studentów
10 godz. przygotowanie się do zajęć, samodzielne ćwiczenia głosowe, analiza otrzymanych materiałów, konsultacje z prowadzącym
5 godz.- przygotowanie i realizacja zaliczenia:
Liczba uzyskanych punktów ECTS- 1
Literatura
Ciecierska-Zajdel B., Trening głosu, Warszawa 2012
Streżyński J., Jagiełłowicz A.B., Walczak-Deleżyńska M., Siła Twojego głosu, t.
1, Wrocław 2018.
Klemensiewicz Z.(oprac.), uzup. Urbańczyk S, Prawidła poprawnej wymowy polskiej, Kraków 1995.
Szymański P.A., Wybrane zagadnienia emisji głosu w pracy pedagoga, Zamojskie
Studia i Materiały, 2011/nr 1, s.101-108, Wyższa Szkoła Zarządzania i Admini-
stracji w Zamościu.
Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu,
Kraków 2003.
Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007.
Toczyska B., Łamańce z dedykacją, czyli makaka ma Kama, Gdańsk 2009.
Toczyska B., Sarabanda w chaszczach (Ćwiczenia samogłosek), Gdańsk 1997.
Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000.
Oczkoś M., Sztuka poprawnej wymowy, czyli o faflunieniu i bełkotaniu, Warszawa
2007.
Walczak- Deleżyńska M.,„Aby język giętki”, Wrocław, 2001.
W cyklu 2024Z:
Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk, 2000. |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: ćwiczenia fizyczne indywidualne i grupowe, wykład aktywizujący. |
W cyklu 2024Zn:
Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta zrealizowane w ramach spotkania bezpośredniego z wykładowcą lub utrwalone w formie pliku wideo. 6. godz. w kontakcie bezpośrednim 4 godz. w kontakcie online - Skype, wysyłane nagrania studentów 10 godz. przygotowanie się do zajęć, samodzielne ćwiczenia głosowe, analiza otrzymanych materiałów, konsultacje z prowadzącym 5 godz.- przygotowanie i realizacja zaliczenia: Liczba uzyskanych punktów ECTS- 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: