Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania AP-3F-BRW
TREŚCI PROGRAMOWE:
Rozwój osobniczy człowieka. Medyczne uwarunkowania rozwoju organizmu. Czynniki rozwoju. Etapy rozwoju pre- i postnatalnego. Fizjologiczne podstawy funkcjonowania organizmu w kontekście etapów rozwoju i dojrzewania. Metody i zasady oceny rozwoju. Rozwój a środowisko Fizjopatologia wybranych układów i funkcji organizmu w kontekście rozwoju. Genetyczne uwarunkowania zaburzeń rozwoju somatycznego i niepełnosprawności intelektualnej. Zdrowie - jego ochrona i promocja. Profilaktyka chorób wrodzonych i cywilizacyjnych. Badania przesiewowe. Poradnictwo genetyczne. Diagnostyka prenatalna chorób genetycznych.
W cyklu 2022Z:
Tematyka wykładów: Tematyka ćwiczeń: |
W cyklu 2022Zn:
Rozwój osobniczy człowieka. Podstawowe pojęcia i problemy. |
W cyklu 2023Z:
Tematyka wykładów: Tematyka ćwiczeń: |
W cyklu 2023Zn:
Rozwój osobniczy człowieka. Podstawowe pojęcia i problemy. |
W cyklu 2024Z:
Rozwój osobniczy człowieka. Podstawowe pojęcia i problemy. |
W cyklu 2024Zn:
Rozwój osobniczy człowieka. Podstawowe pojęcia i problemy. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka ma wiedzę na temat biologicznych czynników wpływających na procesy wychowania i kształcenia; zna specyfikę rozwoju i funkcji poszczególnych układów i narządów, zna metody oceny rozwoju fizycznego istotne w pracy pedagoga z dziećmi i młodzieżą; posiada wiedzę na temat rozwoju ontogenetycznego człowieka ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju somatycznego, metod jego oceny oraz odmienności rozwoju i dojrzewania poszczególnych układów i narządów; posiada podstawową wiedzę dotyczącą funkcji układów: nerwowego, krążenia, oddechowego, pokarmowego i odpornościowego oraz czynników środowiskowych zaburzających ich funkcje.
Ma wiedzę na temat profilaktyki, diagnostyki i leczenia wybranych chorób wrodzonych i cywilizacyjnych, istotną w kontekście działań pedagogicznych; posiada wiedzę z zakresu zdrowia publicznego dotyczącą zarówno kształtowania postaw prozdrowotnych jak też profilaktyki pierwotnej i wtórnej zarówno wobec chorób wrodzonych, jak i cywilizacyjnych.
Umiejętności
Student/ka potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu nauk biologicznych w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych; potrafi odróżniać choroby wrodzone od chorób nabytych, identyfikować zagrożenia zdrowotne.
Umie prezentować własne przemyślenia i wątpliwości na temat istoty zdrowia i choroby oraz celów profilaktyki.
Kompetencje społeczne
Student/ka ma świadomość poziomu swojej wiedzy z zakresu nauk biologicznych, rozumie jej znaczenie w kontekście własnej pracy pedagogicznej.
Prezentuje odpowiedzialne podejście do swojej przyszłej pracy pedagogicznej, ma świadomość wagi tego przygotowania dla podopiecznych i ich rodzin.
Literatura
W cyklu 2022Z:
1. Bradley J. R, Jonson D. R, Pober B.R. Genetyka medyczna. PZWL, Warszawa 2009 |
W cyklu 2022Zn:
1. Bradley J. R, Jonson D. R, Pober B.R. Genetyka medyczna. PZWL, Warszawa 2009 |
W cyklu 2023Z:
1. Bradley J. R, Jonson D. R, Pober B.R. Genetyka medyczna. PZWL, Warszawa 2009 |
W cyklu 2023Zn:
1. Bradley J. R, Jonson D. R, Pober B.R. Genetyka medyczna. PZWL, Warszawa 2009 |
W cyklu 2024Z:
1. Mizgajska-Wiktor H., Jarosz W., Fogt-Wyrwas R. Podstawy biologii człowieka. Wyd. PWN i PZWL 2022 |
W cyklu 2024Zn:
1. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z. (2021) Biomedyczne podstawy rozwoju i edukacji. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
METODY KSZTAŁCENIA: LICZBA GODZIN: |
W cyklu 2022Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: LICZBA GODZIN: |
W cyklu 2023Z:
METODY KSZTAŁCENIA: LICZBA GODZIN: |
W cyklu 2023Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: LICZBA GODZIN: |
W cyklu 2024Z:
METODY KSZTAŁCENIA: LICZBA GODZIN: |
W cyklu 2024Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: LICZBA GODZIN: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: