Warsztaty umiejętności interpersonalnych AK-0F-WUI
TREŚCI PROGRAMOWE
Integracja grupowa. Ćwiczenia obniżające lęk i napięcie. Dzielenie się informacjami o sobie w bezpiecznych warunkach. Sformułowanie kontraktu grupowego.
Komunikacja werbalna i niewerbalna. Uważne i nieoceniające słuchanie. Typowe błędy komunikacyjne. Mocne i słabe strony własnych kompetencji komunikacyjnych.
Konflikty interpersonalne i międzygrupowe. Indywidualny styl rozwiązywania konfliktów i zarządzania konfliktem. Konflikty zakorzenione w kulturze.
W cyklu 2020Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2020Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2021Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2021Zn:
TREŚCI PRZEDMIOTU: |
W cyklu 2022Z:
TREŚCI PRZEDMIOTU: |
W cyklu 2023Z:
Integracja w grupie i wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa w kontaktach międzyludzkich. Psychospołeczne konteksty relacji. Założenia i zasady efektywnej komunikacji interpersonalnej. Komunikacja werbalna, niewerbalna, proksemika. Techniki nawiązywania i podtrzymywania komunikacji interpersonalnej. Rola aktywnego słuchania. Rola stereotypów i wzorców kulturowych w kontakcie międzyludzkim. Autoanaliza umiejętności i możliwości własnych w kontakcie interpersonalnym. Rozpoznawanie sytuacji konfliktowych i ich twórcze przepracowanie. Trening asertywności. Rola wsparcia międzyludzkiego i skuteczne metody współpracy. |
W cyklu 2024Z:
Integracja w grupie i wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa w kontaktach międzyludzkich. Psychospołeczne konteksty relacji. Założenia i zasady efektywnej komunikacji interpersonalnej. Komunikacja werbalna, niewerbalna, proksemika. Techniki nawiązywania i podtrzymywania komunikacji interpersonalnej. Rola aktywnego słuchania. Rola stereotypów i wzorców kulturowych w kontakcie międzyludzkim. Autoanaliza umiejętności i możliwości własnych w kontakcie interpersonalnym. Rozpoznawanie sytuacji konfliktowych i ich twórcze przepracowanie. Trening asertywności. Rola wsparcia międzyludzkiego i skuteczne metody współpracy. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Cel 8: Wzrost godspodarczy i godna praca
Cel 3: Zapewnić wszystkim ludziom w każdym wieku zdrowe życie oraz promować dobrobyt
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2019Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka zna pojęcia: komunikacja werbalna i niewerbalna; konflikty wewnętrzne i interpersonalne, stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja; role grupowe w relacjach interpersonalnych.
Umiejętności
Student/ka nabywa umiejętności formułowania i dotrzymywania kontraktu grupowego.
Korzysta z adekwatnych metod nawiązywania oraz utrzymywania kontaktów interpersonalnych i kontaktów w grupie.
Analizuje własne postępowanie w kontakcie z drugim człowiekiem, swoje mocne i słabe strony.
Rozpoznaje sytuacje konfliktowe, podejmuje próbę ich rozwiązania i dobiera adekwatne metody rozwiązywania konfliktów interpersonalnych.
Kompetencje społeczne
Student/ka wykazuje się otwartością na nawiązywanie kontaktów przy jednoczesnej obronie własnych i cudzych granic psychologicznych; zachowuje dyskrecję; okazuje zainteresowanie i szacunek dla innych.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia: obecność na zajęciach, aktywność, terminowe wykonanie jednej pracy zespołowej.
Praca zespołowa będzie polegała na przygotowaniu prezentacji, filmu (forma dowolna) w zakresie tematyki ujętej w treściach programowych przedmiotu. Każdy zespół jest zobowiązany do opracowania scenariusza prezentowanego warsztatu. Wszyscy członkowie grupy będą proszeni również o określenie mocnych i słabych stron prezentacji (lub innych form przekazu) każdego zespołu.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Rosenberg M.B. (2014). W świecie porozumiewania się bez przemocy. Podkowa Leśna: Wydawnictwo MiND Dariusz Syska
Clayton M. (2011). Techniki wywierania wpływu, czyli jak skutecznie osiągać zamierzone cele. Warszawa: Wydawnictwo Edgar
Mayer R. (2018). Jak wygrać każde negocjacje nie podnosząc głosu, nie tracąc zimnej krwi i nie wybuchając gniewem. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes
Ogonowska A. (2016). Komunikacja i porozumienie. Sztuka bycia razem, tworzenia więzi i rozwiązywania konfliktów. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne
Bernstein A. J. (2013). Emocjonalne wampiry. Rozpoznaj wampiry i naucz się z nimi walczyć. Poznań: Wydawnictwo Dom Wydawniczy Rebis
Carbonell David (2017). W pułapce niepokoju. Jak przechytrzyć własny mózg i przestać się zamartwiać. Krakw: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Pease A., Pease B., (2019). Mowa ciała. Poznań: Wydawnictwo Dom Wydawniczy Rebis
Literatura uzupełniająca:
Cheri H. (2008), "Mowa ciała. Jak ważne jest pierwsze wrażenie" , Warszawa, . Świat Książki.
Kuś G (2012), Trening umiejętności w zakresie komunikacji werbalnej i niewerbalnej, Warszawa.
McKay, M.,Davis, M., Fanning, P. (2018). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Sopot: GWP.
Okoń Z. (2004) "Porozumieć się, znaczy umieć słuchać"- Edukacja i Dialog.
Mellibruda, J. (2003). Ja, ty, my. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.
W cyklu 2020Z:
Jamrożek, B i Sobczak, J. (2000). Komunikacja interpersonalna. Wydawnictwo Empi. |
W cyklu 2020Zn:
Jamrożek, B i Sobczak, J. (2000). Komunikacja interpersonalna. Wydawnictwo Empi. |
W cyklu 2021Z:
Jamrożek, B i Sobczak, J. (2000). Komunikacja interpersonalna. Wydawnictwo Empi. |
W cyklu 2021Zn:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
warsztaty w tym semestrze realizowane będą poprzez platformę TEAMS warsztaty w tym semestrze realizowane będą poprzez platformę TEAMS. Linki do grup są umieszczone w sylabusach dla poszczególnych grup. |
W cyklu 2020Zn:
Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe –aktywny udział w warsztacie - 15 g Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 g warsztaty w tym semestrze realizowane będą poprzez platformę TEAMS. Linki do grup są umieszczone w sylabusach dla poszczególnych grup. Informacja dla gr. warsztatowa I ZM/PY -1a prowadzonej przez mgr Jastrzębowską- Jasińską: Link do zespołu dla grupy mgr Katarzyny Chotkowskiej: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0960eaaf3f834fd3a6ee7a7b4c98684a%40thread.tacv2/conversations?groupId=e5d1f790-07f4-48c3-9bc3-9f1d6e2bc150&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: Łącznie 30 godzin (1 punkt ECTS) |
W cyklu 2021Zn:
metody asymilacji wiedzy, problemowe, aktywizujące, gier dydaktycznych, metoda sytuacyjna |
W cyklu 2022Z:
metody asymilacji wiedzy, problemowe, aktywizujące, gier dydaktycznych, metoda sytuacyjna |
W cyklu 2023Z:
Metody pracy: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Z:
Metody pracy: Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: