Przedsiębiorczość i rynek pracy AK-0F-PRP
Pojęcie, elementy i typy rynku pracy. Edukacja zawodowa a rynek pracy. Przedsiębiorczość jako złożona kompetencja (zespół cech osobowych) i jako proces organizowania i prowadzenia działalności gospodarczej oraz podejmowania związanego z nią ryzyka. Przedsiębiorstwo jako podmiot rynku pracy. Rodzaje przedsiębiorstw. Bycie przedsiębiorczym a bycie przedsiębiorcą na rynku pracy. Zatrudnialność - czynniki skutecznego wejścia, uczestnictwa i osiągania powodzenia na rynku pracy.
W cyklu 2020Zn:
1. Pojęcie przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość jako kluczowa kompetencja. |
W cyklu 2020Z:
1. Interpretacja podstawowych pojęć 2. Biznesplan 3. Podstawowe akty prawne i rodzaje spółek 4. Funkcjonowanie gospodarki rynkowej 5. Rynek pracy 6. Struktura organizacji 7. Sukces rynkowy przedsiębiorstwa. 8. Wykształcenie i kompetencje pracowników w budowaniu potencjału innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstwa. |
W cyklu 2020L:
1. Interpretacja podstawowych pojęć • wprowadzenie do przedmiotu: cele, efekty kształcenia i sposoby ich sprawdzenia, • definicje i znaczenie pojęć: ekonomia, gospodarowanie, przedsiębiorczość, przedsiębiorstwo, innowacyjność, konkurencyjność. 2. Biznesplan • pojęcie i znaczenie biznesplanu dla działalności gospodarczej, • elementy składowe, • konstrukcja biznesplanu. 3. Podstawowe akty prawne i rodzaje spółek • podstawowe akty prawne, • rejestracja działalności gospodarczej, • rodzaje spółek i ich charakterystyka. 4. Funkcjonowanie gospodarki rynkowej • modele systemów gospodarczych, • charakterystyka gospodarki rynkowej, • schemat funkcjonowania gospodarki rynkowej (rynki, podmioty gospodarcze, przepływ dóbr, przepływ pieniądza, zasada niewidzialnej ręki, podstawowe pojęcia ekonomii, podstawowe pytania (problemy) ekonomiczne, siły rynkowe – popyt, podaż (funkcje popytu i podaży, prawo popytu i podaży, czynniki kształtujące popyt i podaż), równowaga rynkowa. 5. Rynek pracy • praca, zatrudnienie, polityka rynku pracy, • podaż pracy i popyt na pracę, • klasyczny i keynesowski model rynku pracy. 6. Struktura organizacji • pojęcie i rodzaje struktur organizacyjnych, • charakterystyka podstawowych rodzajów struktur organizacyjnych. 7. Sukces rynkowy przedsiębiorstwa. • konkurencyjność podstawą sukcesu przedsiębiorstwa, • charakterystyka elementów konkurencyjności. 8. Wykształcenie i kompetencje pracowników w budowaniu potencjału innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstwa. • definicje podstawowych pojęć, • model kompetencji pracowniczych, • praktyki menedżerskie. |
W cyklu 2021Z:
1. Pojęcie przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość jako kluczowa kompetencja. |
W cyklu 2021Zn:
1. Pojęcie przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość jako kluczowa kompetencja. |
W cyklu 2021L:
1. Instruktaż przedmiotowy. |
W cyklu 2022Z:
/Wykłady prowadzone przez P. prof. Stefana M. Kwiatkowskiego/ /Wykład prowadzony przed P. dr Annę Kruk/ |
W cyklu 2022L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2023Z:
/Wykłady prowadzone przez P. prof. Stefana M. Kwiatkowskiego/ /Wykład prowadzony przed P. dr Annę Kruk/ |
W cyklu 2023Zn:
Wykład: |
W cyklu 2023L:
Wykład: |
W cyklu 2023Ln:
Wykład: |
W cyklu 2024Z:
/Wykłady prowadzone przez P. prof. Stefana M. Kwiatkowskiego/ /Wykład prowadzony przed P. dr Annę Kruk/ |
W cyklu 2024L:
/Wykłady prowadzone przez P. prof. Stefana M. Kwiatkowskiego/ /Wykład prowadzony przed P. dr Annę Kruk/ |
W cyklu 2024Ln:
Wykład (treści ogólne): |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Cel 5: Osiągnąć równość płci oraz wzmocnić pozycję kobiet i dziewcząt
Cel 9: Innowacyjność, przemysł, infrastruktura
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka ma podstawową wiedzę na temat przedsiębiorczości, zna zasady i mechanizmy różnych form przedsiębiorczości, w tym - w odniesieniu do instytucji obiegu sztuki.
Zna uwarunkowania ekonomiczne, prawne, etyczne i społeczne działalności gospodarczej na współczesnym rynku pracy.
Zna pojęcie oraz elementy rynku pracy, współzależności pomiędzy nimi i typy rynków pracy.
Umiejętności
Student/ka potrafi rozróżnić pojęcia: przedsiębiorczość i przedsiębiorca oraz przedsiębiorcze przedsiębiorstwo i przedsiębiorcze zarządzanie.
Potrafi określić cechy osoby przedsiębiorczej.
Potrafi posługiwać się wiedzą dotyczącą ekonomicznych zasad w zakresie planowania i realizowania działań artystycznych, edukacyjnych, wychowawczych i terapeutycznych.
Kompetencje społeczne
Student/ka ma świadomość znaczenia myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy dla rozwoju jednostki i organizacji.
Literatura
W cyklu 2020Zn:
OBOWIĄZKOWA: 1. J. Cieślik: Przedsiębiorczość dla ambitnych, WAiP, Warszawa 2008 UZUPEŁNIAJĄCA: |
W cyklu 2020Z:
Literatura obowiązkowa; Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2020L:
Literatura obowiązkowa; 1. J. Klimek, S. Klimek, Przedsiębiorczość bez tajemnic, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2016. 2. A. Francik, A. Pocztowski, Wybrane problemy zatrudnienia i rynku pracy, Akademia Ekonomiczna Kraków, Kraków 1993. 3. J.T. Skrzypek, Biznesplan. Model najlepszych praktyk, POLTEXT, Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca: 1. R. Gmińska (red.), Rynki finansowe, inwestycje, polityka gospodarcza. Nowe wyzwania i możliwości, Prace naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, tom. 47/2016, Gdańsk - Warszawa 2016. 2. W. Glabiszewski, Kształtowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa, „Ekonomia Organizacja Przedsiębiorstw, nr 4/2004, WSiP, Warszawa 2004. . 3. M. J. Stankiewicz, Istota i sposoby oceny konkurencyjności przedsiębiorstw, „Gospodarka narodowa” nr 7 – 8/200, SGH,Warszawa 2000. 4. Filipowicz, Zarządzanie kompetencjami zawodowymi, PWE, Warszawa 2004. 5. B. Nelson, P. Economy, Zarządzanie dla bystrzaków, Helion, Gliwice 2008. 6. B. PLawgo, J. Kornecki, Wykształcenie pracowników, a pozycja konkurencyjna przedsiębiorstw, PARP, Warszawa 2010. 7. P. Kordel, J. Kornecki, A. Kowalczyk, K. Krawczyk, K. Pylak, J. Wiktorowicz, Inteligentne organizacje – zarządzanie wiedzą i kompetencjami pracowników, PARP, Warszawa 2010. |
W cyklu 2021Z:
OBOWIĄZKOWA: 1. J. Cieślik: Przedsiębiorczość dla ambitnych, WAiP, Warszawa 2008 UZUPEŁNIAJĄCA: |
W cyklu 2021Zn:
OBOWIĄZKOWA: 1. J. Cieślik: Przedsiębiorczość dla ambitnych, WAiP, Warszawa 2008 UZUPEŁNIAJĄCA: |
W cyklu 2021L:
Literatura: • Bednarski M., Arendt Ł., Grabowski W., Kukulak – Dolata I.: Segmentacja rynku pracy w Polsce. Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2020. • Brzeziński A.: Przedsiębiorczość: Teoria i Praktyka. Politechnika Częstochowska, Wydział Zarządzania, Częstochowa 2016. • Czarny B: Podstawy ekonomii: Wprowadzenie do ekonomii: mikroekonomia. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2017. • Gębski M.: Wybrane teorie rynku pracy. „Studia i materiały. Miscellanea Oeconomicae”, R. 13, nr 2 (2009) • Kubiczek A.: Modele w teorii ekonomii: Modele rynku pracy. Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej we Włocławku, „Rozprawy Humanistyczne” t.3 (2004), s. 329 – 341. • Lichtarski J. (red.): Praktyczny wymiar dorobku nauk o zarządzaniu: Nauka dla praktyki gospodarczej i samorządowej. Wydawnictwo Społecznej Akademii nauk, Łódź, Warszawa, Ostrów Wielkopolski, 2015. • Leszczyński M.: Dostęp do rynku pracy w kontekście teorii segmentacyjnych. „Acta Scientifica Academiae Ostroviensis” z. 29 (2007), s. 19-35. |
W cyklu 2022Z:
/Literatura zalecana przez P. prof. S. M. Kwiatkowskiego/ UZUPEŁNIAJĄCA: -------------------------------------------------------------- • Bednarski M., Arendt Ł., Grabowski W., Kukulak – Dolata I.: Segmentacja rynku pracy w Polsce. Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2020. |
W cyklu 2022L:
Literatura: • Bednarski M., Arendt Ł., Grabowski W., Kukulak – Dolata I.: Segmentacja rynku pracy w Polsce. Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2020. |
W cyklu 2023Z:
/Literatura zalecana przez P. prof. S. M. Kwiatkowskiego/ UZUPEŁNIAJĄCA: -------------------------------------------------------------- • Bednarski M., Arendt Ł., Grabowski W., Kukulak – Dolata I.: Segmentacja rynku pracy w Polsce. Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2020. |
W cyklu 2023Zn:
1. J. Cieślik: Przedsiębiorczość dla ambitnych, WAiP, Warszawa 2008. |
W cyklu 2023L:
1. J. Cieślik: Przedsiębiorczość dla ambitnych, WAiP, Warszawa 2008. |
W cyklu 2023Ln:
1. J. Cieślik: Przedsiębiorczość dla ambitnych, WAiP, Warszawa 2008. |
W cyklu 2024Z:
/Literatura zalecana przez P. prof. S. M. Kwiatkowskiego/ UZUPEŁNIAJĄCA: -------------------------------------------------------------- • Bednarski M., Arendt Ł., Grabowski W., Kukulak – Dolata I.: Segmentacja rynku pracy w Polsce. Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2020. |
W cyklu 2024L:
/Literatura zalecana przez P. prof. S. M. Kwiatkowskiego/ UZUPEŁNIAJĄCA: -------------------------------------------------------------- • Bednarski M., Arendt Ł., Grabowski W., Kukulak – Dolata I.: Segmentacja rynku pracy w Polsce. Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2020. |
W cyklu 2024Ln:
1. J. Cieślik: Przedsiębiorczość dla ambitnych, WAiP, Warszawa 2008. Literatura (dr A. Kruk): Brzeziński A.: Przedsiębiorczość: Teoria i Praktyka. Politechnika Częstochowska, Wydział Zarządzania, Częstochowa 2016. Czarny B: Podstawy ekonomii: Wprowadzenie do ekonomii: mikroekonomia. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2017. Gębski M.: Wybrane teorie rynku pracy. „Studia i materiały. Miscellanea Oeconomicae”, R. 13, nr 2 (2009) Kubiczek A.: Modele w teorii ekonomii: Modele rynku pracy. Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej we Włocławku, „Rozprawy Humanistyczne” t.3 (2004), s. 329 – 341. Leszczyński M.: Dostęp do rynku pracy w kontekście teorii segmentacyjnych. „Acta Scientifica Academiae Ostroviensis” z. 29 (2007), s. 19-35. Christoph M.: Młodzi na rynku pracy, czyli kogo chcą zatrudniać współcześni pracodawcy? [w:] M. Christoph, S. Wawrzyniak (red.): Społeczno - edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy. Wydawnictwo Naukowe UAM, Seria: Psychologia i Pedagogika, nr 325, Poznań 2020, s. 279-297. Jeruszka U.: Praca-zatrudnienie-przydatność zawodowa- zatrudnialność; pedagogiczne założenia dyskursu. [w:] F. Szlosek, R. Gerlach (red.): W świecie nauki, pracy i edukacji. 90 - lecie urodzin Profesora Zygmunta Wiatrowskiego. Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie, Instytut Pedagogiki, s. 203-214. |
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
Metody prowadzenia zajęć: |
W cyklu 2020Z:
Metody prowadzenia zajęć: Nakład pracy studenta: Razem: 30 godzin - 1 punkt ECTS, Linki do grup zajęciowych na platformie MS Teams zamieszczono w informacjach szczegółowych grup ćwiczeniowych w kategorii "Uwagi" Zmodyfikowany został sposób osiągnięcia efektów kształcenia , a tym samym zaliczenia przedmiotu. Modyfikacja metod kształcenia polega na: |
W cyklu 2020L:
Metody prowadzenia zajęć: wykład - prezentacja multimedialna prowadzącego zajęcia, stawianie pytań problemowych do omawianych zagadnień prowokujących dyskusję i umożliwiających opanowanie wymaganej wiedzy. Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 15; opracowanie biznesplanu dla wybranej działalności gospodarczej- 8 godzin; przygotowanie do zaliczenia - 7 godzin. Razem: 30 godzin - 1 punkt ECTS, Zmodyfikowany został sposób osiągnięcia efektów kształcenia , a tym samym zaliczenia przedmiotu. Aktualnie obowiązywać będzie następujący sposób: • na ocenę 3 - opracowanie pisemne zleconego tematu ocenionego na 3 lub 3,5; • na ocenę 3,5 – opracowanie pisemne zleconego tematu na ocenę 4 i więcej. Uwaga: do otrzymania oceny 3 oraz 3,5 nie wymagany będzie egzamin ustny. • na ocenę 4 i więcej – opracowanie pisemne zleconego tematu, co najmniej na ocenę 4 i więcej oraz dodatkowo egzamin ustny z materiału określonego w programie studiów. Końcowa ocena będzie średnią arytmetyczną ocen uzyskanych za opracowanie pisemne oraz za egzamin ustny. Modyfikacja metod kształcenia polega na: 1. Przesłaniu studentom pocztą elektroniczną opracowania każdego tematu, z rozbiciem na poszczególne zagadnienia, w postaci prezentacji zawierającej najistotniejsze informacje potrzebne do opanowania tematu wraz z rozszerzonym komentarzem, z zakresu tej wiedzy. 2. Odpowiedzi pocztą elektroniczną na pytania i wątpliwości studentów, w trybie indywidualnym. 3. Sformułowanie zagadnień zaliczeniowych, w postaci opisowej lub testów z uzasadnieniem prawidłowego wyboru. Zajęcia z tego przedmiotu odbywają się zgodnie z rozkładem zajęć na bieżący semestr. Kod do zajęć na platformie Teams:ofmnlvw |
W cyklu 2021Z:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 Grupy realizujące przedmiot w formie zdalnej mają zaplanowane spotkania na platformie MS Teams (link do grupy i spotkań zamieszczony w szczegółach zajęć) |
W cyklu 2021Zn:
Metody prowadzenia zajęć: |
W cyklu 2021L:
Metody kształcenia: metody podające (metoda wykładowa), dyskusja, wykład realizowany w formule zdalnej w aplikacji Teams. Link do przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a76XoFQPcR-4IW-Hbj9y1oNIXHN6ILCQyaTmi1ROX9gU1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=e2c87f7c-81a5-4f99-8578-c02411d16180&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2022Z:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 Grupy realizujące przedmiot w formie zdalnej mają zaplanowane spotkania na platformie MS Teams (link do grupy i spotkań zamieszczony w szczegółach zajęć) |
W cyklu 2022L:
Metody podające (metoda wykładowa), dyskusja, wykład realizowany w formule zdalnej w aplikacji Teams. |
W cyklu 2023Z:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 Grupy realizujące przedmiot w formie zdalnej mają zaplanowane spotkania na platformie MS Teams (link do grupy i spotkań zamieszczony w szczegółach zajęć) |
W cyklu 2023Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 Grupy realizujące przedmiot w formie zdalnej mają zaplanowane spotkania na platformie MS Teams (link do grupy i spotkań: |
W cyklu 2023L:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 Grupy realizujące przedmiot w formie zdalnej mają zaplanowane spotkania na platformie MS Teams (link do grupy i spotkań: |
W cyklu 2023Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 Grupy realizujące przedmiot w formie zdalnej mają zaplanowane spotkania na platformie MS Teams (link do grupy i spotkań: |
W cyklu 2024Z:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 Grupy realizujące przedmiot w formie zdalnej mają zaplanowane spotkania na platformie MS Teams (link do grupy i spotkań zamieszczony w szczegółach zajęć) |
W cyklu 2024L:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 Grupy realizujące przedmiot w formie zdalnej mają zaplanowane spotkania na platformie MS Teams (link do grupy i spotkań zamieszczony w szczegółach zajęć) |
W cyklu 2024Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 Grupy realizujące przedmiot w formie zdalnej mają zaplanowane spotkania na platformie MS Teams (link do grupy i spotkań: Zajęcia dr A. Kruk: Metody kształcenia: podające i poszukujące, w tym dyskusja |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: