Psychospołeczne aspekty niepełnosprawności AK-0F-PAN
TREŚCI PROGRAMOWE
Niepełnosprawność, rehabilitacja, rewalidacja – konceptualizacja pojęć w odniesieniu do współczesnych koncepcji psychologicznych. Modele niepełnosprawności – zastosowanie i konsekwencje dla sytuacji społecznej osób z niepełnosprawnością. Modele niepełnosprawności a proces rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. Proces stawania się osobą z niepełnosprawnością – specyfika sytuacji psychologicznej osoby nagle vs stopniowo tracącej zdrowie i sprawność w biegu życia. Nabycie niepełnosprawności w ujęciu patogenetycznym (koncepcja cierpienia totalnego) i prorozwojowym (koncepcja potraumatycznego wzrostu). Koncepcja „strefy utraconego rozwoju” S. Kowalika w analizie sytuacji psychologicznej osoby z nabytą niepełnosprawnością. Determinanty procesu radzenia sobie z utratą sprawności. Psychologiczna sytuacja osób z niepełnosprawnością – analiza wybranych obszarów funkcjonowania osób z różnymi typami dysfunkcji (m.in.: uwarunkowania akceptacji niepełnosprawności, dobrostan psychiczny, jakość życia, relacje społeczne itp.). Wpływ niepełnosprawności na realizację zadań rozwojowych w poszczególnych fazach życia (koncepcja Havighursta). Rozwój pozytywnej psychologii rehabilitacji. Pozytywne interwencje psychologiczne w pracy rehabilitacyjnej z osobami z niepełnosprawnością. Społeczny odbiór osób z niepełnosprawnością. Stereotyp osoby z niepełnosprawnością, substereotypy osób z poszczególnymi rodzajami niepełnosprawności, autostereotypy i schemat siebie u osób z niepełnosprawnością. Psychologiczne koncepcje powstawania stereotypów. Znaczenie postaw społecznych w kształtowaniu miejsca osób z niepełnosprawnością w przestrzeni publicznej. Mass media a społeczny wizerunek osób z niepełnosprawnością. Znaczenie wsparcia społecznego dla osoby z nabytą niepełnosprawnością i jej rodziny.
W cyklu 2019Z:
I – Wprowadzenie: wyjaśnienia terminologiczne dotyczące niepełnosprawności; rodzaje i stopnie niepełnosprawności; istnienie i godność osób z niepełnosprawnością |
W cyklu 2019Zn:
I – Wprowadzenie: wyjaśnienia terminologiczne dotyczące niepełnosprawności; rodzaje i stopnie niepełnosprawności; istnienie i godność osób z niepełnosprawnością |
W cyklu 2019L:
1. Niepełnosprawność, modele niepełnosprawności – zastosowanie i konsekwencje dla sytuacji społecznej osób z niepełnosprawnością, proces rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. |
W cyklu 2019Ln:
1. Niepełnosprawność, modele niepełnosprawności – zastosowanie i konsekwencje dla sytuacji społecznej osób z niepełnosprawnością, proces rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. |
W cyklu 2020Zn:
I – Wprowadzenie: wyjaśnienia terminologiczne dotyczące niepełnosprawności; rodzaje i stopnie niepełnosprawności; istnienie i godność osób z niepełnosprawnością |
W cyklu 2020Z:
I – Wprowadzenie: wyjaśnienia terminologiczne dotyczące niepełnosprawności; rodzaje i stopnie niepełnosprawności; istnienie i godność osób z niepełnosprawnością |
W cyklu 2020L:
1. Niepełnosprawność, modele niepełnosprawności – zastosowanie i konsekwencje dla sytuacji społecznej osób z niepełnosprawnością, proces rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. |
W cyklu 2020Ln:
I – Wprowadzenie: wyjaśnienia terminologiczne dotyczące niepełnosprawności; rodzaje i stopnie niepełnosprawności; istnienie i godność osób z niepełnosprawnością |
W cyklu 2021Z:
I – Wprowadzenie: wyjaśnienia terminologiczne dotyczące niepełnosprawności; rodzaje i stopnie niepełnosprawności; istnienie i godność osób z niepełnosprawnością |
W cyklu 2021Zn:
I – Wprowadzenie: wyjaśnienia terminologiczne dotyczące niepełnosprawności; rodzaje i stopnie niepełnosprawności; istnienie i godność osób z niepełnosprawnością |
W cyklu 2021L:
Niepełnosprawność, modele niepełnosprawności – zastosowanie i konsekwencje dla sytuacji społecznej osób z niepełnosprawnością, proces rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. |
W cyklu 2021Ln:
- Niepełnosprawność, modele niepełnosprawności – zastosowanie i konsekwencje dla sytuacji społecznej osób z niepełnosprawnością, proces rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. |
W cyklu 2022Z:
Niepełnosprawność, modele niepełnosprawności – zastosowanie i konsekwencje dla sytuacji społecznej osób z niepełnosprawnością, proces rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. |
W cyklu 2022Zn:
- Niepełnosprawność, modele niepełnosprawności – zastosowanie i konsekwencje dla sytuacji społecznej osób z niepełnosprawnością, proces rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. |
W cyklu 2022L:
Niepełnosprawność, modele niepełnosprawności – zastosowanie i konsekwencje dla sytuacji społecznej osób z niepełnosprawnością, proces rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. |
W cyklu 2022Ln:
- Niepełnosprawność, modele niepełnosprawności – zastosowanie i konsekwencje dla sytuacji społecznej osób z niepełnosprawnością, proces rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. |
W cyklu 2023Z:
- Niepełnosprawność, modele niepełnosprawności – zastosowanie i konsekwencje dla sytuacji społecznej osób z niepełnosprawnością, proces rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. |
W cyklu 2023Zn:
- Niepełnosprawność, modele niepełnosprawności – zastosowanie i konsekwencje dla sytuacji społecznej osób z niepełnosprawnością, proces rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. |
W cyklu 2023L:
Niepełnosprawność, modele niepełnosprawności – zastosowanie i konsekwencje dla sytuacji społecznej osób z niepełnosprawnością, proces rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. |
W cyklu 2023Ln:
Niepełnosprawność, modele niepełnosprawności – zastosowanie i konsekwencje dla sytuacji społecznej osób z niepełnosprawnością, proces rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2019Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka zna pojęcie niepełnosprawności, rewalidacji i rehabilitacji z uwzględnieniem współczesnych koncepcji psychologicznych.
Zna psychologiczne i społeczne konsekwencje niepełnosprawności.
Zna modele niepełnosprawności oraz ich wpływ na współczesny model rehabilitacji osób z niepełnosprawnością.
Umiejętności
Student/ka charakteryzuje społeczną sytuację osób z niepełnosprawnością.
Charakteryzuje psychologiczną sytuację osób z niepełnosprawnością oraz uwarunkowania procesu radzenia sobie z niepełnosprawnością.
Uzasadnia znaczenie postaw społecznych w kształtowaniu miejsca osób z niepełnosprawnością w przestrzeni publicznej.
Uzasadnia znaczenie wsparcia społecznego dla sytuacji osób z niepełnosprawnością oraz ich rodzin.
Kompetencje społeczne
Student/ka jest wrażliwy/a na problemy związane z niepełnosprawnością, gotowy/a do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w zespołach, grupach i organizacjach działających na rzecz osób z niepełnoprawnością.
Ma świadomość znaczenia wsparcia osób z różnym rodzajem i stopniem niepełnosprawności.
Kryteria oceniania
Metody kształcenia: Wykład, prezentacje multimedialne, filmy szkoleniowe, E-learning.
Nakład pracy studenta:
godziny kontraktowe: wykład - 30 godzin
zapoznanie się z literaturą przedmiotu - 15 godz.
przygotowanie się do zaliczenia - 15 godzin
Sumaryczna liczba godzin - 60
ECTS - 2 punkty
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Chrzanowska, I. (2018). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".
Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar
Zasępa, E. (2017). Niepełnosprawność intelektualna. Procesy poznawcze. Kraków, Oficyna Wyd. Impuls.
Literatura uzupełniająca:
Obuchowska, I. (red.). (2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne S.A.
Zaorska, M. (2015). Niepełnosprawność sprzężona: wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Zasępa, E. (red.) (2013). Doświadczanie choroby i niepełnosprawności. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe APS.
Zeidler, W. (red.) (2007). Niepełnosprawność. Wybrane problemy psychologiczne i ortopedagogiczne. Gdańsk, GWP
W cyklu 2019Z:
Literatura obowiązkowa: Brzezińska, A., Woźniak, Z., Maj, K. (red.) (2007). Osoby z ograniczoną sprawnością na rynku pracy. Warszawa, Wyd. SWPS Academica. |
W cyklu 2019Zn:
Literatura obowiązkowa: Brzezińska, A., Woźniak, Z., Maj, K. (red.) (2007). Osoby z ograniczoną sprawnością na rynku pracy. Warszawa, Wyd. SWPS Academica. |
W cyklu 2019L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2019Ln:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2020Zn:
Literatura obowiązkowa: Brzezińska, A., Woźniak, Z., Maj, K. (red.) (2007). Osoby z ograniczoną sprawnością na rynku pracy. Warszawa, Wyd. SWPS Academica. |
W cyklu 2020Z:
Literatura obowiązkowa: Brzezińska, A., Woźniak, Z., Maj, K. (red.) (2007). Osoby z ograniczoną sprawnością na rynku pracy. Warszawa, Wyd. SWPS Academica. |
W cyklu 2020L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2020Ln:
Literatura obowiązkowa: Brzezińska, A., Woźniak, Z., Maj, K. (red.) (2007). Osoby z ograniczoną sprawnością na rynku pracy. Warszawa, Wyd. SWPS Academica. |
W cyklu 2021Z:
Literatura obowiązkowa: Brzezińska, A., Woźniak, Z., Maj, K. (red.) (2007). Osoby z ograniczoną sprawnością na rynku pracy. Warszawa, Wyd. SWPS Academica. |
W cyklu 2021Zn:
Literatura obowiązkowa: Brzezińska, A., Woźniak, Z., Maj, K. (red.) (2007). Osoby z ograniczoną sprawnością na rynku pracy. Warszawa, Wyd. SWPS Academica. |
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2021Ln:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022Zn:
Literatura obowiązkowa Chrzanowska, I. (2020). Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) Literatura uzupełniająca Byra, S. (2012). Przystosowanie do życia z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą: struktura i uwarunkowania. Lublin: Wydawnictwo UMCS. |
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022Ln:
Literatura obowiązkowa Chrzanowska, I. (2020). Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) Literatura uzupełniająca Byra, S. (2012). Przystosowanie do życia z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą: struktura i uwarunkowania. Lublin: Wydawnictwo UMCS. |
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa Chrzanowska, I. (2020). Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) Literatura uzupełniająca Byra, S. (2012). Przystosowanie do życia z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą: struktura i uwarunkowania. Lublin: Wydawnictwo UMCS. |
W cyklu 2023Zn:
Literatura obowiązkowa Chrzanowska, I. (2020). Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) Literatura uzupełniająca Byra, S. (2012). Przystosowanie do życia z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą: struktura i uwarunkowania. Lublin: Wydawnictwo UMCS. |
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023Ln:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2019Z:
Metody kształcenia: Wykład, prezentacje multimedialne, filmy szkoleniowe, E-learning Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2019Zn:
Metody kształcenia: Wykład, prezentacje multimedialne, metoda przypadków, filmy szkoleniowe. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2019L:
Metody kształcenia: Wykład, prezentacje multimedialne, filmy szkoleniowe. W czasie stanu zagrożenia epidemicznego studentom udostępnione zostaną prezentacje multimedialne wraz z notatkami i (ewentualnie) skany podręczników wykonane przez pracowników Biblioteki APS, możliwe będą również konsultacje indywidualne za pomocą narzędzi elektronicznych (email), Teams. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2019Ln:
W czasie stanu zagrożenia epidemicznego (wykłady w dniach: 12.03.; 19.03.; 26.03.; 02.04.;09.04.16.04.; 23.04.; 30.04.) studentom udostępnione zostaną prezentacje multimedialne wraz ze skanami podręczników wykonane przez pracowników Biblioteki APS, materiały zamieszczone na platformie E-learning oraz będą przeprowadzane wykłady online za pomocą Teams (link do zespołu został przesłay grupie przez USOSmail); możliwe będą również konsultacje indywidualne za pomocą narzędzi elektronicznych (email), Teams. |
W cyklu 2020Zn:
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a03c490ff3bc840178f9ec121598c38a2%40thread.tacv2/conversations?groupId=16e304e2-f9a2-49c4-86a4-a7d2f36c54df&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2020Z:
Metody kształcenia: Wykład, prezentacje multimedialne, filmy szkoleniowe, E-learning https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a150189d41f3d4e9a84aa99db025242df%40thread.tacv2/conversations?groupId=da8215f8-7d0b-4a63-a2d1-b554abb3705b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2020L:
gr wykładowa I DZPS gr wykładowa I DZPE kontakt z wykładowcą: bszczupal@aps.edu.pl Metody kształcenia: Wykład, prezentacje multimedialne, filmy szkoleniowe Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2020Ln:
Metody kształcenia: Wykład, prezentacje multimedialne, filmy szkoleniowe, E-learning Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2021L:
Metody kształcenia: Wykład, prezentacje multimedialne, filmy szkoleniowe Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: Wykład, prezentacje multimedialne, filmy szkoleniowe Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2022Zn:
Metody kształcenia: Wykład, prezentacje multimedialne, filmy szkoleniowe, |
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: Wykład, prezentacje multimedialne, filmy szkoleniowe, E-learning. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2022Ln:
Metody kształcenia: Wykład, prezentacje multimedialne, filmy szkoleniowe, E-learning. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: Wykład, prezentacje multimedialne, filmy szkoleniowe, |
W cyklu 2023Zn:
Metody kształcenia: Wykład, prezentacje multimedialne, filmy szkoleniowe, |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: Wykład, prezentacje multimedialne, filmy szkoleniowe Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Ln:
Metody kształcenia: Wykład, prezentacje multimedialne, filmy szkoleniowe Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: