Etyka zawodu AK-0F-ETZ1
TREŚCI PROGRAMOWE
Zapoznanie studentów z podejściami metodologicznymi do tworzenia etyk zawodowych. Etyka zawodowa: podstawowe zasady etyki zawodowej, wybrane problemy tworzenia etyk zawodowych. Kształcenie umiejętności praktycznego wykorzystania kodeksów etycznych: kodeksy etyki zawodowej, kodeksy a wartości/ aksjologiczne podstawy kodeksów, rola i funkcje kodeksów etyki zawodowej, przykłady kodeksów etyki zawodowej. Przygotowanie studentów do aktywnego uczestnictwa we współczesnych dyskusjach na temat etyki zawodowej. Etos, wzór osobowy i łączenie różnych wartości: godność, odpowiedzialność, tolerancja, prywatność, sprawiedliwość, solidarność międzyludzka, miłość bliźniego, ład społeczny, skuteczność działania, sumienność, uczciwość, samodoskonalenie i rozwój zawodowy, lojalność, hierarchia wartości. Rozwijanie poczucia moralnych zobowiązań, jakie stawia praktyka zawodowa w różnych zawodach. Specyficzne zagadnienia związane z etyką danego zawodu. Przykłady dylematów etycznych i konfliktów wartości charakterystycznych dla danego zawodu. Nadużycia i naganne praktyki, które podważają zaufanie i naruszają etos zawodowy.
W cyklu 2023Zn:
1. Etyka zawodu. Definicje, podstawowe pojęcia, zakres oraz uzasadnienie etyki zawodu - 3h 2. Etos nauczyciela - 3h 3. Kodeks etyki zawodowej w kontekście pracy nauczyciela – 3h 4. Dylematy etyczne w pracy nauczyciela (zaliczenie) – 3h |
W cyklu 2023Ln:
: 1. Etyka zawodu. Definicje, podstawowe pojęcia, zakres oraz uzasadnienie etyki zawodu - 3h 2. Etos nauczyciela - 3h 3. Kodeks etyki zawodowej w kontekście pracy nauczyciela – 3h 4. Dylematy etyczne w pracy nauczyciela (zaliczenie) – 3h |
W cyklu 2024Zn:
2. Etos nauczyciela - 3h 3. Kodeks etyki zawodowej w kontekście pracy nauczyciela – 3h 4. Dylematy etyczne w pracy nauczyciela (zaliczenie) – 3h |
W cyklu 2024Ln:
2. Etos nauczyciela - 3h 3. Kodeks etyki zawodowej w kontekście pracy nauczyciela – 3h 4. Dylematy etyczne w pracy nauczyciela (zaliczenie) – 3h |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka zna istotę etyki zawodowej/etyki zawodu i podstawową terminologię z zakresu etyki zawodu.
Umiejętności
Student/ka dostrzega związki pomiędzy wartościami etycznymi a zachowaniami w praktyce zawodowej.
Potrafi analizować sytuacje profesjonalne pod kątem wyszukiwania ich aspektów etycznych.
Potrafi podjąć głębszy namysł nad szerszym kontekstem i konsekwencjami badań naukowych oraz odpowiedzialnością nauki/ odpowiedzialnością naukowca–badacza.
Kompetencje społeczne
Student/ka potrafi przyjąć aktywną postawę w sytuacjach dylematu etycznego w działalności profesjonalnej.
Zachowuje otwartość na krytyczny namysł nad własnymi oraz obecnymi w środowisku zawodowym standardami etycznymi.
Jest świadomy zobowiązań etycznych na etapie badań do pracy dyplomowej i na dalszych etapach pracy badawczej/ zawodowej.
Literatura
W cyklu 2023Zn:
Jabłonko O., „O etyce zawodu nauczyciela – wychowawcy w XXI wieku, PRACE NAUKOWE WSZIP NR 37 (1)2016, Kluz M., Znaczenie kary w procesie wychowania i kształtowania osobowości dziecka w rodzinie i szkole, studia gdańskie, XXVIII, Marzec B., ks. Borda M., „Rola rodziny, nauczyciela i przedszkola w kształtowaniu postaw dzieci na podstawie badań ewaluacyjnych”, Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 2017, nr 6, M. de Tchórzewski A., „Nauczyciel w paradygmacie formacji osobowościowej”, 2020, Miśkowiec E., „Karanie i nagradzanie wprowadzeniem w świat wartości i postaw moralnych”, w: Edukacja elementarna w teorii i praktyce, 3-4/2010 „Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem”, pod redakcją Jacka Pyżalskiego i Doroty Merecz, 2010, Skarga B., „Usankcjonowanie niecnoty”, w: Dyskusja redakcyjna wokół etyki zawodowej, ETYKA 1994, NR 27, Zając D., „W kręgu rozważań o etyce zawodowej„, w: Przegląd Pedagogiczny, 2020, nr 2, |
W cyklu 2023Ln:
Jabłonko O., „O etyce zawodu nauczyciela – wychowawcy w XXI wieku, PRACE NAUKOWE WSZIP NR 37 (1)2016, Kluz M., Znaczenie kary w procesie wychowania i kształtowania osobowości dziecka w rodzinie i szkole, studia gdańskie, XXVIII, Marzec B., ks. Borda M., „Rola rodziny, nauczyciela i przedszkola w kształtowaniu postaw dzieci na podstawie badań ewaluacyjnych”, Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 2017, nr 6, M. de Tchórzewski A., „Nauczyciel w paradygmacie formacji osobowościowej”, 2020, Miśkowiec E., „Karanie i nagradzanie wprowadzeniem w świat wartości i postaw moralnych”, w: Edukacja elementarna w teorii i praktyce, 3-4/2010 „Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem”, pod redakcją Jacka Pyżalskiego i Doroty Merecz, 2010, Skarga B., „Usankcjonowanie niecnoty”, w: Dyskusja redakcyjna wokół etyki zawodowej, ETYKA 1994, NR 27, Zając D., „W kręgu rozważań o etyce zawodowej„, w: Przegląd Pedagogiczny, 2020, nr 2, |
W cyklu 2024Zn:
Jabłonko O., „O etyce zawodu nauczyciela – wychowawcy w XXI wieku, PRACE NAUKOWE WSZIP NR 37 (1)2016, Kluz M., Znaczenie kary w procesie wychowania i kształtowania osobowości dziecka w rodzinie i szkole, studia gdańskie, XXVIII, Marzec B., ks. Borda M., „Rola rodziny, nauczyciela i przedszkola w kształtowaniu postaw dzieci na podstawie badań ewaluacyjnych”, Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 2017, nr 6, M. de Tchórzewski A., „Nauczyciel w paradygmacie formacji osobowościowej”, 2020, Miśkowiec E., „Karanie i nagradzanie wprowadzeniem w świat wartości i postaw moralnych”, w: Edukacja elementarna w teorii i praktyce, 3-4/2010 „Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem”, pod redakcją Jacka Pyżalskiego i Doroty Merecz, 2010, Skarga B., „Usankcjonowanie niecnoty”, w: Dyskusja redakcyjna wokół etyki zawodowej, ETYKA 1994, NR 27, Zając D., „W kręgu rozważań o etyce zawodowej„, w: Przegląd Pedagogiczny, 2020, nr 2, |
W cyklu 2024Ln:
Jabłonko O., „O etyce zawodu nauczyciela – wychowawcy w XXI wieku, PRACE NAUKOWE WSZIP NR 37 (1)2016, Kluz M., Znaczenie kary w procesie wychowania i kształtowania osobowości dziecka w rodzinie i szkole, studia gdańskie, XXVIII, Marzec B., ks. Borda M., „Rola rodziny, nauczyciela i przedszkola w kształtowaniu postaw dzieci na podstawie badań ewaluacyjnych”, Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 2017, nr 6, M. de Tchórzewski A., „Nauczyciel w paradygmacie formacji osobowościowej”, 2020, Miśkowiec E., „Karanie i nagradzanie wprowadzeniem w świat wartości i postaw moralnych”, w: Edukacja elementarna w teorii i praktyce, 3-4/2010 „Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem”, pod redakcją Jacka Pyżalskiego i Doroty Merecz, 2010, Skarga B., „Usankcjonowanie niecnoty”, w: Dyskusja redakcyjna wokół etyki zawodowej, ETYKA 1994, NR 27, Zając D., „W kręgu rozważań o etyce zawodowej„, w: Przegląd Pedagogiczny, 2020, nr 2, |
Uwagi
W cyklu 2023Zn:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: sumaryczna liczba godzin: 30 godz. = 1 punkt ECTS |
W cyklu 2023Ln:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: sumaryczna liczba godzin: 30 godz. = 1 punkt ECTS |
W cyklu 2024Zn:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: sumaryczna liczba godzin: 30 godz. = 1 punkt ECTS |
W cyklu 2024Ln:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: sumaryczna liczba godzin: 30 godz. = 1 punkt ECTS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: