Język rosyjski I – B2, poziom średnio-zaawansowany wyższy 51-ROS1-B2
Zajęcia mają na celu rozwijanie struktur leksykalno-gramatycznych oraz umiejętności komunikacyjnych z zakresu języka ogólnego w oparciu o materiał zawarty w rozdziałach 1-10 podręcznika podstawowego (Из первых уст, русский язык для среднего уровня, Андрей Махнач).
Student doskonali wszystkie umiejętności językowe przy wykorzystaniu szerokiej gamy środków dydaktycznych.
W zakresie słownictwa trakcie kursu szczególny nacisk kładziony będzie na tematykę związaną z pracą i jej poszukiwaniem, chorobami i wiekiem starszym, modą, podróżami, pogodą i ochroną środowiska, muzyką, mediami oraz słownictwem związanym z pedagogiką, psychologią naukami społecznymi.
Doskonalone będą wypowiedzi pisemne i ustne związane w w/w tematyką oraz tematyką poruszaną na zajęciach. W trakcie zajęć omawiane będą dłuższe artykuły z prasy fachowej wraz z towarzyszącymi im różnorodnymi ćwiczeniami mającymi na celu doskonalenie umiejętności językowych w zakresie rozumienia tekstów.
Rozwijanie struktur gramatycznych związanych z czasami gramatycznymi i rekcją czasownika; stopień wyższy przymiotnika i przysłówka; zaimek osobowy; formy: себя i друг друга; wyrażenie: дома-домой; rzeczowniki żywotne; liczba mnoga rzeczownika, tryb rozkazujący; przyimki - на-с. в-из; czasownik nieregularny;przysłówki – сюда, туда, здесь; użycie – через-за-в течение; użycie – надо, нужно, нельзя;
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student kierunku:
PEDAGOGIKA - profil akademicki
WIEDZA
PE1_W01
- ma znajomość podstawowych struktur gramatycznych oraz form językowych.
PE1_W08
- zna podstawową terminologię i zasady tworzenia pisania spójne i logicznego tekstu, prostego eseju, CV, listu motywacyjnego, listu formalnego i nieformalnego.
- posiada podstawową wiedzę o kulturze krajów z danego obszaru językowego, którą zdobył na zajęciach.
UMIEJĘTNOŚCI
PE1_U16
- potrafi zrozumieć główne myśli w złożonych wypowiedziach np. prezentację, wykład, program TV lub radiowy, o ile prezenter posługuje się językiem standardowym, mówi składnie i wyraźnie. Dokonuje syntezy wypowiedzi usłyszanej, porządkuje fakty oraz wykazuje wrażliwość na kontekst wypowiedzi pod względem stosowanego słownictwa i wyrażeń.
- czyta ze zrozumieniem fragmenty współczesnych utworów literackich, opracowań naukowych ze swojej dziedziny pisanych prostym językiem, artykułów prasowych.
- wyszukuje odpowiednie informacje z danej dziedziny w zasobach internetowych. Posługuje się i korzysta ze słownika monolingwalnego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
PE1_K01
- odpowiednio przygotowuje się do zajęć, bierze w nich czynny udział.
- jest świadomy wagi przedmiotu oraz istoty posługiwania się językiem obcym.
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz braków i rozumie potrzebę ciągłego kształcenia i pracy nad językiem.
- potrafi pracować w grupie, korzystając z informacji zdobytych na zajęciach.
- jest świadomy własnego sposobu uczenia się i efektywnie go wykorzystuje.
PE1_K09
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności
PEDAGOGIKA - profil praktyczny
UMIEJĘTNOŚCI
PEP1_U07
- potrafi rozwijać swoje kompetencje w zakresie języka obcego, korzystając z różnch źródeł doskonalić podstawowe zdoolności językowe (mówienia, rozumienia ze słuchu, pisania i czytania).
PEP1_U11
- potrafi porozumiewać się w języku obcym w sposób spójny.
- potrafi korzystać z różnych źródeł i kanałów komunikacyjnych i prowadzić wymianę wiedzy z obszaru studiowanego kierunku i specjalności w języku obcym.
PEP1_U20
- ma umiejętności językowe w zakresie studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami okre-ślonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
PEP1_K03
- odpowiedzialnie przygotowuje się do swej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PEDAGOGIKA SPECJALNA:
Wiedza
PC1_KK_W10 Posiada podstawową wiedzę o kulturze krajów z danego obszaru językowego, którą zdobył na zajęciach
PC1_KK_W08 Ma znajomość podstawowych struktur gramatycznych oraz form językowych
PC1_KK_W08 Zna podstawową terminologię i zasady tworzenia pisania spójne i logicznego tekstu, prostego eseju, CV, listu motywacyjnego, listu formalnego i nieformalnego
Umiejętności
PC1_KK_U10 Potrafi zrozumieć główne myśli w złożonych wypowiedziach np. prezentację, wykład, program TV lub radiowy, o ile prezenter posługuje się językiem standardowym, mówi składnie i wyraźnie
PC1_KK_U10 Dokonuje syntezy wypowiedzi usłyszanej, porządkuje fakty oraz wykazuje wrażliwość na kontekst wypowiedzi pod względem stosowanego słownictwa i wyrażeń
PC1_KK_U10 Czyta ze zrozumieniem fragmenty współczesnych utworów literackich, opracowań naukowych ze swojej dziedziny pisanych prostym językiem, artykułów prasowych
PC1_KK_U10 Wyszukuje odpowiednie informacje z danej dziedziny w zasobach internetowych
PC1_KK_U10 Posługuje się i korzysta ze słownika monolingwalnego
Kompetencje społeczne
PC1_KK_K01 Odpowiednio przygotowuje się do zajęć, bierze w nich czynny udział
PC1_KK_K01 Jest świadomy wagi przedmiotu oraz istoty posługiwania się językiem obcym
Kryteria oceniania
Metody nauczania I nakład pracy studenta:
- metoda komunikacyjna
- przygotowanie studentów do komunikacji językowej i samodzielnego używania języka
- praca w parach i grupach
- multimedialne techniki nauczania
strategie bezpośrednie (pamięciowe, kojarzeniowe i kompensacyjne), pośrednie oraz społeczne (współpraca
interpersonalna)
- praca samodzielna Studentów rozwijająca podstawowe sprawności: czytania, słuchania i pisania, a następnie
sprawdzana w wersji pisemnej i ustnej.
nakład pracy studenta:
Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30 godz.
Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5
Przygotowanie się do egzaminu - 13
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 2
Praca samodzielna na podstawie wyznaczonych przez Wykładowcę materiałów – 5
Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2.
Literatura
Literatura:
1. Из первых уст, русский язык для среднего уровня, Андрей Махнач.
2. Repetytorium z języka rosyjskiego
2. Materiały własne opracowane przez wykładowcę na podstawie różnych źródeł. Zagadnienia gramatyczne opracowane na folię.
3. Filmy i piosenki.
4. Materiały internetowe z zakresu psychologii i pedagogiki, a także testy informujące o aktualnych wydarzeniach wybrane przez wykładowcę i zaproponowane przez studentów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: