Język niemiecki I – B2, poziom średnio-zaawansowany wyższy 51-NIE1-B2
Zajęcia mają na celu rozwijanie struktur leksykalno-gramatycznych oraz umiejętności komunikacyjnych z zakresu języka ogólnego w oparciu o materiał zawarty w rozdziałach 1-8 podręcznika podstawowego (Studio d).
Student doskonali wszystkie umiejętności językowe przy wykorzystaniu szerokiej gamy środków dydaktycznych.
W zakresie słownictwa trakcie kursu szczególny nacisk kładziony będzie na tematykę związaną ze szkołą i studiami pracą, systemem szkolnictwa, problemami wieku starszego,, modą, przemijaniem czasu, regionami w Niemczech, pogodą i ochroną środowiska, problemami życia codziennego oraz słownictwem związanym z pedagogiką, psychologią i naukami społecznymi.
Doskonalone będą wypowiedzi pisemne i ustne związane w ww. tematyką oraz tematyką poruszaną na zajęciach. W trakcie zajęć omawiane będą proste artykuły z prasy fachowej wraz z towarzyszącymi im różnorodnymi ćwiczeniami mającymi na celu doskonalenie umiejętności językowych w zakresie rozumienia tekstów.
Rozwijanie struktur gramatycznych związanych z czasami gramatycznymi, szykiem w zdaniu, spójnikami, deklinacją przymiotnika, zdaniami względnymi, trybem przypuszczającym, odmianą zaimków osobowych i dzierżawczych, stroną bierną, czasownikami modalnymi i konstrukcjami bezokolicznikowymi
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student kierunku:
PEDAGOGIKA - profil akademicki
WIEDZA
PE1_W01
- ma znajomość podstawowych struktur gramatycznych oraz form językowych.
PE1_W08
- zna podstawową terminologię i zasady tworzenia pisania spójne i logicznego tekstu, prostego eseju, CV, listu motywacyjnego, listu formalnego i nieformalnego.
- posiada podstawową wiedzę o kulturze krajów z danego obszaru językowego, którą zdobył na zajęciach.
UMIEJĘTNOŚCI
PE1_U16
- potrafi zrozumieć główne myśli w złożonych wypowiedziach np. prezentację, wykład, program TV lub radiowy, o ile prezenter posługuje się językiem standardowym, mówi składnie i wyraźnie. Dokonuje syntezy wypowiedzi usłyszanej, porządkuje fakty oraz wykazuje wrażliwość na kontekst wypowiedzi pod względem stosowanego słownictwa i wyrażeń.
- czyta ze zrozumieniem fragmenty współczesnych utworów literackich, opracowań naukowych ze swojej dziedziny pisanych prostym językiem, artykułów prasowych.
- wyszukuje odpowiednie informacje z danej dziedziny w zasobach internetowych. Posługuje się i korzysta ze słownika monolingwalnego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
PE1_K01
- odpowiednio przygotowuje się do zajęć, bierze w nich czynny udział.
- jest świadomy wagi przedmiotu oraz istoty posługiwania się językiem obcym.
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz braków i rozumie potrzebę ciągłego kształcenia i pracy nad językiem.
- potrafi pracować w grupie, korzystając z informacji zdobytych na zajęciach.
- jest świadomy własnego sposobu uczenia się i efektywnie go wykorzystuje.
PE1_K09
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności
PEDAGOGIKA - profil praktyczny
UMIEJĘTNOŚCI
PEP1_U07
- potrafi rozwijać swoje kompetencje w zakresie języka obcego, korzystając z różnch źródeł doskonalić podstawowe zdoolności językowe (mówienia, rozumienia ze słuchu, pisania i czytania).
PEP1_U11
- potrafi porozumiewać się w języku obcym w sposób spójny.
- potrafi korzystać z różnych źródeł i kanałów komunikacyjnych i prowadzić wymianę wiedzy z obszaru studiowanego kierunku i specjalności w języku obcym.
PEP1_U20
- ma umiejętności językowe w zakresie studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami okre-ślonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
PEP1_K03
- odpowiedzialnie przygotowuje się do swej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PEDAGOGIKA SPECJALNA:
Wiedza
PC1_KK_W10 Posiada podstawową wiedzę o kulturze krajów z danego obszaru językowego, którą zdobył na zajęciach
PC1_KK_W08 Ma znajomość podstawowych struktur gramatycznych oraz form językowych
PC1_KK_W08 Zna podstawową terminologię i zasady tworzenia pisania spójne i logicznego tekstu, prostego eseju, CV, listu motywacyjnego, listu formalnego i nieformalnego
Umiejętności
PC1_KK_U10 Potrafi zrozumieć główne myśli w złożonych wypowiedziach np. prezentację, wykład, program TV lub radiowy, o ile prezenter posługuje się językiem standardowym, mówi składnie i wyraźnie
PC1_KK_U10 Dokonuje syntezy wypowiedzi usłyszanej, porządkuje fakty oraz wykazuje wrażliwość na kontekst wypowiedzi pod względem stosowanego słownictwa i wyrażeń
PC1_KK_U10 Czyta ze zrozumieniem fragmenty współczesnych utworów literackich, opracowań naukowych ze swojej dziedziny pisanych prostym językiem, artykułów prasowych
PC1_KK_U10 Wyszukuje odpowiednie informacje z danej dziedziny w zasobach internetowych
PC1_KK_U10 Posługuje się i korzysta ze słownika monolingwalnego
Kompetencje społeczne
PC1_KK_K01 Odpowiednio przygotowuje się do zajęć, bierze w nich czynny udział
PC1_KK_K01 Jest świadomy wagi przedmiotu oraz istoty posługiwania się językiem obcym
Kryteria oceniania
Metody nauczania I nakład pracy studenta
- metoda komunikacyjna
- przygotowanie studentów do komunikacji językowej i samodzielnego używania języka
- praca w parach i grupach
- multimedialne techniki nauczania
strategie bezpośrednie (pamięciowe, kojarzeniowe i kompensacyjne), pośrednie oraz społeczne (współpraca interpersonalna)
- ćwiczenia na Platformie Internetowej, rozwijające umiejętności czytania i rozumienia
nakład pracy studenta:
Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30 godz.
Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5
Przygotowanie się do egzaminu - 13
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 2
Praca przy pomocy platformy internetowej – 5
Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2.
Literatura
Literatura: Studio d, Sprachtraining Studio d wydawnictwo: Cornelsen, Repetytorium z gramatyki języka niemieckiego – St. Bęza, Mit Erfolg zum Zertifikat Deutsch,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: