Elementy pracy z dzieckiem i rodziną dziecka z niepełnosprawnością 200S-3E5EPN
Sytuacja dziecka z niepełnosprawnością w rodzinie i środowisku. Specyfika zaburzeń i ich wpływ ma funkcjonowanie dziecka i jego rodziny. Komunikowanie potrzeb w rodzinach dzieci z niepełnosprawnością.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
60% poprawnych odpowiedzi w teście jednokrotnego wyboru
przeprowadzenie rozmowy z rodzicem dziecka
przeprowadzenie rozmowy z dzieckiem o rożnym poziomie funkcjonowania
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Adamiec, M. (1996). Pomaganie: problemy i uwagi. W K. Popiołek (red.), Psychologia pomocy Wybrane zagadnienia. Katowice: Wyd. Nauk. UŚ.
Badora, S., Czeredecka, B., Marzec, D. (2001). Rodzina i formy jej wspomagania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls,
Cudak, S. (2007). Wychowawcze i emocjonalne funkcjonowanie rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym. Łódź: Wyd. Nauk. Szkoły Humanistyczno Ekonomicznej.
Cytowska B., Winczura B. (red.) (2007). Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne, Kraków: Impuls
Karwowska, M. (2001). Społeczne wspomaganie rodziny dziecka z upośledzeniem
umysłowym w stopniu lekkim. W: A. Maciarz, Z, Janiszewska Nieścioruk, H,
Ochonczenko (red.),Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i środowisku lokalnym.
Zielona Góra: Wyd. Nauk. Lubuskie Towarzystwo Naukowe.
Karwowska, M. (2003). Wspieranie rodziny dziecka niepełnosprawnego umysłowo
(w kontekście społecznych zmian)Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Karwowska, M. (2005). Rodzice w trudnej sytuacji wychowania dziecka niepełnosprawnego intelektualnie. W: Z. Janiszewska-Nieścioruk (red.), Sfery życia osób z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Kastory-Bronowska, M., Pakuła Z. (2004). Model opieki na dziećmi w wieku od 0 do 7 lat z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego w Ośrodku Wczesnej Interwencji. W: G. Kmita i T. Karczmarek (red.), Wczesna interwencja miejsce psychologa w opiece nad małym dzieckiem i jego rodziną. Warszawa: Wyd. Nauk. EMU.
Kawczyńska-Butrym, Z. (1998). Niepełnosprawność – specyfika pomocy społecznej. Katowice: Wyd. Nauk. Śląsk.
Minczakiewicz E., Karvelis V. (2002).Normalizacja życia rodziny podstawą
edukacji dziecka niepełnosprawnego. W: E.M. Minczakiewicz (red.), Dziecko
niepełnosprawne w rodzinie i szkole. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Minczakiewicz, E. M., Grzyb B., Gajewski Ł. (2003). Elementarz dla rodziców, dziecko ryzyka a wychowanie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Sakowicz-Boboryko, A. (2005). Rodzina jako realizator potrzeb rehabilitacyjnych dzieci niepełnosprawnych. Białystok: Wyd. Nauk. Trans Humana.
Literatura uzupełniająca:
Twardowski, A. (1999). Pomoc rodzinom dzieci niepełnosprawnych. W: I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wyd. Nauk. WSiP
Wiliński, M. (2010). Modelowe strategie pomocy osobom z ograniczeniami sprawności: medykalizacja – usprawnianie – włączanie. W: A. Brzezińska R. Kaczan K. Smoczyńska Diagnoza potrzeb i modele pomocy dla osób z ograniczeniami sprawności. Warszawa: Wyd. Nauk. Scholar.
Wojciechowski, F. (1990). Dziecko umysłowo upośledzone w rodzinie,
Warszawa: WSiP.
Wojciechowski, F. (2005). Obraz osobowości rodziców dziecka niepełnosprawnego. W: W. Pilecka, A. Ozga, P. Kurtka (red.), Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w ekosystemie. Kielce: Wyd. Nauk. Akademii Świętokrzyskiej.
Woronowicz B.T. (2002). Pomoc uzależnionym i ich rodzinom – rola ruchów samopomocowych. Służba Zdrowia 51–56.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: