Diagnoza psychologiczna i pomoc dzieciom chorym somatycznie 200N-3E5DPP
Blok wprowadzający: patogeneza chorób przewlekłych u dzieci, rozpoznanie medyczne i jego konekwencje dla rozwoju poznawczo- emocjonalno- społęcznego (w tym takie jednostki chorobowe jak: endokrynopatie wieku dziecięcego, nowotwory, zaburzenia odżywiania, choroby nerek, cukrzyca)
Blok rozszerzający: organizacja pomocy medyczno – psychologicznej dla dzieci na oddziałach szpitalnych, w ośrodkach dziennego pobytu, sanatoriach, hospicjach, metody wspierania leczenia i terapii dzieci przewlekle chorych,
formy pomocy psychologicznej wspomagające proces leczenia i ułatwiające dziecku oraz jego rodzinie adaptację do warunków związanych z leczeniem (psychoedukacja, terapia podtrzymująca, techniki odreagowywania napięć) metody diagnozy rozwoju poznawczego i emocjonalnego
Blok rozszerzający: etyczne aspekty pracy psychologa z dzieckiem przewlekle chorym, specyfika kontaktu z dzieckiem i jego rodzicami, informowanie o diagnozie, rokowaniach i ewentualnym braku pomyślnych rokowań, opieka nad dzieckiem terminalnie chorym,
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
ćwiczenia: ocena aktywności na zajęciach, wykonywanie prac domowych, kolokwium (60 % poprawnych odpowiedzi w teście jednokrotnego wyboru)
wykład: 60 % poprawnych odpowiedzi w teście jednokrotnego wyboru
Literatura
1. Kendall, P.,C., (2004) Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Mechanizmy zaburzeń
i techniki terapeutyczne, Gdańsk, GWP.
2. Klasyfikacja diagnostyczna DC: 0 - 3 R. Klasyfikacja diagnostyczna zaburzeń psychicznych
i rozwojowych w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa. Wyd. poprawione. Warszawa 2007, Oficyna Wydawnicza Fundament.
3. Maciarz, A., (2001),Psychoemocjonalne i wychowawcze problemy dzieci przewlekle chorych, Kraków, Imuls.
4. Pecyna, M.,B., (2000) Dziecko i jego choroba, W-wa, Wydawnictwo Akademickie Żak.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: