Umysł moralny a mózg moralny. Perspektywa kognitywistyczna 20-FF-UMZ
Zakres tematów:
1. Wprowadzenie. Moralność - rezultat konwencji społecznej, mechanizmów rozwoju osobniczego czy praw natury?
2. Dziedzina i metody badawcze neuroetyki a klasyczne badania moralności przed rewolucją kognitywną.
3. Teoria fasady oraz pogląd na moralność jako nadbudowaną na instynktach społecznych.
4. Ewolucyjne i neuronalne podłoże moralności: Koncepcja nieepistemicznych i epistemicznych emocji moralnych.
5. Ewolucyjne i neuronalne podłoże moralności: Instynkty moralne, intuicje moralne i nieświadoma gramatyka działań moralnych.
6. Ewolucyjne i neuronalne podłoże moralności:, Protorozumowania i rozumowania moralne, funkcja czynnika dyskursywnego w mechanizmach oceny moralnej.
7. Altruizm intencjonalny i altruistyczne automatyzmy wśród różnych gatunków biologicznych. Czy istnieje pomoc bezinteresowana?
8. Kompetencja moralna w ujęciu rozwojowym. Moralność jako potrzeba. Etapy rozwoju moralności w perspektywie współczesnych podejść z zakresu neuropsychologii.
9. Empatia i jej rodzaje oraz rola w prawidłowym funkcjonowaniu dyspozycji moralnej. Typy empatii i ich obecność u różnych gatunków biologicznych.
10. Dylematy moralne i sądzenie moralne w ujęciu kognitywistycznym. Osobiste i nieosobiste dylematy moralne oraz mechanizmy intuicyjno-poznawcze będące źródłem konfliktu.
11. Związki pomiędzy poznaniem moralnym a poznaniem społecznym.
12. Biologiczne funkcje sumienia.
13. Dysfunkcje moralności a uszkodzenia mózgu.
14. Tradycyjne spory etyczne a propozycje rozumienia kompetencji moralnej w neuroetyce.
15. Podsumowanie. Czego w zakresie zjawiska moralności nie wyjaśnia perspektywa redukcjonistyczna cognitive science? Czy istnieją takie aspekty moralności, które nigdy nie zostaną wyjaśnione przez naukę?
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
Literatura
Baird, A.A., (2008), Adolescent Moral Reasoning: The Integration of Emotion and Cognition, w: Moral Psychology. The Neuroscience of Morality: Emotion, Brain Disorders, and Development, 3, Cambridge/MA.: MIT Press, s. 323-342.
Changeux, J.P. (2004), The Physiology of Truth, Cambridge/MA: Belknap.
Cushman, F.A., Young, L., Hauser, M.D. (2006), The role of conscious reasoning and intuitions in moral judgment: testing three principles of harm, Psychological Sciences, 17, s. 1082-1089.
Dunbar, R. (1996), Grooming, Gossip, and the Evolution of Language, Cambridge/MA.: Harvard University Press.
Evers, K. (2007), Towards a philosophy of neuroethics. An informed materialist view of the brain might help to develop theorethical frameworks for applied neuroethics, Science&society, European Molecular Biology Organization reports, Special issue, 8, s. 48-51.
Evers, K. (2015), Understanding the brain: Challenges for neuroethics, Jahrbuch für Wissenschaft und Ethik, 19(1), s. 239-250.
Greene, J., Haidt, J. (2002), How (and where) does moral judgment work?, Trends in Cognitive Science, 6, s. 517-523.
Green, J.D., Nystrom, L.E., Engell, A.D., Darley, J.M., Cohen, J.D. (2004), The neural bases of cognitive conflict and control in moral judgment, Neuron, 44, s. 389-400.
Haidt, J . (2001), The emotional dog and its rational tail: A social intuitionist approach to moral judgment, Psychological Review, 108, s. 814-834.
Haidt, J. (2007), The new synthesis in moral psychology, Science, 316, s. 998-1002.
Hauser, M. (2006), Moral Minds: How Nature Designed Our Universal Sense of Right and Wrong, New York: Ecco/Harper Collins.
Hauser M., Cushman F., Young L., Kang-Xing Jin R., Mikhail J. (2007), A Dissociation Between Moral Judgments and Justifications, Mind & Language, 22 (1), s. 1-21.
Kagan, J. (2008), Morality and Its Development, w: Moral Psychology. The Neuroscience of Morality: Emotion, Brain Disorders, and Development, 3, Cambridge/MA: MIT Press, s. 297-312.
Knobe, J. (2005), Theory of mind and moral cognition: exploring the connections, Trends in Cognitive Sciences, 9, s. 357-359.
Kohlberg, L. (1969), Stage and sequence: The cognitive development approach to socialization, w: Goslin, D. A. (red.), Handbook of socialization theory, Chicago/IL: Rand McNally, s. 347-480.
Moll, J., de Oliveira-Souza, R., Eslinger, P.J. I in. (2002), The neural correlates of moral sensitivity: A functional magnetic resonance imaging investigation of basic and moral emotions, Journal of Neurosciences, 22, s. 2730-2736.
Piaget, J. (1967), Rozwój ocen moralnych dziecka, Warszawa: PWN.
Rawls, J. (1994), Teoria sprawiedliwości, Warszawa: PWN.
Richerson, P.J., Boyd, R. (2005), Not by Genes Alone: How Culture Transformed Human Evolution, Chicago/IL: University of Chicago Press.
Schnall, S., Haidt, J., Clore, G., Jordan, A. (2008), Disgust as embodied moral judgment, Personality and Social Psychology Bulletin, 34, s. 1096-1109.
Shweder, R., Haidt, J. (1993), The future of moral psychology: Truth, intuition, and the pluralist way, Psychological Science, 4, 360-365.
de Waal, F.B.M. (1996), Good Natured. The Origins of Right and Wrong in Humans and Other Animals, Cambridge: Harvard University Press.
Wheatley, T., Haidt, J. (2005), Hypnotically induced disgust makes moral judgments more severe, Psychological Science, 16, s. 780-784.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: