Pedagogika serca 20-FF-PSC1
Treści programowe:
1.Czynniki stanowiące zagrożenie wobec wychowania w XXI wieku. Zagadnienie „wspólnoty pedagogicznego niepokoju”.
2.Podstawy „pedagogiki serca” Marii Łopatkowej.
3.Pedagogika serca jako „teoria wychowania w miłości” oraz nurt wychowania emo-cjonalnego
4.Propozycje wobec zagrożeń wychowania ,,zgłaszane’’ przez pedagogikę serca
5.Kompetencje emocjonalne osoby pracującej „z drugim” człowiekiem. Postulowana sylwetka osobowościowa.
6.Pedagogika "mądrej miłości" Janusza Korczaka.
7.Wybrane (bardziej i mniej znane) postaci – prekursorzy "mądrej miłości".
W cyklu 2022Z:
Zagadnienia 1. Czynniki stanowiące zagrożenie wobec wychowania w XXI wieku |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
Literatura proponowana:
1.Borczak M., Dzieci od początku świata są takie same - rozmowa z M. Łopatkową,[w:] "Nowe książki", 2001, nr. 12.
2.Kotański M., Ty zaraziłeś ich narkomanią. Warszawa. PZWL. 1994.
3.Kotański M., Sprzedałem się ludziom. Warszawa (bez roku wydania), wydanie broszu-rowe
4.Kotański M., Tworzyć wyspy dobra, [w:] O dorastaniu Narkotyki, przemoc, manipula-cje. WL 2002.
5.Lewandowska-Tarasiuk E., Łaszczyk J., Śliwierski B., (red.), Pedagogika serca.
Wychowanie emocjonalne w XXI wieku, Wydawnictwo: Difin 2016
6.Łopatkowa M., Pedagogika serca, Warszawa 1992.
7.Łopatkowa M., Dziecko a polityka, czyli walka o miłość, Wydawnictwo Akademii Pe-dagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa 2001.
8.Obuchowska I. ,Dzieci małe i duże: jak je kochać i rozumieć, Media Rodzina, Poznań 2007.
9.Obuchowska I., Nasze dzieci: jak je kochać i rozumieć, Media Rodzina, Poznań 2008.
10.Portmann R., [tłum. Magdalena Jałowiec], Gry i zabawy przeciwko agresji, wyd. 2, Wydaw. JEDNOŚĆ, Kielce 2002.
11.Pufal-Struzik I., (red.), Agresja dzieci i młodzieży: uwarunkowania indywidualne,
rodzinne i szkolne, Wydaw. Pedagogiczne ZNP, Kielce 2007.
12.Ridley Dale Scott, Walther Bill [tłum. Krzysztof Rogowski], Jak nauczyć dzieci od-powiedzialności, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2005.
13.Rogge Jan-Uwe [tłum. Edyta Brudnik], Agresja a wychowanie: czy dzieci mają prawo do agresji?, Wydaw. JEDNOŚĆ, Kielce 2007.
14.Rosenberg, M.R. Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Jacek Santor-ski&Agencja Wydawnicza, Warszawa 2009
15.Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Impuls 2016
W cyklu 2022Z:
1. Borczak M., Dzieci od początku świata są takie same - rozmowa z M. Łopatkową, [w:] "Nowe książki", 2001, nr. 12. |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Metody poszukujące z elementami wykładu, a w szczególności: case studies, dyskusja, pogadanka, praca w zespołach zadaniowych, praca indywidualna - esej końcowy Nakład pracy osoby studiującej: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: