Psychokryminologia 20-FF-PKR1
TREŚCI PROGRAMOWE
Zajęcia mają na celu pogłębienie i/ lub poszerzenie wiedzy psychologicznej w wybranych obszarach.
1. Wprowadzenie (omówienie siatki pojęć, kryminologia, wiktymologia, kryminalistyka)
2. Przestępczość młodzieży, nieletni sprawcy czynów karalnych, odpowiedzialność nieletnich jak dorosłych, prawne możliwości reakcji,
3. Przestępczość agresywna, czynniki ryzyka, recydywa, diagnoza, możliwości korekcyjne zachowania agresywnego,
4. Przestępczość kobiet oraz wobec kobiet, skala zjawiska, etiologia, dobór narzędzi do badania kobiet doświadczających przemocy,
5. Przestępczość seksualna, w tym krzywdzenie dzieci i jego symptomy, charakterystyka działania sprawców, uregulowania prawne,
zaburzenia preferencji seksualnych pod postacią pedofilii, diagnoza zaburzeń,
6. Nowe formy przestępstw (stalking, przestępstwa przez media społecznościowe itp.)
7. Samobójstwa (skala zjawiska, przyczyny, diagnoza ryzyka popełnienia samobójstwa, narzędzia do szacowania ryzyka), problematyka
samobójstw rozszerzonych, sposób działania sprawców, tło motywacyjne, symptomy zagrożenia samobójstwem rozszerzonym.
8. Izolacja penitencjarna (prognoza kryminologiczna, prognoza penitencjarna)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Student/-ka definiuje i sprawnie posługuje się kluczowymi pojęciami dla omawianego zagadnienia.
2. Zna koncepcje kluczowe dla omawianego zagadnienia.
3. Ma wiedzę o uwarunkowaniach i podstawowych mechanizmach dotyczących omawianego zjawiska.
Umiejętności
1. Student/-ka potrafi dokonać analizy społecznych aspektów omawianego zagadnienia.
2. Jest w stanie odnaleźć i wykorzystać w praktyce właściwą literaturę dotyczącą poruszanego tematu.
3. Umie prezentować zarówno własny punkt widzenia, jak i rzeczowo ustosunkowywać się do opinii innych osób.
Kompetencje społeczne
1. Student/-ka ma krytyczny stosunek do potocznych, nieuzasadnionych naukowo przekonań.
2. Ma motywację do angażowania się w aktywność na rzecz innych osób, w praktyce wykorzystując wiedzę teoretyczną zgodnie z zasadami etycznymi.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu: Obecność na zajęciach, aktywność, praca zaliczeniowa końcowa.
Literatura
J. Błachut: Teoretyczne i metodologiczne problemy związane z pomiarem przestępczości, w: A.Marek (red), System Prawa Karnego, t.1,
Zagadnienia Ogólne, wyd. C.H.Beck, s.143-170.
J.Błachut: Problemy związane z pomiarem przestępczości, Warszawa 2007, Rozdział 6: Pomiar przestępczości w oparciu o wyniki badań
sondażowych, s.256 - 315.
K. Lewandowska: Karać czy leczyć? - strategie postępowania ze sprawcami przestępstw seksualnych wobec dzieci na przykładzie
wybranych krajów, dzieckokrzywdzone.pl
K.Dukała, K.Jurzak-Mączka, J.Mączka: CPTED– teoria, praktyka, skuteczność, w: J.Czapska (red.) Zapobieganie przestępczości przez
kształtowanie przestrzeni, Wyd. UJ 2012, s.19-75.
K.Krajewski: Efektywność nowojorskiej strategii "zero tolerancji" w ocenie empirycznej, w: Węzłowe problemy prawa karnego, kryminologii
i polityki kryminalnej. Księga pamiątkowa ofiarowana Profesorowi Andrzejowi Markowi, Warszawa 2010,
J. Czapska, S. Waltoś: O polskim populizmie penalnym, w związku z książką J.Pratta Penal populism, kilka uwag. Nauki penalne wobec
problemów współczesnej przestępczości. Księga jubileuszowa z okazji 70. rocznicy urodzin Profesora Andrzeja Gaberle, Warszawa 2007,
s.397 - 412.
A. Więcek-durańska, psychospołeczne czynniki ryzyka a zachowania agresywne młodzieży, psychologia wychowawcza, nr 14/2018, DOI:
10.5604/01.3001.0012.8285
A. Więcek-Durańska, psychospołeczne czynniki ryzyka zachowań niezgodnych z prawem młodzieży, biuletyn polskiego towarzystwa
kryminologicznego im. Profesora Stanisława Batawii, nr 25/2018.
A. Więcek-Durańska, (2014). Odpowiedzialność nieletnich za czyny z art. 10 § 2 k.K. Przed sądem rodzinnym i przed sądem karnym –
wybrane zagadnienia. Prawo w działaniu. Sprawy karne, tom 16/2013, s.175-198.
B. Czarnecka-Dzialuk, K. Drapała, A. Więcek-Durańska, (2013). Odpowiedzialność nieletnich za czyny z art. 10§2 KK przed sądem
rodzinnym i przed sądem karnym. Archiwum kryminologii, tom XXXIV/ 2012, s. 275-365, doi: 10.7420/ak2012h.
Uwagi
W cyklu 2022L:
Warunki zaliczenia przedmiotu: Obecność na zajęciach, aktywność, kolokwium końcowe. |
W cyklu 2023L:
Stosowane metody kształcenia: opisy przypadków, praca z tekstem, dyskusja, prezentacje multimedialne, materiały filmowe Nakład pracy osoby studiującej: 30 godzin zajęć, 10 godzin przygotowania do zajęć, 10 godzina przygotowania do kolokwium lub do napisania pracy zaliczeniowej |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: