Psychologiczne konsekwencje doświadczeń traumatycznych 20-FF-PKD
Zajęcia mają na celu pogłębienie i/ lub poszerzenie wiedzy psychologicznej w wybranych obszarach.
Założeniem przedmiotu jest umożliwienie studentom poznania psychologicznych konsekwencji zdarzeń traumatycznych wraz z uwarunkowaniami powstawania zaburzeń po stresie traumatycznym. Podejmowane w trakcie zajęć tematy to przede wszystkim:
- Trauma – kryteria definicyjne.
- Konsekwencje zdarzeń traumatycznych.
- Kryteria diagnostyczne objawów potraumatycznych (PTSD, CPTSD oraz współwystępujących).
- Socjoekonomiczne, osobowościowe i rodzinne czynniki ryzyka nasilenia objawów potraumatycznych.
- Specyfika sytuacji dzieci po katastrofie.
- Rola wsparcia społecznego w radzeniu sobie ze skutkami zdarzeń traumatycznych.
- Pomoc psychologiczna osobom doświadczającym traumy - rodzaje i skuteczność.
W cyklu 2020L:
Założeniem przedmiotu jest umożliwienie studentom poznania psychologicznych konsekwencji zdarzeń traumatycznych wraz z uwarunkowaniami powstawania zaburzeń po stresie traumatycznym. Podejmowane w trakcie zajęć tematy to przede wszystkim: |
W cyklu 2021L:
Założeniem przedmiotu jest umożliwienie studentom poznania psychologicznych konsekwencji zdarzeń traumatycznych wraz z uwarunkowaniami powstawania zaburzeń po stresie traumatycznym. Podejmowane w trakcie zajęć tematy to przede wszystkim: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Student/-ka definiuje i sprawnie posługuje się kluczowymi pojęciami dla omawianego zagadnienia.
2. Zna koncepcje kluczowe dla omawianego zagadnienia.
3. Ma wiedzę o uwarunkowaniach i podstawowych mechanizmach dotyczących omawianego zjawiska.
Umiejętności
1. Student/-ka potrafi dokonać analizy społecznych aspektów omawianego zagadnienia.
2. Jest w stanie odnaleźć i wykorzystać w praktyce właściwą literaturę dotyczącą poruszanego tematu.
3. Umie prezentować zarówno własny punkt widzenia, jak i rzeczowo ustosunkowywać się do opinii innych osób.
Kompetencje społeczne
1. Student/-ka ma krytyczny stosunek do potocznych, nieuzasadnionych naukowo przekonań.
2. Ma motywację do angażowania się w aktywność na rzecz innych osób, w praktyce wykorzystując wiedzę teoretyczną zgodnie z zasadami etycznymi.
Kryteria oceniania
1. Opracowanie studium przypadku - projekt grupowy na ocenę zgodnie z wytycznymi omawianymi podczas zajęć
2. Obecność (dopuszczalne dwie nieobecności, z czego jedna musi być usprawiedliwiona)
3. W przypadku zajęć prowadzonych metodą e-learningową studenci są zobowiązani przesłać opracowany w grupie przypadek drogą mailową.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Strelau, B. Zawadzki, M. Kaczmarek (2009): Psychiczne konsekwencje traumy – uwarunkowania i terapia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Strelau, J. (red.), (2004). Osobowość a ekstremalny stres. Gdańsk. GWP
Zdankiewicz – Ścigała, E. i Przybylska, M. (2002). Trauma. Proces i diagnoza. Mechanizmy psychofizjologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
Literatura uzupełniająca:
Briere, J. i Scott, C. (2010). Podstawy terapii traumy. Diagnoza i metody terapeutyczne. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.
Uwagi
W cyklu 2020L:
W przypadku zajęć prowadzonych metodą e-learningową wytyczne są następujące: |
W cyklu 2021L:
Link do zajęć w Teams: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: