Mowa nienawiści a prawa człowieka 20-FF-MNI
Zajęcia mają charakter konwersacyjno-warsztatowy. Studenci zapoznają się i dyskutują pojęcia takie jak: mowa nienawiści, hejt, dyskryminacja, uprzedzenie, stereotyp, prawa człowieka. Usiłują zdiagnozować przyczyny i konsekwencje społeczne zachowań dyskryminacyjnych, hejtu i mowy nienawiści oraz korelację tych zjawisk z filozofią praw człowieka.
Celem zajęć jest wzmocnienie wśród studentów postaw otwartości, kształtowanie postawy tolerancji i niezgody na przejawy dyskryminacji, a także pokazanie sposobów reagowania na hejt i mowę nienawiści. Na zajęciach omawiane są przykłady mowy nienawiści oraz hejtu ze świata realnego i świata internetowego.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Udział w dyskusjach i zadaniach warsztatowych.
Wykonanie prac domowych.
Wykonanie miniprojektu zaliczeniowego.
Literatura
· Winiewski Mikołaj, Hansen Karolina, Bilewicz Michał, Soral Wiktor, Świderska Aleksandra, Bulska Dominika: Centrum Badań nad Uprzedzeniami Uniwersytetu Warszawskiego, Mowa nienawiści, mowa pogardy Raport z badania przemocy werbalnej wobec grup mniejszościowych, Wydawnictwo: Fundacja im. Stefana Batorego, Warszawa 2017
· Marek Nowicki, „Co to są prawa człowieka”, http://www.hfhr.pl/wp-content/uploads/2016/02/MNowicki_001.pdf, [27.05.2018]
· Wiktor Osiatyński, Prawa człowieka i ich granice (fragmenty), wyd. Znak., 2011 (fragmenty),
· Joanna Hołda, Zbigniew Hołda, Prawa człowieka, zarys wykładu, Wolters Kluwer 2014 (fragmenty),
· Zakładki - przeciwdziałanie mowie nienawiści w sieci poprzez edukację o prawach człowieka, Rada Europy 2014 (fragmenty, https://beznienawisci.pl/wp-content/uploads/2015/09/Zakladki_2015.pdf [27.05.2018]
· Rozmowa Grzegorza Sroczyńskiego z Janiną Ochojską [w:] Grzegorz Sroczyński, „Świat się chwieje. 20 rozmów o tym, co z nami dalej”, wyd. Agora 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: