Moduł badawczy 20-4S-MOB
Przedmiotem wykładów jest ogólna charakterystyka specjalizacji, przedmiot zainteresowania, przegląd teorii, metodologia badań oraz przykłady badań empirycznych takich działów socjologii jak: socjologia edukacji, szkolnictwa wyższego, mobilności, rodziny, pracy, społeczeństwa obywatelskiego, problemów społecznych.
Przedmiotem ćwiczeń jest udział studentów w praktyce badawczej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W efekcie zajęć Student/Studentka:
1) Wiedza
ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o miejscu i znaczeniu socjologii w systemie nauk społecznych, jej powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi oraz specyfice przedmiotowej i metodologicznej;
ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach socjologii, ośrodkach i szkołach badawczych;
ma wiedzę o metodach, narzędziach oraz technikach pozyskiwania danych, pozwalających badać i opisywać przejawy struktury, organizacje i instytucje społeczne;
2) Umiejętności
potrafi wykorzystać wiedzę i pozyskane z wiarygodnych źródeł dane do opisu i analizy procesów społecznych
potrafi krytycznie analizować i interpretować teksty i wytwory kultury ważne z punktu widzenia socjologii;
potrafi porozumiewać się z socjologami i przedstawicielami nauk pokrewnych, a także popularyzować wiedzę o socjologii, wytworach i instytucjach kultury;
potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role;
umie samodzielnie uzupełniać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze oraz inicjować podobne działania u innych osób;
3) Kompetencje społeczne
uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w obszarze socjologii; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści;
jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych, wykazuje aktywność i przedsiębiorczość oraz angażuje się we współpracę na rzecz środowiska społecznego;
prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu socjologa;
respektuje zasady etyki zawodowej socjologa oraz normy i reguły prawne, zawodowe i moralne.
Kryteria oceniania
WYKŁAD:
OBECNOŚĆ – max. 2 nieobecności w semestrze
AKTYWNOŚĆ na zajęciach (pytania, dyskusja, znajomość obowiązkowej literatury)
EGZAMIN - w formie testu wielokrotnego wyboru (pytania z wykładu) i QUIZ (pytania z literatury prezentowanej przez referentów)
ĆWICZENIA:
OBECNOŚĆ – max. 2 nieobecności w semestrze
AKTYWNOŚĆ na zajęciach (praca w grupach, pytania, dyskusja)
UDZIAŁ W BADANIU - konceptualizacja projektu badawczego; przygotowanie narzędzi badawczych
Praktyki zawodowe
znajomość zadanych lektur,
udział w pracach nad narzędziami badawczymi;
przeprowadzenie badania;
przygotowanie notatki z badania z opisem doświadczeń, trudności, jakie napotkano w czasie badania w terenie, okoliczności wywiadu;
terminowe rozliczenie się z badań i przekazanie wszystkich zebranych materiałów w formie elektronicznej
Literatura
WYKŁAD:
Hernik, K. (red.) (2015). Polscy nauczyciele i dyrektorzy w Międzynarodowym Badaniu Nauczania i Uczenia się TALIS 2013. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
CBOS (2017). Czy warto się kształcić. Komunikat z badań Nr 62/2017. Warszawa: Centrum Badania Opinii Społecznej.
Walczak D. (2011) Mobilność międzynarodowa naukowców. Płeć i posiadanie rodziny jako czynniki różnicujące?, Nauka i Szkolnictwo Wyższe, nr 1-2/35-36/2010.
Kotlarska-Michalska A. (2015). Obrazy życia rodzinnego z perspektywy półwiecza badań nad rodziną polską, w: Taranowicz I. i Grotowska S. (red.). Rodzina wobec wyzwań współczesności. Wybrane problemy. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Arboretum
Fuszara M. (2007). Analiza badań fokusowych dotyczących równego traktowania w miejscu pracy, w: Gender Index. Monitorowanie równości kobiet i mężczyzn w miejscu pracy, EQUAL, UNDP, Warszawa.
Boguszewski R. (red.) (2016). Społeczeństwo obywatelskie w Polsce A.D. 2016, Opinie i Diagnozy nr 35, Warszawa: Centrum Badania Opinii Społecznej.
Nowakowska A., Przewłocka J. (2015). Szkoła oczami uczniów: relacje z nauczycielami i kolegami oraz przemoc szkolna. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: