Media i emocje 20-4S-MIE
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z oddziaływaniem mediów na społeczeństwo, głownie poprzez wywoływaniem silnych emocji zbiorowych, takich jak euforia, histeria, panika moralna, żałoba zbiorowa czy niepokoje społeczne. W trakcie zajęć studenci nabędą umiejętności odróżniania perswazji od manipulacji stosowanych przez media masowe oraz rozpoznawania technik wykorzystywanych w mediach by wywoływać określone nastroje społeczne. Zadamy sobie również pytanie o wzrost popularności talent shows i paradokumentów i społecznych skutkach tego typu programów oraz wpływ internetu i komunikacji internetowej na społeczeństwo.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Po ukończeniu kursu student posiada uporządkowaną wiedzę w obszarze socjologii niepokojów społecznych (paniki moralne, skandale, zaufanie) i roli mediów w ich wzniecaniu.
Student charakteryzuje kryteria i etapy paniki moralnej i potrafi je odróżnić od innych zjawisk społecznych takich jak skandal, problemy społeczne.
Student zna narzędzia badania mediów, a zwłaszcza emocji wzniecanych przez media.
Umiejętności
Student, który zaliczył przedmiot potrafi, poddać analizie przykład zjawiska paniki moralnej w mediach, także przy użyciu programu komputerowego (Atlas.ti)
Potrafi wskazać na przyczyny wzniecania niepokoju społecznego w mediach i grupy, którzy wykorzystują sytuację dla swoich celów
Student potrafi odróżnić neutralną informację od tej, która pełni funkcję kontroli społecznej.
Posiada umiejętność przygotowania spełniających uznane standardy wystąpień ustnych w języku polskim, w zakresie socjologii
Kompetencje społeczne
Student zyskuje wrażliwość w obszarze prezentacji wiadomości przez media, odpowiedzialności i etyki dziennikarzy.
Potrafi samodzielnie uzyskiwać i uzupełniać swoją wiedzę
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: