Biznes, polityka a etyka 20-4S-BPE1
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Polityka i gospodarka jako opozycja właściwa czasom nowożytnym i kapitalizmowi (R. Heilbroner).
2. Polityka, gospodarka, etyka. Rozłączność czy wspólnota. Polityka a gospodarka w tradycji liberalnej (B. Mandeville, J. Locke, A. Smith).
3. Polityka, gospodarka, etyka.
4. Państwo opiekuńcze.
5. Neoliberalna idea separacji polityki i biznesu (M. Friedman).
6. Etyka biznesu jako przedmiot refleksji teoretycznej
7. Biznes moralnie odpowiedzialny.
8. Zaufanie jako przesłanka gospodarczej efektywności.
9. Przejrzystość jako wynik braku zaufania wobec biznesu i polityki.
10. Korupcja jako wynik zachodzenia na siebie biznesu i polityki czy efekt ich separacji?
11. Moralność w sferze publicznej. Lobbing.
12. Etyczna ocena reklamy w biznesie oraz marketingu politycznego.
13. Biznes wobec ochrony środowiska - ekobiznes.
14. Zwycięstwo neoliberalizmu i jego krytyka.
15. Alterglobalizm jako próba budowy etycznej alternatywy dla neoliberalnej segregacji polityki i gospodarki.
16. Demaskacja separacji ekonomiki i polityki (Nami Klein).
17. Pytanie o przyszłość etyki w świecie biznesu i polityki (Immanuel Wallerstein).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Odniesienie do efektów kierunkowych (symbol efektu) Wiedza
K_W01 Student/-ka zna genezę i istotę etyki polityki i etyki biznesu.
K_W03 Student/-ka zna patologie na styku biznesu i polityki – korupcję, nieuczciwą konkurencję (dumping), lobbing.
K_W05 Student/-ka ilustruje przykładami dylematy etyczne pojawiające się na styku biznesu, polityki i świata mediów.
K_W05 Student/-ka podaje przykłady dobrych praktyk biznesu.
Umiejętności
K_U02 Student/-ka potrafi określić znaczenie zaufania jako warunku efektywności gospodarczej i pożądanego życia społecznego.
K_U04 Student/-ka interpretuje przejrzystość jako wynik braku zaufania wobec biznesu i polityki.
K_U03 Student/-ka potrafi dokonać krytycznej analizy tekstu naukowego i publicystycznego.
K_U05 Student/-ka wykorzystując filozoficzne narzędzia potrafi wyrazić i uzasadnić swoje stanowisko wobec filantropii ze strony biznesu.
K_U09 Student/-ka proponuje i uzasadnia reguły etyczne, którymi powinni się kierować politycy i biznesmeni.
Kompetencje społeczne
K_K01 Student/-ka wyraża oceny dotyczące uprawiania zawodu polityka i biznesmena.
K_K05 Student/-ka uzasadnia potrzebę polityki compliance i społecznej odpowiedzialności biznesu i polityki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: