Filozofia 20-4F-FIL1
.F.Brentano
a) walka z psychologizmem
b) intencjonalność i logika uczuć
2. E. Husserl
a) metoda fenomenologiczna
b) filozofia jako nauka ścisła
3. K. Twardowski
a) filozoficzna szkoła Lwowsko-Warszawska
b) uczniowie
c) postulat jasności myśli i słowa
4. R. Ingarden
a) koncepcja poznania
b) estetyka
5. Koło Wiedeńskie
a) postulat likwidacji metafizyki
b) koncepcja nowej filozofii i metody naukowej
6. K. Popper
a) filozofia nauki
b) warunki rozwoju wiedzy
7. K. Jaspers
a) człowiek i historia
b) sytuacje graniczne
8. J.P. Sartre
a) założenia filozofii egzystencjalnej
b) wolność i odpowiedzialność
9. J. Maritaine
a) rola wiary w życiu człowieka
b) skąd się bierze zło- krytyka omnipotencji rozumu
10. E. Mounier
a) struktura świata osobowego
b) człowiek i społeczeństwo
11. C.Levi-Strauss
a) język i społeczeństwo jako przedmiot badań naukowych
b) myśl nieoswojona
12. J.Rawls
a) teoria sprawiedliwości
b) społeczny wymiar sprawiedliwości
13. Ch. Taylor
a) człowiek jako samo interpretujące się zwierzę
b) potrzeba nowej duchowości
14. A. MacIntyre
a) dziedzictwo cnoty
b) o niemożności naukowego przewidywania zjawisk społecznych
15. F.Fukuyama
a) rola uznania w tworzeniu społeczeństwa
b) liberalna demokracja jako ustrój idealny
16. P.Singer
a) utylitaryzm celów i utylitaryzm aktów
b) utylitaryzm preferencji
17.Spór liberałów z kom unitarianami
a) jak powinno wyglądać dobrze urządzone społeczeństwo
b) na czym polega republikański patriotyzm
18. J. Tischner
a) personalizm
b) stare i nowe tragedie człowieka
19. S. Żiżek
a) zasłona dobrego wychowania
b) kłopoty z Heideggerem
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1.Zna i rozumie rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu człowieka i kultury
2.Zna terminologię filozoficzną
3.Posiada wiedzę o normach tworzących i regulujących struktury i instytucje społeczne
4.Ma wiedzę na temat współczesnych kierunków filozoficznych i rozumie zależności zachodzące między nimi, a także wpływ refleksji filozoficznej na życie społeczne
Umiejętności
1.Twórczo wykorzystuje wiedzę na temat współczesnej filozofii w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji
2. Wykrywa zależności między kształtowaniem się współczesnych idei filozoficznych a procesami społecznymi , określa relacje zachodzące między nimi
3.Formułuje w mowie i piśmie problemy filozoficzne i krytycznie je komentuje
Kompetencje społeczne
1.Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
2. Dostrzega i formułuje problemy filozoficzne związane z życiem społecznym, wykazuje aktywność w rozwiązywaniu tych problemów
3. Ma pogłębioną świadomość znaczenia refleksji filozoficzno-humanistycznej dla formowania się więzi społecznych
Kryteria oceniania
1.egzamin
2.dyskusja na wykładzie
3. esej jako dodatkowa forma sprawdzenia wiedzy
1. dyskusja na wykładzie
2.esej
Dyskusja na wykładzie
Egzamin
esej
Literatura
1. T.Gadacz, Historia filozofii, Nurty, Znak 2009
2. E.Coreth, Filozofia XX wieku, Kęty 2004
3. E.Gilson, T.Langan, A.Mauer, Historia filozofii współczesnej od Hegla do czasów najnowszych, Warszawa 1979
4. W.Mackiewicz, Filozofia współczesna w zarysie, Warszawa 1996
5. A.Miś, Filozofia współczesna. Główne nurty, Warszawa 1995
6. A.Sarnowski, Świadomość i czas. O początkach filozofii współczesnej, Warszawa 1985
7. J.Woleński, Filozoficzna szkoła Lwowsko-Warszawska, Warszawa 1985
1. J.Górnicka-Kalinowska, Filozofia podmiotu, Warszawa 2001
2. A.MacIntyre, Dziedzictwo cnoty, Warszawa 1996
3. J.Rawls, Teoria sprawiedliwości, Warszawa 2006
4. C.Levi-Strauss, Antropologia strukturalna, Warszawa 1970
5. K.Popper, Logika odkrycia naukowego, Warszawa 1977
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: