Wpływ społeczny - 2 20-3S-WS2
1. Mapowanie interwencji przy wykorzystaniu reguł wpływu społecznego – plan interwencji
2. Dobór w grupy robocze-projektowe, informacje zwrotne dotyczące projektów
3. Konsultacje projektów
4. Prezentacje efektów projektów
W cyklu 2020L:
STUDENCI W OPARCIU O WIEDZĘ UTRWALONĄ I ZDOBYTĄ W PIERWSZYM SEMESTRZE PROJEKTUJĄ, KONSULTUJĄ ZE SOBĄ I Z PROWADZĄCYM oraz WDRAŻAJĄ INTERWENCJĘ OPARTĄ O REGUŁY WPŁYWU SPOŁECZNEGO 1. Wprowadzenie do przedmiotu i projektu Wpływ społeczny – sposoby zaliczenia, punktacja i oceny OPCJA 1 - INTERWENCJA (OPIS I IMPLEMENTACJA) OCENY: |
W cyklu 2021L:
STUDENCI W OPARCIU O WIEDZĘ UTRWALONĄ I ZDOBYTĄ W PIERWSZYM SEMESTRZE PROJEKTUJĄ, KONSULTUJĄ ZE SOBĄ I Z PROWADZĄCYM oraz WDRAŻAJĄ INTERWENCJĘ OPARTĄ O REGUŁY WPŁYWU SPOŁECZNEGO 1. Wprowadzenie do przedmiotu i projektu Wpływ społeczny – sposoby zaliczenia, punktacja i oceny OPCJA 1 - INTERWENCJA (OPIS I IMPLEMENTACJA) OCENY: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Charakteryzuje czym jest postawa, jakie są jej funkcje i struktura.
Wskazuje źródła powstawania postaw.
Charakteryzuje sposoby zmiany postaw.
Charakteryzuje reguły wpływu społecznego.
Carakteryzuje różne techniki wpływu społecznego i ich zastosowanie.
Umiejętności
Umie zaplanować sposoby zmiany postaw w różnych kontekstach.
Umie zaplanować sposoby wywierania wpływu na osoby w różnych sytuacjach.
Umie bronić się przed zmianą postaw.
Umie scharakteryzować sposoby pomiaru postaw.
Kompetencje społeczne
Odróżnia komunikat informacyjny od komunikatu zmieniającego postawę (perswazyjnego).
Jest świadomy różnych źródeł zmian postaw w otaczającej go rzeczywistości.
Kryteria oceniania
OPCJA 1 - INTERWENCJA (OPIS I IMPLEMENTACJA)
Na ocenę będzie w 100% składał się opis zaplanowanej i wdrożonej interwencji według draftu MAPOWANIE INTERWENCJI, odniesień do literatury z pierwszego semestru oraz uwzględnieniem pomysłów i poprawek wypracowanych podczas konsultacji w całej grupie i w podgrupach.
Opis w formie tekstu nie powinien być dłuższy niż 4-5 stron A4, czcionka 12, odstępy 1,5. Opis powinien zawierać również przynajmniej jedną formę prezentacji wizualnej (załącznik) w postaci filmu i/lub zdjęć przeprowadzonej interwencji – np. zdjęć plakatów, film z perspektywy osoby, na którą interwencja oddziałuje, prezentacji PPT itp. oraz odpowiedź na dwa pytania (poniżej)
Punktacja:
1) Wyraźnie opisane ZACHOWANIE, które chcemy zmienić – 1 p;
2) Określenie POZIOMU ZACHOWANIA przed interwencją – 2 p;
3) Określenie PRZYCZYN zachowania – 4p;
Ważne jest określenie przynajmniej 2-3 przyczyn zachowania oraz wsparcie ich literaturą z zakresu wpływu społecznego (1 semestr)
4) Wybór METOD ZMIANY ZACHOWANIA opartych na technikach / regułach wpływu – 4p;
5) OPIS INTERWENCJI – w jaki sposób zostaną wykorzystane techniki i co po kolei będzie się działo – 7p;
(w tym 2 punkty za część wizualną oraz 1 punkt za odpowiedź na 2 poniższe pytania)
•Czy interwencja przebiegała w sposób w jaki była zaplanowana? Ewentualnie jakie były zmiany, trudności, co zaskoczyło pozytywnie?
•Jak przeprowadzaliby państwo swoją interwencję ponownie, co można byłoby zmodyfikować / ulepszyć i dlaczego?
6) Określenie POZIOMU ZACHOWANIA po interwencji – 2p
Określenie poziomu zachowania przed i po interwencji wiąże się z opracowaniem prostych statystyk porównawczych (porównanie średnich).
Literatura
Cialdini, R. (2006). Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego – wideowykład, Gliwice: Onepress
Cialdnini, R. (2016). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka.
Cialdini, R. (2016). Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego?. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Rozdziały 3, 5 i 6 – podział na grupy)
Pratkanis, A. R. (2007). Social Influence Analysis: An index of tactics, The Science of Social Influence:Advences and future progress, New York: Taylor and Francis Group
Wojciszke B. (2001). Konsekwencje pozostawania w mniejszości [w:] M. Kofta, A. Jasińska-Kania (red.), Stereotypy i uprzedzenia: uwarunkowania psychologiczne i kulturowe. Warszawa: Scholar
https://www.simplypsychology.org/minority-influence.html
Szlendak, T., Olechnicki, K. (2017). Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty. Warszawa: PWN (Część 2, Rozdziały 1-7 i 10-11)
Kenrick, D., Goldstein, N., Braver, S. (2014). Sześć poziomów wpływu społecznego. Nauka, praktyka I psychologia Roberta Cialdiniego. Helion: Onepress Power. Rozdział 3 i 13
Klincewicz, K. (2011). Dyfuzja innowacji jak odnieść sukces w komercjalizacji nowych produktów i usług. Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego (Rozdział 4. Cechy Użytkowników a dyfuzja innowacji)
Knowles, E. S., & Linn, J. A. (2004). Alpha and Omega Strategies for Change. Resistance and persuasion, 117-144
W cyklu 2020L:
Cialdini, R. (2006). Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego – wideowykład, Gliwice: Onepress |
W cyklu 2021L:
Cialdini, R. (2006). Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego – wideowykład, Gliwice: Onepress |
Uwagi
W cyklu 2020L:
ZAJĘCIA ODBYWAJĄ SIĘ ZDALNIE w postaci |
W cyklu 2021L:
ZAJĘCIA ODBYWAJĄ SIĘ ZDALNIE w postaci |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: