Umiejętności międzykulturowe 20-3S-UMI
Zajęcia wyposażają w wiedzę dotyczącą psychologii międzykulturowej, stanowiąc uzupełnienie wykładu z tej tematyki.
Przygotowują do samodzielnego projektowania i przeprowadzania warsztatów psychologicznych/opracowywania praktycznych projektów związanych z międzykulturowością, szacunkiem do różnorodności i krzewieniem wiedzy z tego zakresu.
Zajęcia obejmują blok wiedzy o teorii prowadzenia szkoleń oraz metodyce pisania projektów pod kątem przyszłej pracy zawodowej z osobami z innych kultur.
Kolejnym elementem jest blok warsztatowy, w którym studenci biorą udział w charakterze odbiorców-uczestników. Zakres tematyczny: enkulturacja, szok kulturowy i akulturacja, uchodźstwo i jego konsekwencje psychologiczne, antydyskryminacja.
Następnie studenci przyjmują perspektywę prowadzącego i przedstawiają w grupie zajęciowej przygotowane projekty o walorze aplikacyjnym - może być to warsztat antydyskryminacyjny ogólny lub dotyczący określonej grupy kulturowej, skierowany do wybranej grupy (biznes, szkoła, przedszkole, inna wybrana grupa), warsztat skierowany do migrantów związany z odnalezieniem się w Polsce, zajęcia psychologiczne dla migrantów lub projekt obywatelski (np. propozycja rozwoju infrastruktury miasta dla potrzeb migrantów/uchodźców; propozycja programu oddziaływań psychologicznych lub pokrewnych służących dobrostanowi migrantów/uchodźców itp.).
Zajęcia wieńczy blok ćwiczeń umiejętności: prowadzenie wywiadu kulturowego, pomoc osobom z innych kultur, elementy interwencji kryzysowej wobec uchodźców.
W cyklu 2021L:
1. Pojęcie różnorodności i różnicy, odwołanie się do pojęcia kultury, kompetencji międzykulturowych, edukacji międzykulturowej i wielokulturowej i transkulturowej |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie wartości i normy typowe dla różnych kultur.
Rozumienie i umiejętność wyjaśnienia barier utrudniających komunikację na styku kultur, tj.: etnocentryzm, stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja.
Potrafi definiować i objaśniać filtry komunikacyjne oraz ich wpływ na proces wymiany informacji pomiędzy przedstawicielami odmiennych kultur (np.: specyfikę kulturową percepcji, kategoryzacji czy atrybucji).
Potrafi objaśniać wpływ języka na przekazywany komunikat.
Zna zasady projektowania i prowadzenia warsztatu umiejętności międzykulturowych.
Rozumie mechanizmy pracy w wykorzystaniem metod aktywnych.
Umiejętności
Umie zaprojektować i zastosować metody i konkretne ćwiczenia używane w pracy warsztatowej z obcokrajowcami, a także z ludźmi, którzy na co dzień pracują z osobami z odmiennych kultur.
Potrafi interpretować bariery utrudniające komunikację na styku kultur: etnocentryzm, stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja.
Zdolność do samodzielnego przeprowadzenia warsztatu umiejętności międzykulturowych.
Zorientowanie na grupę oraz świadomość i rozumienie procesów grupowych.
Umiejętność odpowiedniego doboru ćwiczeń, ze względu na specyfikę grupy i założone cele.
Kompetencje społeczne
Jest otwarty na odmienność kulturową.
Ma świadomość własnej wrażliwości i kompetencji międzykulturowej.
Ma świadomość własnych barier utrudniających kontakt na styku kultur związanych, np. z etnocentryzmem czy uprzedzeniami, jak również wrażliwość na wartości i normy typowe dla różnych kultur.
Kryteria oceniania
1) Aktywny udział w warsztatach.
2) Przygotowanie projektu końcowego w grupie 2-3 osobowej i przedstawienie go w formie pisemnej w terminie określonym przez prowadzącą. Spóźnienie w dostarczeniu projektu powoduje obniżenie oceny.
3) Przedstawienie projektu końcowego na forum grupy. Każda grupa ma 45 minut na przedstawienie projektu + 15 minut na otrzymanie informacji zwrotnych od grupy.
Sposób oceniania: punktowy. Maksymalna liczba punktów do uzyskania: 70
Pisemna wersja projektu: 40 pkt, w tym:
- opracowanie projektu zgodne z zasadami przygotowywania szkoleń lub projektów obywatelskich: 5 pkt
- jasność celów projektu, ich adekwatność, nowatorstwo: 5 pkt
- dobór metod: 5 pkt
- osadzenie w wiedzy psychologicznej i jakość merytoryczna: 10 pkt
- jasność opisu (w tym jakość stylistyczno-językowa): 5 pkt
- potencjalne znaczenie projektu dla beneficjentów: 5 pkt
- indywidualny wkład procentowy w przygotowanie projektu: 5 pkt
Przedstawienie projektu: 30 pkt, w tym:
- jakość przygotowanych materiałów, narzędzi: 10 pkt
- sposób prezentowania materiału, kontakt z pozostałymi uczestnikami, aktywizacja innych: 10 pkt
- krytyczne podejście do własnej pracy, w tym określenie ograniczeń własnego pomysłu, otwartość na informacje zwrotne: 5 pkt
- podział prezentacji między osoby przygotowujące: 5 pkt
Punkty bonusowe do uzyskania:
- Za aktywność podczas zajęć - do +5 pkt
Punkty ujemne:
- Nieterminowa wysyłka pracy pisemnej: -1 pkt za każdy dzień zwłoki
Oceny:
63-70 pkt: 5
59,5-62,99 pkt: 4,5
52,5-59,49 pkt: 4
49-52,49 pkt: 3,5
42-48,99 pkt: 3
Poniżej 41,99 pkt: 2
Literatura
Białek, K., Kawalska, A., Kownacka, E., Piegat-Kaczmarczyk, M. (2008). Warsztaty kompetencji międzykulturowych - podręcznik dla trenerów. Warszawa: IPSiR UW.
Boski, P. (2022). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Burszta, W.J. (1998). Antropologia kultury - tematy, teorie, interpretacje. Poznań: Zysk i S-ka.
Glondys, D., Bednarczyk, M. (2020). Komunikacja międzykulturowa albo lepiej nie wychodź z domu. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Matsumoto, D., Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. Gdańsk: GWP.
Meyer, E. (2023). Mapa kulturowa. Jak skutecznie radzić sobie z różnicami kulturowymi w biznesie. Kraków: Znak.
W cyklu 2021L:
Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2021L:
stosowane metody kształcenia: zajęcia warsztatowe, mini-wykłady, praca grupowa nakład pracy: godziny kontaktowe - 45h, |
W cyklu 2022L:
stosowane metody kształcenia: zajęcia warsztatowe, mini-wykłady, praca grupowa nakład pracy: godziny kontaktowe - 45h, godziny łącznie - 120 formy zaliczenia przedmiotu: projekt końcowy i jego prezentacja |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: