Techniki terapii i pomocy psychologicznej dzieciom i młodzieży 20-3S-TTP1
Wykłady - zagadnienia
1. Specyfika udzielania pomocy psychologicznej dzieciom i młodzieży
2. Diagnoza a terapia
4. Terapia dzieci w ujęciu różnych podejść teoretycznych – psychodynamicznym, humanistycznym, behawioralno-poznawczym
5. Specyfika terapii i pomocy psychologicznej skierowanej do dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym
6. Problemy etyczne
7. Pomoc skierowana do rodziców
Ćwiczenia – zagadnienia
1. Specyfika poszczególnych faz rozwojowych a terapia i pomoc psychologiczna- kryzysy rozwojowe, zaburzenie a problem psychologiczny
2. Podejście kategorialne i dymensjonalne do zaburzeń okresu dzieciństwa i dorastania – wybrane zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży
3. Obserwacja a terapia
5. Zawieranie kontraktu z dzieckiem i rodzicami (nawiązywanie kontaktu z dzieckiem)
6. Znaczenie terapeutyczne różnych form zabawy i aktywności dziecka
7. Techniki terapeutyczne oparte o zabawę – wybrane metody
8. Wybrane techniki projekcyjne (scenotest, test niedokończonych opowiadań)
9. Zastosowanie rysunku w psychoterapii
10. Terapeutyczne oddziaływanie literatury, bajkoterapia
11. Behawioralno-poznawcze programy terapeutyczne skierowane do dzieci z zaburzeniami eksternalizaycjnymi
12. Behawioralno-poznawcze programy terapeutyczne skierowane do dzieci z zaburzeniami internalizacyjnymi
13. Rodzice a pomoc skierowana do dziecka – możliwości wsparcia, warsztaty psychoedukacyjne
14. Opracowywanie planu oddziaływań terapeutycznych skierowanych do dziecka z określonymi problemami klinicznymi
W cyklu 2020Z:
Wykłady - zagadnienia Warsztaty – zagadnienia |
W cyklu 2020Zn:
Wykłady - zagadnienia Warsztaty – zagadnienia |
W cyklu 2022Z:
Treści prezentowane podczas zajęć oparte są o dotychczasową wiedzę w obszarze pracy terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą. Zawierają zarówno elementy pomocy interwencyjnej i psychologicznej, jak również opis technik terapeutycznych opartych na dowodach empirycznych i praktyce. Zagadnienia tematyczne zawierają następujące elementy: 1. Pomoc psychologiczna dzieciom i młodzieży – rys historyczny, specyfika zjawiska, formy pomocy, kontekst rozwojowy i rodzinny. |
W cyklu 2022Zn:
Treści prezentowane podczas zajęć oparte są o dotychczasową wiedzę w obszarze pracy terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą. Zawierają zarówno elementy pomocy interwencyjnej i psychologicznej, jak również opis technik terapeutycznych opartych na dowodach empirycznych i praktyce. Zagadnienia tematyczne zawierają następujące elementy: 1. Pomoc psychologiczna dzieciom i młodzieży – rys historyczny, specyfika zjawiska, formy pomocy, kontekst rozwojowy i rodzinny. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Potrafi scharakteryzować specyfikę pomocy psychologicznej udzielanej dzieciom i młodzieży.
Zna kolejne etapy procesu psychologicznej skierowanej do dzieci i młodzieży.
Zna podstawowe techniki terapeutyczne stosowane w psychoterapii dzieci i młodzieży.
Zna zasady etyczne udzielania pomocy psychologicznej dzieciom i młodzieży
Umiejętności
Posiada na poziomie podstawowym umiejętności potrzebne do nawiązania kontaktu terapeutycznego z dzieckiem i jego rodzicami.
Potrafi określać czynniki zakłócające rozwój dzieci i młodzieży.
Potrafi zaplanować i dobrać formy pomocy psychologicznej w zależności od problemu dziecka.
Posiada pogłębione umiejętności w zakresie obserwacji, kontaktu klinicznego z dzieckiem i jego rodzicami oraz takich technik terapeutycznych jak zabawa czy rysunek.
Kompetencje społeczne
Posiada świadomość specyfiki funkcjonowania dziecka na poszczególnych etapach rozwoju i potrafi z tej wiedzy skorzystać w kontakcie z dzieckiem i jego rodzicami.
Wrażliwy na ograniczenia i możliwości funkcjonowania emocjonalnego, poznawczego i społecznego dziecka na poszczególnych etapach rozwoju.
Jest wrażliwy na ochronę dobrostanu psychicznego i praw dzieci do poszanowania ich prywatności w procesie udzielanej pomocy psychologicznej
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na wykładzie. Test składający się z 25 zadań (pytań wielokrotnego wyboru i pytań otwartych). Próg zaliczenia 60 % poprawnych odpowiedzi.
W przypadku prowadzenia egzaminu w formie zdalnej egzamin zostanie przeprowadzony przy użyciu platformy Forms w uzgodnionym wcześniej terminie.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Ambroziak, K., Kołakowski, A., Siwek, K. (2018). Depresja nastolatków. Gdańsk: GWP. (roz 3, 5, 8, 9, 10, 11)
2. Białecka-Pikul, M. Kołodziejczyk, A., Stępień-Nycz, M., Sikorska, I., Nęcki, S., Jackiewicz, M. Filip, A. (2016). Jak rozwijać rozumienie społeczne? Program warsztatów dla młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
3. Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2016). Psychologia kliniczna, Warszwa: PWN. (roz 22)
4. Gmitrowicz, A., Janas-Kozik, M. (2018). Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży. Warszawa: Medical Tribune Polska.
5. Grzesiuk, L., Suszek, H. (2011). Psychoterapia. Praktyka. (roz. 1, 2, 8, 9, 20, 21)
6. Grzesiuk, L., Suszek, H. (2011). Psychoterapia. Problemy pacjentów (roz. 16, 17, 18, 19, 20)
7. Kaduson, H., Schaefer, Ch. (2001). Zabawa w psychoterapii, Gdańsk: GWP. (roz. 6, 22, 34, 67, 72)
8. Kazdin, A. E., Weisz, J. R. (2006). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Kraków: Wyd. UJ. (roz. 5, 6, 11, 13, 15, 22)
9. Kendall, P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańsk: GWP.
10. Kendall, P. Choudhury, M., Hudson, J., Webb, A. (2013). Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u młodzieży. Sopot: GWP.
11. Kendall, P., Hedtke, K. A. (2013). Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci. Podręcznik terapeuty, Gdańsk: GWP.
12. Kendall, P. (2010). Terapia dzieci i młodzieży. Procedury behawioralno-poznawcze. Kraków. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (roz. 4, 5, 7)
13. Kołakowski, A., Pisula, A. (2014). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: GWP.
14. Kmita, G., Kaczmarek, T. (2004). Wczesna interwencja-miejsce psychologa w opiece nad małym dzieckiem i jego rodziną, Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka PTP, t.2.
15. Landreth, G. L. (2016). Terapia zabawą. Kraków. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (roz. 2, 5, 6,7,8, 9,11,12,13)
16. Manassis, K. (2014). Opracowanie przypadku w terapii dzieci i młodzieży. Kraków. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (roz. 1,2, 4, 7, 8,9, 10, 11)
17. Molicka, M. (2002). Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii. Poznań: Media Rodzina. (część I roz. 1, 2, 7,8, 9, część II )
18. Oster G., Gould P. (1999). Rysunek w psychoterapii, Gdańsk: GWP.
19. Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K. (2005). Wywiad psychologiczny. tom III (s. 131- 165; 291-340), Warszawa: Wydawnictwo PTP/PTP.
20. Toeplitz, Z. (2019). Niepełnoletni jako klient psychologa w: J. Brzeziński, B. Chyrowicz, Z. Toeplitz, M. Toeplitz-Winiewska (red.), Etyka zawodu psychologa (s. 427-447). Warszawa:PWN.
21. Zawadzka, E., Rawa-Kochanowska, A. (2015). Magiczny świat baśni i bajek. Metafory i symbole w procesie wspomagania dziecka w rozwoju. Warszawa: Difin.
W cyklu 2020Z:
1. Ambroziak, K., Kołakowski, A., Siwek, K. (2018). Depresja nastolatków. Gdańsk: GWP. (roz 3, 5, 8, 9, 10, 11) Literatura uzupełniająca: 1. Kmita, G. (2007). Małe dziecko i jego rodzina – z teorii i praktyki wczesnej interwencji psychologicznej. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka PTP, t.5. |
W cyklu 2020Zn:
1. Ambroziak, K., Kołakowski, A., Siwek, K. (2018). Depresja nastolatków. Gdańsk: GWP. (roz 3, 5, 8, 9, 10, 11) Literatura uzupełniająca: 1. Kmita, G. (2007). Małe dziecko i jego rodzina – z teorii i praktyki wczesnej interwencji psychologicznej. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka PTP, t.5. |
W cyklu 2022Z:
Literatura podstawowa: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Zajęcia będą prowadzone w formie zdalnej w czasie rzeczywistym, zgodnie z planem studiów. wykład: dyskusje dydaktyczne, analiza materiału klinicznego, prezentacja multimedialna warsztaty: ćwiczenia w małych grupach, prace domowe, prezentacje multimedialne, analiza materiału klinicznego, dyskusje dydaktyczne Nakład pracy studenta FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 45 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do egzaminu 25 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 25 Inne formy15 |
W cyklu 2020Zn:
Zajęcia będą prowadzone w formie zdalnej w czasie rzeczywistym, zgodnie z planem studiów. Sposób pomiaru efektów kształcenia: wykład: dyskusje dydaktyczne, analiza materiału klinicznego, prezentacja multimedialna warsztaty: ćwiczenia w małych grupach, prace domowe, prezentacje multimedialne, analiza materiału klinicznego, dyskusje dydaktyczne Nakład pracy studenta FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 45 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do egzaminu 25 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 25 Inne formy15 |
W cyklu 2022Z:
Link dla grupy wykładowej 2022/23 do zespołu w Teams: |
W cyklu 2022Zn:
Link dla grupy wykładowej 2022/23 do zespołu w Teams: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: