Tożsamość osobista i społeczna 20-3S-TOS
1. Wprowadzenie w problematykę tożsamości - definicje
2. Klasyczne i współczesne teorie dotyczące tożsamości
3. Badania nad tożsamością - przykłady badań w literaturze
4. Kryzys tożsamości - koncepcja ponowoczesności Z. Baumana
5. Różnorodność tożsamości: tożsamości narodowe, etniczne, płciowe, osób uzależnionych, osób niepełnosprawnych.
6. Prezentacje na temat różnych tożsamości indywidualnych i zbiorowych
W cyklu 2020Z:
Problematyka tożsamości w psychologii. Tożsamość osobista a społeczna. Różnicowanie pojęć: Ja (self) i tożsamość. Tożsamość a poczucie tożsamości. Aspekt podmiotowy i przedmiotowy tożsamości Społeczno-poznawcze koncepcje Ja (np. Markus, Higginsa, Vignoles) Proces formowania się tożsamości i statusy tożsamości Przegląd kluczowych teorii tożsamości (Teoria Tożsamości Społecznej H. Tajfela, Teoria Kategoryzacji JA J.C. Turnera, Teoria Optymalnej Dystynktywności M. Brewer, Teoria Tożsamości osobistej i społecznej M. Jarymowicz) Teorie wyjaśniające i badania nad faworyzacją grupy własnej Tożsamościowe uwarunkowania kategoryzacji społecznych. Konsekwencje aktywizacji tożsamości osobistej i społecznej Zagrożenie tożsamości. Stygmatyzacja społeczna i jej konsekwencje. Procesy ochronne przed skutkami stygmatyzacji |
W cyklu 2020Zn:
Problematyka tożsamości w psychologii. Tożsamość osobista a społeczna. Różnicowanie pojęć: Ja (self) i tożsamość. Tożsamość a poczucie tożsamości. Aspekt podmiotowy i przedmiotowy tożsamości Społeczno-poznawcze koncepcje Ja (np. Markus, Higginsa, Vignoles) Proces formowania się tożsamości i statusy tożsamości Przegląd kluczowych teorii tożsamości (Teoria Tożsamości Społecznej H. Tajfela, Teoria Kategoryzacji JA J.C. Turnera, Teoria Optymalnej Dystynktywności M. Brewer, Teoria Tożsamości osobistej i społecznej M. Jarymowicz) Teorie wyjaśniające i badania nad faworyzacją grupy własnej Tożsamościowe uwarunkowania kategoryzacji społecznych. Konsekwencje aktywizacji tożsamości osobistej i społecznej Zagrożenie tożsamości. Stygmatyzacja społeczna i jej konsekwencje. Procesy ochronne przed skutkami stygmatyzacji |
W cyklu 2021Z:
1. Wprowadzenie w problematykę tożsamości - definicje |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i różnicuje pojęcia używane w badaniach z obszaru psychologii tożsamości.
Zna i rozumie kluczowe psychologiczne koncepcje i teorie tożsamości osobistej i społecznej.
Wie, jaką psychologiczną funkcję pełni stygmatyzowanie wybranych grup społecznych, jakie są psychologiczne efekty internalizowania stygmy oraz jakie psychologiczne procesy ochronne uruchamiane są wtedy, gdy zagrożona jest tożsamość człowieka.
Umiejętności
Potrafi zanalizować wybrane zjawiska społeczne i poddać analizie funkcjonowanie wybranych grup społecznych przy wykorzystaniu i w oparciu o teorii tożsamości i wyniki badań.
Kompetencje społeczne
Docenia znaczenie nauk psychologicznych dla prawidłowych więzi w środowiskach społecznych.
Kryteria oceniania
- ocena uzyskana w kolokwium/prezentacji
- analiza poziomu wykonania zadań i ćwiczeń
- obserwacja wykonania zadań i ćwiczeń
Literatura
Bauman Z. (2007). Płynne czasy. Życie w epoce niepewności. Tłum. M. Żakowski. Warszawa: Sic!
Beck U. (2002). Społeczeństwo światowego ryzyka. Tłum. B. Baran, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar
Berger P. L., Luckmann T. (1983). Społeczne tworzenie rzeczywistości. Tłum. J. Niżnik, Warszawa: PIW
Bokszański Z. (2007). Tożsamości zbiorowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Czakon D., Boruta M. (red.), Kim jestem, kim jesteśmy? Antropologiczne i socjologiczne konteksty współczesnej tożsamości. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego
Castells M. (2009). Siła tożsamości. Tłum. S. Szymański. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Giddens A. (2010). Nowoczesność i tożsamość. Tłum. A. Szulżycka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Jawłowska A. (red.) (2001). Wokół problemów tożsamości, Warszawa: ISNS UW
W cyklu 2020Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2020Zn:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Metody kształcenia: Omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, praca w małych grupach, analiza doświadczeń własnych, dyskusja Nakład pracy studenta: udział w wykładach - 30h, opracowanie przedstawionych na zajęciach treści - 15h, zapoznanie się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą - 15h, przygotowanie do egzaminu - 15h. Łącznie student realizuje 75 godzin pracy, co odpowiada 3 punktom ECTS Zajęcia dydaktyczne odbywają się zgodnie z planem przedstawionym przez Biuro Planowania Kształcenia w aplikacji MS Teams. |
W cyklu 2020Zn:
Metody kształcenia: Omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, praca w małych grupach, analiza doświadczeń własnych, dyskusja Nakład pracy studenta: udział w wykładach - 15h, opracowanie przedstawionych na zajęciach treści - 15h, zapoznanie się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą - 30h, przygotowanie do egzaminu - 15h. Łącznie student realizuje 75 godzin pracy, co odpowiada 3 punktom ECTS Zajęcia dydaktyczne odbywają się zgodnie z planem przedstawionym przez Biuro Planowania Kształcenia w aplikacji MS Teams. |
W cyklu 2021Z:
Nakład pracy studenta: 3 pkt ECTS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: