Socjoterapia 20-3S-STR
Podstawowe pojęcia związane z socjoterapią. Definicje grupy, dynamika grupy, etapy rozwoju grupy i ich charakterystyka. Metody wykorzystywane w socjoterapii. Definicje grupy, korzenie zachowań społecznych, definicje grupy, spójność, współuczestnictwo, zaangażowanie, poparcie, standardy normatywne), przywództwo. Rola diagnozy w socjoterapii i korekcja zachowań. Specyficzne trudności uczestników zajęć socjoterapeutycznych - planowanie procesu socjoterapeutycznego . Role grupowe: podział ról w grupie, znaczenie ról w dynamice wewnątrz- i międzygrupowej. Warunki skuteczności socjoterapii: rola prowadzącego, motywacja uczestników zajęć, warunki zewnętrzne. Miejsce socjoterapii w opiece i wychowaniu.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Wskazuje najważniejsze cele, metody pracy wykorzystywane w procesie socjoterapii, rozpoznaje etapy rozwoju grupy, problemy dzieci.
Zna prawidłowe zasady prowadzenia diagnozy dziecka na użytek oddziaływań socjoterapeutycznych.
Wykazuje się znajomością podstawowych form pracy socjoterapeutycznej i dobierania jej pod kątem indywidualnych cech dziecka.
Posiada wiedzę pozwalającą na analizę zebranych poprzez obserwację treści urazowych i zaplanowanie oddziaływań korygujących.
Umiejętności
Potrafi dobierać adekwatne narzędzie do sformułowanych celów diagnostycznych.
Potrafi formułować prawidłowe wnioski diagnostyczne na podstawie analizy przypadków.
Umie stworzyć na podstawie analizy i obserwacji dziecka analizę treści urazowych oraz zaplanowanie oddziaływań korygujących.
Umie zaplanować doświadczenia korygujące z uwzględnieniem różnych środowisk, w których funkcjonuje dziecko.
Kompetencje społeczne
Posiada umiejętność nawiązania kontaktu z grupą i poprowadzenia pracy w grupie.
Kryteria oceniania
Zaliczenie z ćwiczeń na ocenę: aktywność na zajęciach; ocena samodzielne przygotowanych scenariuszy zajęć socjoterapeutycznych dla
wskazanej grupy wiekowej dzieci lub młodzieży z uwzględnieniem wiedzy o specyfice grupy: ocena wykorzystania metod i technik socjoterapeutycznych. Przeprowadzenie zajęć na grupie studentów.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura podstawowa
1. Deptuła M., red., Diagnostyka profilaktyka socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz 2005.
2. Grudziewska E., Diagnoza w socjoterapii, Warszawa 2017.
3. Jagieła J., Socjoterapia w szkole, Kraków 2007.
4. Ganczarska M. Socjoterapia wychowanków pogotowia opiekuńczego, Opole 2008.
5. Paszkiewicz A. Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej, Warszawa 2017.
6. Kędzierzawska J., ABC socjoterapii, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, 3.
Literatura uzupełniająca
1. Dąbrowska-Jabłońska I., Terapia dzieci i młodzieży: metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków 2006.
2. Floryszczak M., Metody pracy z grupą stosowane w socjoterapii, „Opieka – Wychowanie – Terapia” 2004, 3-4.
3. Matyja A., Metody i techniki stosowane w socjoterapii, „Opieka – Wychowanie – Terapia” 2005, 3-4.
4. Trzcińska-Dąbrowska M. Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej, Toruń 2004.
5. Oyster C., Grupy, Poznań 2002.
6. Sawicka K., red., Socjoterapia, Warszawa 1998.
Uwagi
W cyklu 2022L:
Stosowane metody kształcenie: Nakład pracy osoby studiującej: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: