Seksuologia 20-3S-SEK
Wykład:
1. Podejście do seksualności człowieka na przestrzeni wieków.
2. Pojęcie normy w seksuologii.
3. Podstawowe pojęcia w seksuologii.
3.1. Tożsamość płciowa.
3.2. Orientacja seksualna - definicja zjawiska.
4. Seksualność w ontogenezie człowieka.
5. Seksuologia kliniczna.
6. Seksuologia biologiczna.
7. Seksualność osób z niepełnosprawnościami.
8. Dylematy seksuologii XXI wieku.
9. Modele edukacji seksualnej.
Ćwiczenia:
1. Współczesne podejście do rozumienia tożsamości seksualnej – interseksualizm.
2. Seksualność osób z rozpoznaniem chorób psychicznych.
3. Podejście do seksualności w różnych religiach – wyzwania dla współczesności.
4. Zdrowie seksualne elementem zdrowia publicznego.
5. Seksualność osób w wieku starszym.
6. Seksualność osób w warunkach wymuszonej deprywacji.
7. Seksualność; pomoc psychologiczno-seksuologiczna pacjentom onkologicznym.
8. Seks w sieci.
9. Uzależnienie od seksu.
10. Zanik pożądania – leczenie zaburzeń pożądania.
11. Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną: możliwości, ograniczenia, dylematy.
12. O małżeństwie, macierzyństwie i ojcostwie.
13. O seksualności osób z niepełnosprawnością ruchową: szanse, dylematy, specyfika zaburzeń, rehabilitacja seksualna.
14. Czy można mówić o specyfice seksualności osób z niepełnosprawnościami sensorycznymi (osoby niewidome, niesłyszące)? Jak edukować seksualnie osoby z niepełnosprawnościami sensorycznymi?
W cyklu 2021L:
Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z podstawową problematyką dotyczącą interdyscyplinarnie rozumianej seksualności człowieka. |
W cyklu 2021Ln:
Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z podstawową problematyką dotyczącą interdyscyplinarnie rozumianej seksualności człowieka. |
W cyklu 2022Ln:
Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z podstawową problematyką dotyczącą interdyscyplinarnie rozumianej seksualności człowieka. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2017Ln: | W cyklu 2017L: | W cyklu 2016L: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2016Ln: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student, który zaliczył przedmiot, zna podstawowe pojęcia z dziedziny seksuologii, zna genezę poszczególnych zjawisk z zakresu przedmiotu, potrafi scharakteryzować tożsamości płciowe, seksualne, charakteryzuje seksualność w ontogenezie człowieka, zna podstawowe pojęcia z dziedziny psychopatologii seksualnej.
Posiada wiedzę na temat wyzwań, dylematów przed jakimi staje współczesna seksuologia.
Umiejętności
Uczestnik wykładów dokonuje weryfikacji osobistych postaw i fałszywych przekonań wobec seksualności.
Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu seksuologii w celu analizy złożonych zjawisk, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych.
Kompetencje społeczne
Student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego, oraz uczenia się przez całe życie.
Sposób pomiaru
egzamin- test wiadomości
Kryteria oceniania
Egzamin - test wyboru (próg zaliczenia 60%+1pkt.)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Lew-Starowicz Z, Lew-Starowicz M, Skrzypulec-Plinta V. Seksuologia. Warszawa: PZWL 2017
2. Lew-Starowicz Z, Przyłuska-Fiszer A, Słusiński J.
Normy i kontrowersje etyczne w seksuologii, Sopot : Gdańskie Wydawnictwo
Psychologiczne, 2015
3. Bancroft J., Seksualność Człowieka, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011
4. Beisert M., Seksualność w cyklu życia człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Poznań 2004
5. Lew-Starowicz Z., Seksuologia sądowa, Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa 2000
W cyklu 2021L:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2021Ln:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2022Ln:
Literatura podstawowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: