Rola psychologa w procesie edukacji - 2 20-3S-RP2
Przedmiot ma na celu kontynuację pierwszego bloku przedmiotu o tożsamym tytule zajęć oraz pogłębienie wiedzy odnośnie zadań (i jednocześnie wyzwań), jakie stawiane są przed psychologiem w związku z pracą w sektorze oświaty i edukacji.
Studenci będą mieli okazję poznać zagadnienia, tj. klimat szkoły, migracja, uzdolnienia i prokrastynacja, etc. oraz problematykę z nimi związaną. Zostaną zapoznani z pracą psychologa w kontekście pracy z uczniem o SPE i wyzwań, jakie przed nim stoją; będą mieli okazję opracować poszczególne ścieżki działań, w konkretnych analizach przypadków.
Doskonaląc swój warsztat psychologiczny, zadaniem studentów będzie analiza opinii psychologiczno-pedagogicznych oraz nauka i ćwiczenie umiejętności sporządzania własnych opinii, wraz z rekomendacjami do dalszych działań. Wiedza o zewnętrznych, dostępnych instytucjach pomocowych, uzupełni zakres omawianej tematyki.
Tematyka zajęć:
1. Klimat szkoły – zakres pojęcia i jego konotacje. Klimat szkoły a agresja i przemoc.
2. Budowanie narzędzia do pomiaru klimatu szkoły. Przegląd dostępnych narzędzi polskich i zagranicznych.
3. Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (analiza przypadków), np. uczeń cudzoziemski, uczeń zdolny.
4. Analiza przypadku – opracowanie planu pomocy dziecku i zaplanowanie zorganizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły.
5. Profilaktyka i interwencja w szkole a oddziaływania psychologa.
6. Diagnoza psychologiczna – jak czytać i rozumieć opinie psychologiczno-pedagogiczne?
7. Współpraca z wybranymi instytucjami zewnętrznymi.
8. Podsumowanie zajęć, wnioski.
Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie złożonych prac: 1) opracowania prezentacji na podstawie literatury 2) opracowania dwóch prac pisemnych na zadany temat, jak i aktywnego udziału w zajęciach poprzez aplikacje: MS Teams, MS Forms i Edmodo
W cyklu 2020L:
Psycholog w edukacji, nie tylko w szkole |
W cyklu 2021L:
Przedmiot ma na celu kontynuację pierwszego bloku przedmiotu o tożsamym tytule oraz pogłębienie wiedzy odnośnie zadań (i jednocześnie wyzwań), jakie związane są z pracą psychologa w sektorze oświaty i edukacji. Studenci będą mieli okazję poznać zagadnienia, tj. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2019L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna formy skutecznych oddziaływań mających na celu kształtowanie prawidłowych relacji społecznych oraz zapobieganie zjawiskom patologicznym (agresja, dyskryminacja).
Zna założenia i cele bajkoterapii.
Zna kilka rodzajów opowieści terapeutycznych i edukacyjnych i wyjaśnić różnice między nimi i wymienić rozmaite rodzaje narracji obecne w kulturze i życiu każdego człowieka.
Zna rozmaite obszary zastosowania opowieści edukacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem pracy z osobami dorosłymi.
Umiejętności
Umie zaplanować i przeprowadzić działania o charakterze profilaktycznym i korygującym (w tym socjoterapeutyczne).
Umie rozpoznać problemy w relacjach funkcjonowaniu człowieka związane z funkcjonowaniem społecznym.
Umie inspirować innych i pomagać im w tworzeniu własnych opowieści.
Umie tworzyć proste opowieści edukacyjne na zadany temat.
Umie inspirować innych i pomagać im w tworzeniu własnych opowieści.
Kompetencje społeczne
Rozumie rolę oddziaływań edukacyjnych w rozwoju psychicznym człowieka na różnych etapach życia.
Potrafi współpracować z przedstawicielami innych dyscyplin.
Kryteria oceniania
Metody pracy: praca indywidualna, praca w grupach, dyskusja moderowana, analiza przypadku, prezentacja, praca pisemna, praca online (webinaria)
Literatura
DeWit, D.J., Karioja, K. i in. (2002). Sense of school membership: A mediating mechanism linking student perception of school culture with academic and behavioral functioning (Baseline data report of the school culture project), Toronto: Centre for Addiction and Mental Health.
Kulesza, M. (2007). Klimat szkoły a zachowania przemocowe uczniów w świetle wybranych badań empirycznych.
Okulicz-Kuzaryn, (2011). K. Klimat i kultura szkoły a zdrowie psychiczne uczniów i nauczycieli. Warszawa, ORE
Ostaszewski K. (2012). Pojęcie klimatu szkoły w badaniach zachowań ryzykownych młodzieży. Edukacja 4 (120), 22-38.
W cyklu 2020L:
Literatura obowiązkowa • Dragan, W. (2020). Orientacja seksualna – źródła i konteksty. Wydawnictwo Naukowe Scholar. Literatura uzupełniająca • Bieńko, M., Izdebski, Z., Wąż, K. (2016). Edukacja seksualna w polskiej szkole. Perspektywa uczniów i dyrektorów. Wydawnictwo Difin. |
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
WIEDZA: NAKŁAD PRACY STUDENTA (3 ECTS): Liczba godzin kontaktowych - 30h W roku akademickim 2020/2021 zajęcia realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów z wykorzystaniem platformy Teams. Link do zespołu: Część zajęć, w której będą uczestniczyli zaproszeni Goście będzie mogła odbywać się za pośrednictwem innych komunikatorów/aplikacji, tj., Skype lub zoom lub Google meet. Linki do spotkań zostaną przesłane odpowiednio wcześniej do studentów |
W cyklu 2021L:
Zaliczenie przedmiotu: - obecność na zajęciach akademickich; |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: