Psychoterapia 20-3S-PST
Wykład:
Wskazania do stosowania psychoterapii.
Diagnoza dla psychoterapii.
Czynniki leczące psychoterapii.
Proces psychoterapii.
Cechy pacjenta i terapeuty w relacji terapeutycznej.
Modalności psychoterapii – podobieństwa i różnice.
Wyniki badań - wnioski dla praktyki klinicznej
Ćwiczenia:
Ćwiczenie umiejętności formułowania rozpoznawania psychologicznych mechanizmów zaburzeń, hipotez dotyczących pożądanych zmian, hipotez dotyczących sposobów osiągania zmian (interwencje psychoterapeutyczne).
Ćwiczenie umiejętności zbierania informacji potrzebnych do diagnozy, stosowania technik psychoterapeutycznych wskazanych na różnych etapach procesu psychoterapii.
Ćwiczenie umiejętności: diagnozy dla celów psychoterapii, zawierania kontraktu terapeutycznego, nawiązywania relacji terapeutycznej, odreagowywania negatywnych emocji, wypracowywania wglądu, motywowania do zmiany i wprowadzania zmian, zakończenia psychoterapii.
W cyklu 2020Zn:
Wykład: |
W cyklu 2021Z:
Wykład: |
W cyklu 2021Zn:
Wykład: |
W cyklu 2022Z:
Wykład: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2017Zn: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2016Zn: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2018Zn: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2022Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Opisać najważniejsze czynniki leczące w psychoterapii;
Wymienić i opisać podstawowe kierunki psychoterapii;
Rozróżniać specyficzne czynniki leczące w różnych szkołach psychoterapii;
Scharakteryzować etapy procesu psychoterapii: pożądane zjawiska i sposoby ich osiągania;
Wskazać empirycznie potwierdzone metody i procesy skutecznej psychoterapii;
Rozpoznawać znaczenie cech pacjenta i terapeuty dla związku terapeutycznego i procesu psychoterapii;
Umiejętności
Sporządzić diagnozę psycho-społecznych przyczyn zaburzeń zgodnie z wybranym podejściem;
Zaprezentować podstawowe umiejętności rozmowy z pacjentem;
Stosować podstawowe techniki psychoterapeutyczne;
Kompetencje społeczne
Staje się wrażliwy na znaczenie relacji terapeutycznej;
Sposób pomiaru
Egzamin- test wiadomości
Praca pisemna
Ocena z zajęć
Odgrywanie sesji terapeutycznych, dyskusja w podgrupach
Kryteria oceniania
Egzamin
Literatura
1. Czabała J. C., (2006) Czynniki leczące w psychoterapii, PWN, Warszawa
2. Prochaska J.O., Norcross J.C. (2006) Systemy psychoterapeutyczne, IPZ
3. Yalom I. (2006) Psychoterapia grupowa, Wyd, UJ, Kraków
W cyklu 2020Zn:
1. Czabała J. C., (2006) Czynniki leczące w psychoterapii, PWN, Warszawa |
W cyklu 2021Z:
Czabała J. C., (2006) Czynniki leczące w psychoterapii, PWN, Warszawa |
W cyklu 2021Zn:
1. Czabała J. C., (2006) Czynniki leczące w psychoterapii, PWN, Warszawa |
W cyklu 2022Z:
1. Czabała J. C., (2006) Czynniki leczące w psychoterapii, PWN, Warszawa |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Zajęcia dydaktyczne odbywają się zgodnie z planami przedstawionymi przez Biuro Planowania Kształcenia w aplikacji MS TEAMS. Link do warsztatów znajduje się w odpowiedniej grupie zajęciowej |
W cyklu 2020Zn:
Wykład i ćwiczenia. Zajęcia zdalne. Kody dostępności: niestacjonarnych: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a402762fe811241519c6b6a17e7df06a1%40thread.tacv2/conversations?groupId=5fbb0959-1fe8-4615-9b6d-431dfcaac287&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Linki do zespołów ćwiczeniowych w MS Teams znajdują się w opisie danych grup Nakład pracy studenta: udział w zajęciach 15 godz., przygotowanie uwag do wykładów - 15 godz., przygotowanie prac na ćwiczenia - 15 godz., przygotowaniue się do egzaminu - 60 godz. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: