Przygotowanie i realizacja projektów na rzecz społeczności lokalnych 20-3S-PSL
1. Definicje, typologizacja i modele projektów. Społeczne, psychologiczne, edukacyjne i kulturotwórcze funkcje projektu. Projekty a programy.
2. Teoretyczne i praktyczne podstawy projektowania lokalnych, regionalnych i międzynarodowych projektów w wymiarze edukacyjnym i społecznym.
3. Diagnoza sytuacji i identyfikacja projektu. Analiza problemu i celów.
4. Procedury konstruowania projektu. Strategia i metodologia działań.
5. Projekty strategią postępowania i narzędziem integracji w życiu społeczno-kulturalnym. Międzynarodowe i krajowe projekty społeczne. Tło i przykłady rozwiązań kwestii społecznych i kulturowych w projektach i programach (przykłady projektów: lokalne, narodowe, regionalne, międzynarodowe, społeczne, międzykulturowe).
6. Analiza uwarunkowań środowiska zewnętrznego dla danego projektu społecznego, edukacyjnego, animacyjnego, rozwojowego.
7. Elementy i charakterystyka projektu (diagnoza, matryca logiczna, określanie celów i planów jego realizacji, etapy działań, planowane efekty, określenie grupy docelowej.
8. Działania, zasoby, wydatki. Budżet, harmonogram projektu (schemat Giantta), sponsoring projektów.
9. Etapy konstruowania projektu skierowanego do określonego środowiska lokalnego. Wprowadzenie do metodologii przygotowywania projektów. Case study – praca nad projektem.
10. Popularyzacja projektu. Promocja medialna projektu, kampania promocyjna, sposoby skutecznej współpracy z mediami, widoczność. Przykłady krajowych, zagranicznych i międzynarodowych kampanii promocyjnych.
11. Sposoby monitoringu i ewaluacji projektów. Przykłady ewaluacji projektów realizowanych w ramach inicjatyw lokalnych, krajowych i międzynarodowych: Towarzystwa Inicjatyw Twórczych, Fundacji Inna Przestrzeń, FRSE, Stowarzyszenia dla Edukacji i kultury: SPOTKANIA, Fundacji Batorego „Dla Tolerancji”, „Pogranicze” Sztuk, Kultur, Narodów, MSZ – Polska Pomoc.
12. Przygotowywanie własnych projektów skierowanych do społeczności lokalnych. Zasady i możliwości pozyskiwania grantów, współpraca z partnerami, zasady wypełniania wniosku, zbierania oraz analizy danych.
13. Praktyczne konstruowanie projektów (zarządzanie projektem i zespołem, definiowanie celów, fazy projektu i planowanie działań, partnerstwo, patronat, matryca logiczna, rezultaty, efekt mnożnikowy i trwałość rezultatów, zarządzanie zasobami, kosztorys, ewaluacja).
14. Praktyczne konstruowanie projektów cd. (definiowanie celów, fazy projektu i planowanie działań, partnerstwo, patronat, matryca logiczna, harmonogram, schemat Gantta, rezultaty, efekt mnożnikowy i trwałość rezultatów, zarządzanie zasobami, kosztorys, ewaluacja, monitoring, raport: merytoryczny i finansowy).
15. Ocena i weryfikacja przygotowanych projektów. Zakończenie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna terminologię stosowaną w przygotowywaniu wniosków projektowych
Potrafi nazywać poszczególne elementy wniosku projektowego i dokonać ich analizy
Potrafi wymieniać zasady przygotowania kosztorysu, matrycy logicznej, harmonogramu i ich rodzaje
Potrafi zidentyfikować potrzeby beneficjentów docelowych
Potrafi opisać strategię i metodologia działań w projekcie
Umiejętności
Posiada umiejętność analizy projektów oraz krótkich tekstów naukowych i dydaktycznych na temat przygotowania i realizacji projektów
Posiada umiejętność właściwego opracowywania wniosku projektowego, formułowania celów i zadań projektowych
Posiada umiejętność przygotowywania kosztorysu i harmonogramu projektu
Potrafi zaproponować adekwatne do problemu i potrzeb beneficjentów działania projektowe
Potrafi podsumować rezultaty projektu dokonując ewaluacji i przygotowując raport końcowy
Posiada umiejętność współpracy w zespole projektowym
Potrafi wyszukiwać dane do diagnozy potrzeb oraz dane o zrealizowanych projektach w poszczególnych środowiskach beneficjentów docelowych
Potrafi zaprezentować przygotowany w zespole projekt
Kompetencje społeczne
Współpracuje w grupie zadaniowej przygotowując projekt
Posiada świadomość specyfiki pracy projektowej w środowiskach lokalnych
Jest świadomy problemów, na jakie w procesie realizacji projektów w środowisku lokalnym napotykają realizatorzy poszczególnych działań.
Postępuje zgodne z zasadami zarządzania projektem i zespołem zadaniowym.
Jest chętny do przygotowania i realizacji projektów w środowiskach lokalnych.
Jest wrażliwy na różnorodność potrzeb beneficjentów projektu i wielokontekstowość środowiska lokalnego jako odbiorcy działań projektowych.
Posiada zdolność do przygotowania wniosku projektowego i realizacji projektu w środowiskach lokalnych.
Sposób pomiaru
ocena wniosku projektowego, egzamin
ocena pracy zespołowej, egzamin
ocena na podstawie obserwacji pracy grupowej
Literatura
LITERATURA OBOWIAZKOWA
1. Lessel W., 2008, Zarządzanie projektem. Jak precyzyjnie zaplanować i wdrożyć projekt?, Wydawnictwo BC Edukacja, Warszawa.
2. Maziarka M., Wiatr G. i in., 2005, Projekty kulturalne - krok po kroku. Podręcznik projektodawcy, Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa. Publikacja dostępna również w wersji PDF: http://archiwum-ukie.polskawue.gov.pl/HLP/files.nsf/0/C607D5F022D0EB5FC1256FF90049BBDE/
$file/Projekty_kulturalne_krok_po_kroku-83-89218-87-9.pdf,
2. Podręcznik: zarządzanie cyklem projektu, marzec 2001, pakiet szkoleniowy Rady Europy i Komisji Europejskiej, seria „T-KIT”, Komisja Europejska: http://www.akademia.rownacszanse.pl/images/14814_projekt.pdf
3. Abrignani, B. Gomes, R., D. de Vilder (red.), 2000, Zarządzanie projektem. Pakiet szkoleniowy nr 3, seria „T-KIT”, Rada Europy i Komisja Europejska: http://www.training-youth.net/INTEGRATION/TY/Publications/tkits/tkit3/polish/index.html
4. Fundusze i zarządzanie finansami, Pakiet szkoleniowy nr 9, 2000, seria „T-KIT”, Rada Europy i Komisja Europejska.
5. Brandenburg H., 2001, Zarządzanie projektami. Wydanie 2 – uzupełnione, Wydawnictwa Akademii ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
6. Zarządzanie Cyklem Projektu – podręcznik internetowy Ministerstwa Gospodarki i Pracy, Warszawa, 2004 (http//www.mgip.gov.pl).
7. Ewaluacja w pracy metodą projektu, 2011, Pakiet Edukacyjny Pozaformalnej Akademii Jakości Projektu, cz. 4, FRSE, Warszawa.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
1. EU Guides: http://ec.europa.eu/youth/yia/yia_programme_guide_en.pdf ; http://www.mlodziez.org.pl/s/p/artykuly/70/703/folder_mlodziez.pdf
2. Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL - projekty i ich realizacja: http://www.equal.org.pl/download/kompendium.pdf
3. Pietras P., Szmit M., 2003, Zarządzanie projektami: wybrane metody i techniki, Wydawnictwo „Horyzont”.
4. Grzeszczyk T., 2009, Ocena projektów europejskich 2007 – 2013, Wydawnictwo Placet, Warszawa.
5. Matczewski A., 2001, Zarządzenie projektem, [w:] Koźmiński A., i Piotrkowski W. (red.), Zarządzanie. Teoria i praktyka. Wydanie V, Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
6. Jordan P., Skrzypczak B., 2002 Centrum Aktywności lokalnej jako metoda rozwoju społeczności lokalnej, CAL, Warszawa.
7. Skierniewski T., Baza danych na potrzeby ewaluacji – rodzaje niezbędnych informacji oraz źródła ich pozyskiwania. Budowanie informacji na potrzeby polskiego systemu ewaluacji: http://www.funduszestrukturalne.gov.pl/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: