Neuropsychologia dziecka 20-3S-NKD
1. Wprowadzenie do neuropsychologii
2. Struktura, funkcja, mechanizmy układu nerwowego
3. Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne
4. Metody diagnozy neuropsychologicznej
5. Problem diagnozy neuropsychologicznej i neurorehabilitacji
W cyklu 2020L:
Zagadnienia ogólne: ---------------------------------------------------------------------------------------- Zagadnienia szczegółowo: 2. "Struktura, funkcja, mechanizmy układu nerwowego oraz neuroplastyczność w perspektywnie rozwojowej" 3. "Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - nowotwory OUN wieku dzięcięcego" 4. "Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - Mózgowe Porażenie Dziecięce" 5."Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - upośledzenia umysłowe u dzieci" 6."Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - zaburzenia poznawcze u dzieci" 7."Wskazania do diagnostyki i rehabilitacji neuropsychologicznej" |
W cyklu 2020Ln:
Zagadnienia ogólne: ---------------------------------------------------------------------------------------- Zagadnienia szczegółowo: |
W cyklu 2021L:
Zagadnienia ogólne: ---------------------------------------------------------------------------------------- Zagadnienia szczegółowo: |
W cyklu 2021Ln:
Zagadnienia ogólne: ---------------------------------------------------------------------------------------- Zagadnienia szczegółowo: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019Ln: | W cyklu 2017Ln: | W cyklu 2017L: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2020Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- Student zna podstawy rozwoju mózgu dziecka. Potrafi scharakteryzować prawidłowy przebieg rozwoju mózgowia i wskazać czynniki zniekształcające rozwój w okresie prenatalnym, okołoporodowym i postnatalnym.
- Umie wskazać okresy krytyczne i wyjaśnić ich funkcje w rozwoju dziecka. Dostrzega związki między okresami sensytywnymi w rozwoju dziecka a plastycznością rozwojową, plastycznością rozwojową a specjalizacją funkcjonalną mózgu.
- Rozpoznaje przejawy plastyczności mózgu w patologii mózgowej dziecka.
- Potrafi wyjaśnić zaburzenia rozwojowe atypowym rozwojem mózgu.
- Zna podstawowe jednostki nozologiczne uwarunkowane patologią mózgu. Potrafi szczegółowo wymienić i opisać przyczyny i objawy poszczególnych chorób mózgu.
- Zna podstawowe zasady i kryteria diagnozowania.
- Potrafi scharakteryzować schemat badania neuropsychologicznego dziecka w ujęciu eksperymentalno-klinicznym.
- Zna podstawowe narzędzia neuropsychologiczne niezbędne w procesie diagnostycznym.
- Zna podstawowe techniki rehabilitacji osób z dysfunkcjami mózgowymi.
- Rozumie psychospołeczne znaczenia rehabilitacji osób z dysfunkcjami mózgowymi.
Umiejętności
- Nabywa umiejętności diagnozy różnicowej zaburzeń psychicznych wieku rozwojowego i zaburzeń wynikających z dysfunkcji OUN nabytych w okresie prenatalnym, okołoporodowym, postnatalnym.
- Nabywa umiejętności oceny deficytów neuropsychologicznych w przebiegu patologii mózgowej u dziecka. Zdobywa umiejętności niezbędne do określania zachowanych funkcji poznawczych u dziecka służących rehabilitacji neuropsychologicznej i tworzeniu indywidualnych programów terapeutycznych.
- Potrafi zastosować właściwy schemat badania neuropsychologicznego z uwzględnieniem etiologii i mechanizmów patologii mózgowej.
- Umie zaprojektować schemat diagnostycznego badania neuropsychologicznego, kontrolować i modyfikować jego założenia w zależności od uzyskiwanych wyników, potrafi analizować wskazówki prognostyczne, adekwatnie posługuje się danymi z wywiadu z rodziną, szacuje diagnostyczną wartość obserwacji funkcjonowania pacjenta dziecięcego.
- Umie zastosować metody oceny funkcji ruchowych i percepcyjnych, amnestycznych, uwagowych, funkcji wykonawczych, językowych w procesie diagnozy neuropsychologicznej.
- Potrafi wyjaśnić podstawy teoretyczne terapii i rozpoznać ich praktyczne implikacje.
- Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę do tworzenia programów rehabilitacji neuropsychologicznej dziecka.
- Umie dobrać podstawowe metody badania niezbędne w diagnostyce neuropsychologicznej dziecka i dokonać ich jakościowej interpretacji, potrafi wyodrębnić i ocenić deficyty wynikające z uszkodzenia OUN, potrafi korzystać z prób sensybilizowanych i opracowywać ich wyniki, umie szacować odnotowywane deficyty pod kątem prawdopodobnych mechanizmów zaburzeń, potrafi sporządzać hipotezy diagnostyczne i je weryfikować przy pomocy dodatkowych, adekwatnych metod
Kompetencje społeczne
- Umie dostrzec ograniczenia i krytycznie podejść do stosowanych testów psychometrycznych w diagnostyce patologii mózgowej u dzieci.
- Potrafi dobierać adekwatne rodzaje pomocy psychologicznej w odniesieniu do okresu rozwojowego dziecka i z nich korzystać w pracy z dzieckiem z dysfunkcjami mózgu.
- Potrafi określić i scharakteryzować cele terapii, nakreślić zachowane funkcje pacjenta, sporządzić na ich podstawie plan postępowania rehabilitacyjnego, ocenić możliwość zastosowania najnowocześniejszych technik komputerowych do rehabilitacji procesów poznawczych.
- Potrafi formułować czynniki warunkujące przebieg terapii neuropsychologicznej, szacować jej efekty, weryfikować działania w sytuacji wytwarzania fałszywych mechanizmów kompensacyjnych, określić zmienne niekontrolowane, mające wpływ na wyniki w programie terapii
- Identyfikuje sposoby radzenia sobie z chorobą, neurologiczną stosowane przez dziecko i jego otoczenie, identyfikuje czynniki warunkujące adaptacyjność do choroby u dzieci z dysfunkcjami OUN.
- Jest świadomy roli neuropsychologa dziecięcego w praktyce neurologicznej i neurochirurgicznej.
Kryteria oceniania
WYKŁAD - Pomiar efektów kształcenia: egzamin pisemny (pytania zamknięte i otwarte); ocena pozytywna >65% poprawnych odpowiedzi
Ćwiczenia - Pomiar efektów kształcenia: zaliczenie wszystkich zadań problemowych + aktywność podczas zajęć + zaliczenie prezentacji / referatu
----------------------------------------------------------------------------------------------
Dla zajęć realizowanych w wersji on-line:
Ćwiczenia - Pomiar efektów kształcenia: pozytywne zaliczenie wszystkich zadań problemowych + udział / aktywność podczas odbywających się zajęć on-line (identyfikacja studentów po nr indeksu)
Wykład - udział / aktywność podczas odbywających się zajęć on-line (identyfikacja studentów po nr indeksu) + zaliczenie z wynikiem pozytywnym testu (pytania zamknięte i otwarte); ocena pozytywna >65% poprawnych odpowiedzi; przeprowadzony w sytuacji odwieszenia zajęć - na terenie APS lub w sytuacji trwania zawieszenia zajęć - w dedykowanej aplikacji internetowej
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Domańska, Ł., Borkowska, A.R. (2008/ 2012). Podstawy neuropsychologii klinicznej, UMCS.
Grabowska, A., Jaśkowski P., Seniów, J. (2008). Mózgowe mechanizmy funkcji psychicznych i ich zaburzeń z perspektywy neuropsychologii i neuronauki. W: Strelau, J., Doliński, D. (red.), Psychologia, Podręcznik akademicki. Gdańsk, GWP.
Rymarczyk K.(2014) Neurofizjologiczne uwarunkowania rozwoju dziecka- wpływ doświadczenia na rozwój układu nerwowego W; Piotrowicz R (red) Interdyscyplinarne uwarunkowania rozowju małego dziecka. Wyd. APS, s. 80-93
Literatura dodatkowa:
Rozetti A., Rybakowski F. (2015) Spektrum autyzmu-neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące, Wyd. KTA
Kalat James W. ( 2006) Biologiczne podstawy psychologii. PWN.
Springer S.P., Deutsch G. (2004) Lewy mózg, prawy mózg z perspektywy neurobiologii poznawczej. Wyd. Prószy ski i S-ka., Warszawa.
Walsh, V. (2008 / 2014) Neuropsychologia kliniczna Walsha, GWP.
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: Literatura dodatkowa: |
W cyklu 2021Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura dodatkowa: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba punktów ECTS - 2 ------------------------------------------------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------------------------------------------- ZDALNA KONTYNUACJA WYKŁADÓW - systematyczne udostępnianie autorskich prezentacji i materiałów, które stanowią utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24, poz. 83 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1231) i podlegają ochronie prawnej. Obowiązuje całkowity zakaz wykorzystywania ich w celach zarobkowych. |
W cyklu 2020Ln:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba punktów ECTS - 2 ------------------------------------------------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------------------------------------------- ZDALNA KONTYNUACJA WYKŁADÓW - systematyczne udostępnianie autorskich prezentacji i materiałów, które stanowią utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24, poz. 83 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1231) i podlegają ochronie prawnej. Obowiązuje całkowity zakaz wykorzystywania ich w celach zarobkowych. |
W cyklu 2021L:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba punktów ECTS - 2 |
W cyklu 2021Ln:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba punktów ECTS - 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: