Neuropsychologia kliniczna człowieka dorosłego 20-3S-NKC
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami neuropsychologii klinicznej człowieka dorosłego. Kurs stanowi wprowadzenie do kursu Neuropsychologiczne konsekwencje uszkodzeń OUN.
W cyklu 2020Z:
WYKŁAD Przypomnienie podstaw anatomii OUN. Przypomnienie organizacji funkcji poznawczych w mózgowiu. Główne szlaki istoty białej, zaburzenia poznawcze towarzyszące jej uszkodzeniom. Starzenie się mózgowia i funkcji poznawczych. Neuropsychologia medyczna - funkcjonowanie osób z cukrzycą, nowotworami, chorobami sercowo-naczyniowymi, chorobami układu oddechowego, przewlekłą niewydolnością nerek, HIV/AIDS, po zatruciach. Wpływ zmiennych przedchorobowych na funkcjonowanie neuropsychologiczne osób z chorobami mózgu. ĆWICZENIA Ewolucja poglądów na lokalizację funkcji psychicznych w mózgu - hipoteza lokalizacji komorowej, frenologia, ośrodki Broki i Wernickego, metoda korelacyjna, koncepcja dynamicznych układów funkcjonalnych, podwójna dysocjacja funkcji, zespół dyskoneksji, model gradientu korowego. Podstawy anatomii mózgowia – ćwiczenia. Uraz czaszkowo-mózgowy, wstrząs mózgu, stłuczenie mózgu, wskaźniki głębokości urazu. Udar mózgu, pęknięcie tętniaka, choroby otępienne. Najczęstsze zaburzenia wyższych funkcji korowych. Płaty czołowe: myślenie abstrakcyjne, planowanie i rozwiązywanie zadań, zachowania werbalne, percepcja, zespół płata czołowego, psychochirurgia, przypadek Phineasa Gage'a. Płaty skroniowe: próba amytalowa, ogólny zespół amnestyczny, pacjent HM, padaczka, halucynacje. Płaty ciemieniowe: różnicowanie somatosensoryczne, synteza symboliczna, orientacja przestrzenna, agnozja dotykowa, dyskalkulia, apraksja konstrukcyjna, zespół jednostronnego zaniedbywania, anozognozja, zespół Gerstmanna. Płaty potyliczne: ubytki w polu widzenia, ślepota mózgowa, widzenie mimo ślepoty, zespół Antona, prozopagnozja. |
W cyklu 2020Zn:
TREŚCI PRZEDMIOTU Ewolucja poglądów na lokalizację funkcji psychicznych w mózgu. Przypomnienie podstaw anatomii OUN. Przypomnienie organizacji funkcji poznawczych w mózgowiu. Główne szlaki istoty białej, zaburzenia poznawcze towarzyszące jej uszkodzeniom. Starzenie się mózgowia i funkcji poznawczych. Neuropsychologia medyczna - funkcjonowanie osób z cukrzycą, nowotworami, chorobami sercowo-naczyniowymi, chorobami układu oddechowego, przewlekłą niewydolnością nerek, HIV/AIDS, po zatruciach. Wpływ zmiennych przedchorobowych na funkcjonowanie neuropsychologiczne osób z chorobami mózgu. |
W cyklu 2021Z:
WYKŁAD Przypomnienie podstaw anatomii OUN. Przypomnienie organizacji funkcji poznawczych w mózgowiu. Główne szlaki istoty białej, zaburzenia poznawcze towarzyszące jej uszkodzeniom. Starzenie się mózgowia i funkcji poznawczych. Neuropsychologia medyczna - funkcjonowanie osób z cukrzycą, nowotworami, chorobami sercowo-naczyniowymi, chorobami układu oddechowego, przewlekłą niewydolnością nerek, HIV/AIDS, po zatruciach. Wpływ zmiennych przedchorobowych na funkcjonowanie neuropsychologiczne osób z chorobami mózgu. ĆWICZENIA Ewolucja poglądów na lokalizację funkcji psychicznych w mózgu - hipoteza lokalizacji komorowej, frenologia, ośrodki funkcjonalne, metoda korelacyjna, koncepcja dynamicznych układów funkcjonalnych, zespół dyskoneksji, neuropsychologiczne zespoły objawów. Podstawy anatomii mózgowia. Uraz czaszkowo-mózgowy, wstrząs mózgu, stłuczenie mózgu, wskaźniki głębokości urazu, krwotok pourazowy, guzy śródczaszkowe, udar niedokrwienny, krwotok mózgowy, choroby zwyrodnieniowe. Zaburzenia wyższych funkcji korowych - afazja, agnozja, apraksja, amnezja padaczka. Płaty czołowe: zespół płata czołowego, konfabulacja, zachowanie użytkownika, zmiany poznawcze, amnezja czołowa, sztywność, adynamia czołowa. Płaty skroniowe: zaburzenia percepcji słuchowej, zespoły amnestyczne, pacjent HM, padaczka skroniowa, halucynacje, zaburzenia pamięci specyficzne. Płaty ciemieniowe: zaburzenia czucia i percepcji, agnozja dotykowa, zaburzenia orientacji przestrzennej,apraksja konstrukcyjna, dyskalkulia, zespół jednostronnego zaniedbywania, zaburzenia schematu ciała Płaty potyliczne: ubytki w polu widzenia, ślepota mózgowa, widzenie mimo ślepoty, zespół Antona, prozopagnozja. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Umie zidentyfikować ewolucję poglądów na lokalizację funkcji psychicznych w mózgu, umie objaśniać podstawy współczesnej neuropsychologii.
Umie scharakteryzować przesłanki neuropsychologicznego postępowania klinicznego- koncepcję dynamicznych układów funkcjonalnych jako anatomicznego podłoża złożonych funkcji psychicznych.
Zna podstawy anatomii czynnościowej, zwłaszcza anatomii mózgowia.
Identyfikuje zróżnicowanie funkcjonalne płatów mózgowych - potylicznego, ciemieniowego, skroniowego i czołowego - jako podstawy aktywności poznawczej i wykonawczej człowieka dorosłego.
Wskazuje struktury mózgowe pełniące istotną rolę
w regulacji procesów emocjonalnych, rozróżnia istotę zaburzeń sfery emocjonalnej wynikających z uszkodzenia mózgu, rozróżnia dwa podstawowe kryteria kształtujące obraz kliniczny zmian patologicznych.
Umiejętności
Potrafi scharakteryzować standardowy model organizacji funkcjonalnej struktur mózgowia, umie rozpoznać mózgową organizację wybranych funkcji leżących u podstaw świadomego działania.
Identyfikuje współczesne podejście do asymetrii półkulowej
w regulacji zachowania człowieka.
Kompetencje społeczne
Umie dobrać podstawowe metody badania i dokonać ich jakościowej interpretacji, potrafi wyodrębnić i ocenić deficyty wynikające z uszkodzenia OUN.
Umie dostrzec ograniczenia i krytycznie podejść do stosowania testów psychometrycznych i baterii tzw. testów organicznych
w diagnozie zaburzeń wynikających z uszkodzenia OUN.
Literatura
W cyklu 2020Z:
WYKŁAD ĆWICZENIA |
W cyklu 2020Zn:
Harciarek M (2014) (red.). Neuropsychologia medyczna Tom 1 i 2. (rozdziały 3, 5, 8, 20, 22). Warszawa: PZWL Harciarek M (2015 ). Współczesne wyzwania neuropsychologii na przykładzie funkcjonowania poznawczego osób z przewlekłą niewydolnością nerek. NAUKA 4/2015, 107-126 Hedden T, Gabrieli J (2004). Insights into the ageing mind: a view from cognitive neuroscience. Nature Reviews. Neuroscience, 5(2), 87-97. Herzyk, A. (2009). Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej (rozdziały 1 i 2). Warszawa: Scholar Lezak M D, Howieson D B, Bigler E D, Tranel D (2012). Neuropsychological Assessment. Fifth edition. Oxford University Press (opcjonalnie rozdziały 2,3,7,8) Moryś J (red.) (2011). Mózg człowieka. Anatomia czynnościowa mózgu t.1 i 2. (rozdziały 3, 6, 19, 22, 23). Elsevier Wrocław: Urban & Partner Prigatano (2009). Rehabilitacja neuropsychologiczna (rozdział 3). Warszawa: PWN |
W cyklu 2021Z:
WYKŁAD ĆWICZENIA |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz modelu mózgu, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji). NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 60 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 70 godzin Przygotowanie referatów, prezentacji - 20 godzin Zajęcia dydaktyczne odbywają się zgodnie z planem przedstawionym przez Biuro Planowania Kształcenia w aplikacji MS Teams. Link do zajęć (wykład / ćwiczenia) znajduje się w odpowiedniej grupie zajęciowej. |
W cyklu 2020Zn:
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz modelu mózgu, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji). NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 35 godzin Zajęcia dydaktyczne odbywają się zgodnie z planem przedstawionym przez Biuro Planowania Kształcenia w aplikacji MS Teams. Link do zajęć (wykład / ćwiczenia) znajduje się w odpowiedniej grupie zajęciowej. |
W cyklu 2021Z:
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz modelu mózgu, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji). NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 60 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 70 godzin Przygotowanie referatów, prezentacji - 20 godzin WYKŁAD: Zaliczenie w formie testu końcowego z pytaniami otwartymi. Zalicza prawidłowe rozwiązanie 60% pytań. ĆWICZENIA: Zaliczenie w formie testu końcowego z pytaniami otwartymi. Zalicza prawidłowe rozwiązanie 60% pytań. Wymagane jest też wygłoszenie jednego referatu z treści lektur do zajęć. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: