Metody wspierania rozwoju człowieka w całym cyklu życia - 1 20-3S-MW1
Zagadnienia:
1. Jak rozumiane jest wspieranie rozwoju w różnych okresach życia?
2. Zadania rozwojowe i kryzysy w okresie niemowlęcym / przedszkolnym / szkolnym / adolescencji.
3. jakie czynniki mogą utrudniać rozwój?
4. Sposób wychowania jako wsparcie w rozwoju małego dziecka (NVC, rodzicielstwo bliskości, Pozytywna dyscyplina).
5. Metody wspierania rozwoju dzieci 0-3 (ogólnorozwojowo, funkcjonowanie emocjonalno-społeczne).
6. Metody wspierania rozwoju dzieci w wieku 4-6 lat (dzieci zdrowe i z trudnościami w rozwoju).
7. Metody wspierani rozwoju dzieci 7-12 (emocje, społecznie, poznawczo) – dzieci zdrowe i z trudnościami rozwojowymi.
8. Metody wspierania umiejętności komunikacyjnych i społecznych u adolescentów.
9. Metody wspierania rozwoju poznawczego (uczenia się) i twórczości u adolescentów.
10. Podsumowanie treści omówionych w czasie kursu.
W cyklu 2020Z:
1) Metody wspierania rozwoju dziecka od 0 do 3 roku życia – 1 |
W cyklu 2021Z:
1. Jak rozumiemy wspieranie rozwoju w całym cyklu życia. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma wiedzę o rozwoju człowieka w cyklu życia, pogłębioną i wystarczająco rozległą by rozumieć zasady wspierania rozwoju w każdym z jego aspektów.
Rozumie prawidłowościach rządzące więziami społecznymi, szczególnie tymi związanymi z rodziną.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii wspierania rozwoju człowieka w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych.
Umie zaprezentować własne pomysły wątpliwości i sugestie - również w formie ustnego rozbudowanego wystąpienia - odnośnie projektowania oddziaływania wspierającego rozwój w cyklu życia.
Potrafi stosować rozbudowaną argumentację i generować rozwiązania złożonych problemów psychologicznych , przewidując skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych.
Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla wspierania rozwoju sposób postępowania.
Potrafi dobrać środki i metody wspierania rozwoju adekwatnie do wymagań/ celu i wcześniejszych działań diagnostycznych możliwości rozwojowych.
Kompetencje społeczne
Rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz znaczenie uczenia się przez całe życie.
Docenia znaczenie wspierania rozwoju człowieka na różnych etapach jego życia.
Odznacza się dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań dotyczących wspierania rozwoju człowieka.
Kryteria oceniania
Praca metodą projektu.
Czynny udział w zajęciach.
2 nieobecności.
Literatura
• Cieszyńska, J., Korendo, M. (2007). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6 roku życia. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
• Jąder, M. (2010). Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Kraków: Impuls
• Artykuły naukowe (sciencedirect, springer, Plos one, Ebsco)
Literatura uzupełniająca
Ayres, A. J. (2015). Dziecko a integracja sensoryczna. Gdańsk: Grupa Wydawnicza HARMONIA
Bogdanowicz, M. (2007). Metoda dobrego startu. Warszawa: WSiP
Bogdanowicz M., Okrzesik D. (2008). Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne. Gdańsk: Harmonia.
Buzan, T. (2007). Pamięć na zawołanie. Metody i techniki pamięciowe. Łódź: Wydawnictwo Aha.
DeBenedet A., Cohrn L. J., (2013). Siłowanki. Dzikie harce, których potrzebuje każda rodzina. Warszawa: mamania.
Gray, C. (2013). Nowe historyjki społeczne. Gdańsk: HARMONIA.
Howling, P., Baron-Cohen, S., Hadwin, J. (2010). Jak nauczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu. Kraków: Wydawnictwo JAK.
Kaduson, H., Schaefer., C. (2011). Zabawa w psychoterapii. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Leboyer, F. (2012). Shantala – tradycyjna sztuka masażu. Warszawa: mamania.
McGinnis, E., Goldstein, A. P. (2003). Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka. Profilaktyka agresji i zaburzeń zachowania w przedszkolu i przygotowaniu do szkoły. Warszawa: Instytut Amity.
Mechło, P. i Grzelak, J. (2012). Trening intelektu. Wyćwicz pamięć, koncentrację i kreatywność w 31 dni. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
Nelsen, J. (2016). Pozytywna dyscyplina. Warszawa: CoJaNaTo.
Oster, D.O., Gould. P. (2011). Rysunek w psychoterapii. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Pulchny-Wrona, M., Wolińska-Chlebosz, A. (2009). Jak ćwiczyć społeczne umiejętności komunikacyjne i zwiększyć samodzielność u osób z autyzmem. Kraków: Wydawnictwo JAK.
Schopler, E., Lansing, M., Waters, L. (1995). Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych. Gdańsk: SPOA.
Stein, A. (2012). Dziecko z bliska. Warszawa: mamania.
Sternberg, R.J., Spear-Swerling, L. (2003). Jak nauczyć dzieci myślenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Timmis, S. (2016). Skuteczne historyjki społeczne dla młodszych dzieci z autyzmem. Gdańsk: Grupa Wydawnicza Harmonia.
Uszyńska- Jarmoc, J. (2005). Podróże. Skarby. Przygoda. Podręcznik i program rozwijania twórczości, samoświadomości oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci klas I-III. Białystok: Trans Humana.
Żuczkowska, Z. A., (2015). Dialog zamiast kar. Podkowa Leśna, Wyd. MiND.
W cyklu 2020Z:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2021Z:
literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
WIEDZA: NAKŁAD PRACY STUDENTA (3 ECTS): Liczba godzin kontaktowych - 30h W roku akademickim 2020/2021 zajęcia realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów z wykorzystaniem platformy Teams. Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a360cb421343842e7b28a6cdb060becd2%40thread.tacv2/conversations?groupId=0315bfb7-5ca9-463f-bd5f-7eab3fe1d050&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2021Z:
LINK do zespołu w TEAMS dla studentów stacjonarnych: METODY KSZTAŁCENIA: Nakład pracy studenta 3 ECTS: |
W cyklu 2021Zn:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: Link do kanału w apilikacji MS Teams: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: