Metodyka prowadzenia warsztatów 20-3S-MPW1
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020L:
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Szkolenie, warsztat, trening - podobieństwa i różnice 2. Etapy cyklu szkoleniowego i rodzaje szkoleń 3. Różnice pomiędzy tradycyjnym i aktywizującym podejściem do uczenia się 4. Cechy szkolenia prowadzonego metodami aktywnymi i wynikające z nich reguły tworzenia scenariusza warsztatu 5. Eksperymentalny model uczenia się Kolba i jego wykorzystanie w pracy szkoleniowej 6. Formułowanie celów szkoleniowych i przygotowanie oraz realizacja szkolenia 7. Certyfikacja trenerska |
W cyklu 2022L:
TREŚCI PROGRAMOWE: Różnice pomiędzy tradycyjnym i aktywizującym podejściem do uczenia się, Eksperymentalny model uczenia się Kolba i jego wykorzystanie w pracy szkoleniowej, Etapy cyklu szkoleniowego i rodzaje szkoleń, Cechy szkolenia prowadzonego metodami aktywnymi i wynikające z nich reguły tworzenia scenariusza warsztatu, Formułowanie celów szkoleniowych, Główne kompetencje trenerskie, Etyka pracy trenera, Certyfikacja trenerska |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- zna i potrafi wytłumaczyć rolę trenera w procesie szkoleniowym
- zna i potrafi wytłumaczyć specyfikę uczenia się w grupie, zwłaszcza osób dorosłych
- zna metody prowadzenia warsztatów, w tym metody aktywizujące (dyskusje, analiza doświadczenia, gry i symulacje, odgrywanie ról)
Umiejętności
- potrafi dobrać rodzaj metody do umiejętności psychologicznej, której uczy
- potrafi zaplanować i poprowadzić fragment warsztatu
Kompetencje społeczne
- potrafi współpracować z inną osobą w tworzeniu fragmentu warsztatu
- potrafi krytycznie podejść do siebie i innych w roli trenera
- jest otwarty na dawanie i wysłuchanie informacji zwrotnej o innych i sobie w roli trenera
Sposób pomiaru
- ocena na podstawie testu wiadomości
- ocena na podstawie projektu i obserwacji prowadzenia fragmentu warsztatu
- ocena na podstawie projektu i obserwacji prowadzenia fragmentu warsztatu
Literatura
W cyklu 2020L:
Literatura obowiązkowa: 1. Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. Wrocław: Moderator (Rozdział V) 2. Konopka, K. (2013). Wspieranie rozwoju osobistego: warsztaty kompetencji społeczno – psychologicznych. W: E. Sokołowska (red.), Psychologia kształcenia i wspierania rozwoju. Podręcznik akademicki (s. 183-203). Warszawa: Wydawnictwo APS 3. Rae, L. (2006). Efektywne szkolenie. Techniki doskonalenia umiejętności trenerskich. Kraków: Oficyna Ekonomiczna (Rozdział 4 i 5) 4. Silberman, M. (2006). Metody aktywizujące w szkoleniach. Kraków: Wolters Kluwer, Oficyna Ekonomiczna (Rozdział 2) Literatura uzupełniająca Balcerak, A. & Woźniak, J. (2014). Szkoleniowe metody symulacyjne. Sopot: GWP. Colvin. C.R. (2014). Szkolenia oparte na dowodach. Poradnik dla trenerów. Wrocław: Moderator. Fortuna, P. (2011). Perswazja w pracy trenera czyli jak kształtować postawy uczestników szkoleń. Sopot: GWP. Kirkpatrick, D. L. (2004). Ocena efektywności szkoleń. Warszawa: Studio EMKA Kopijer, P. (2011). Kompendium zarządzania szkoleniami. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica Rae, L. (1999). Planowanie i projektowanie szkoleń. Warszawa: Dom Wydawniczy ABC Torój, M. (2016). Praca z grupą szkoleniową. Sopot: GWP Woźniak, J. (2014). Ocenianie efektów szkolenia czyli metody i problemy ewaluacji. Gdańsk: GWP. Vopel, K. (2004). Poradnik dla prowadzących grupy. Teoria i praktyka zabaw interakcyjnych. Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ |
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa: Konopka, K. (2013). Wspieranie rozwoju osobistego: warsztaty kompetencji społeczno –psychologicznych. W: E. Sokołowska (red.), Psychologia kształcenia i wspierania rozwoju. Podręcznik akademicki (s. 183-203). Warszawa: Wydawnictwo APS Rae, L. (2006 / 2012). Efektywne szkolenie. Techniki doskonalenia umiejętności trenerskich. Kraków: Oficyna Ekonomiczna (Rozdział 4, 5, plus r.6 dla chętnych) Silberman, M. (2006). Metody aktywizujące w szkoleniach. Kraków: Wolters Kluwer, Oficyna Ekonomiczna (Rozdział 2) |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Metody kształcenia: Zajęcia będą prowadzone za pomocą metod podawczych i aktywizujących (prezentacja multimedialna, mini-wykład, dyskusja w małych grupach, prace indywidualne, prace w małych grupach). Nakład pracy studenta/studentki: Godziny kontaktowe 30 Przygotowanie się do zajęć, lektura 15 Przygotowanie scenariusza szkolenia 15 Przygotowanie się do testu 15 ECTS: 3 |
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: Zajęcia będą prowadzone za pomocą metod podawczych i aktywizujących (prezentacja multimedialna, mini-wykład, prace indywidualne, prace w małych grupach). Nakład pracy studenta/studentki: ECTS: 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: