Interwencja w system rodzinny i szkolny 20-3S-ISR
Tematyka zajęć dotyczy interwencji kryzysowej jako metody pracy i pomocy psychologicznej w specyficznych kontekstach: szkolnym i rodzinnym. Podczas zajęć omawiane są podstawowe procedury interwencji kryzysowej, charakterystyka psychologiczna osób w kryzysie i specyfika pracy z nimi, podstawowe teorie i wyniki badań związane z kryzysami indywidualnymi i grupowymi oraz specyficzne przykłady sytuacji (przemoc, żałoba, ryzyko samobójcze, rozwody) gdzie ta metoda może mieć zastoowanie
W cyklu 2020Z:
1. Podstawowe pojęcia teorii kryzysu. Mechanizmy i strategie radzenia sobie z kryzysem. |
W cyklu 2021Z:
1. Podstawowe pojęcia teorii kryzysu. Mechanizmy i strategie radzenia sobie z kryzysem. |
W cyklu 2022Z:
1. Podstawowe pojęcia teorii kryzysu. Mechanizmy i strategie radzenia sobie z kryzysem. |
W cyklu 2022Zn:
1. Podstawowe pojęcia teorii kryzysu. Mechanizmy i strategie radzenia sobie z kryzysem. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Potrafi zdefiniować precyzyjnie pojęcia systemu rodzinnego i szkolnego w różnych podejściach teoretycznych.
Opisuje szczegółowo i rzeczowo objaśnia kluczowe elementy procesu interwencji, uwzględniając przy tym charakter zdiagnozowanego problemu.
Wymienia wskazania do zastosowania poszczególnych form interwencji i podstawowe umiejętności potrzebne w procesie interwencji.
Wskazuje empirycznie potwierdzone czynniki sprzyjające zmianie w różnych metodach interwencji psychologicznej.
Wykazuje się znajomością rodzajów więzi emocjonalnych, charakterystyk komunikacji i grup społecznych.
Wskazuje najważniejsze dokumenty regulujące stosowanie profesjonalnej interwencji psychologicznej.
Potrafi posłużyć się w projekcie konkretnej interwencji kluczowymi pojęciami teoretycznymi.
Umiejętności
Umie zanalizować przykładowe studium przypadku, w tym wyodrębnić przyczyny i mechanizmy utrwalające problem/ trudności.
Potrafi wskazać podstawowe narzędzia diagnostyczne i terapeutyczne potrzebne do uruchomienia zróżnicowanych procesów zmiany i prześledzenia ich charakteru.
Umie zebrać informacje konieczne do analizy funkcjonowania systemu.
Umie opracować i zaprezentować (z uzasadnieniem) plan działań praktycznych, ukierunkowanych na zmiany w systemie.
Umie ocenić adekwatność wybranych metod interwencji wobec rodziny.
Umie ocenić adekwatność wybranych metod interwencji wobec klasy, relacji nauczyciel-uczniowie, dyrektor-nauczyciele, etc.
Kompetencje społeczne
Potrafi współpracować z partnerami w przygotowywaniu i realizacji konkretnej interwencji.
Docenia wagę zespołowego rozwiązywania problemów.
Dostrzega specyfikę i znaczenie relacji interpersonalnych w kontakcie psychologicznym -dostrzega i formułuje problemy etyczne w pracy.
Literatura
W cyklu 2020Z:
• Badura-Madej, W., (1999). Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych. |
W cyklu 2021Z:
• Badura-Madej, W., (1999). Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych. |
W cyklu 2022Z:
• Badura-Madej, W., (1999). Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych. |
W cyklu 2022Zn:
• Badura-Madej, W., (1999). Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych. |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
W przypadku zaliczenia zdalnego - egzamin ustny poprzez platformę MS Teams (3 pytania) Nakład pracy: aktywny udział w wykładzie (30h), studiowanie literatury (25h), przygotowanie do egzaminu (25h) |
W cyklu 2021Z:
W przypadku zaliczenia zdalnego - egzamin ustny poprzez platformę MS Teams (3 pytania) Nakład pracy: aktywny udział w wykładzie (30h), studiowanie literatury (25h), przygotowanie do egzaminu (25h) |
W cyklu 2022Z:
W przypadku zaliczenia zdalnego - egzamin ustny poprzez platformę MS Teams (3 pytania) Nakład pracy: aktywny udział w wykładzie (30h), studiowanie literatury (25h), przygotowanie do egzaminu (25h) |
W cyklu 2022Zn:
W przypadku zaliczenia zdalnego - egzamin ustny poprzez platformę MS Teams (3 pytania) Nakład pracy: aktywny udział w wykładzie (30h), studiowanie literatury (25h), przygotowanie do egzaminu (25h) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: