Case study. Społeczność w kulturze żydowskiej 20-3S-CSZ
1. Wprowadzenie do zajęć. Wspólna dyskusja dotycząca wiedzy oraz stereotypów dotyczących społeczności żydowskiej w Polsce
2. Kuchnia żydowska i święta żydowskie jako przykład bogatej tradycji żydowskiej i jej przenikania się z tradycją Polską
3. Wycieczka do muzeum POLIN
4, 5. Relacje polsko-żydowskie przed wojną i w czasie Zagłady - film POLIN i tekst "przemoc filosemicka"
6. Ocalali i praca terapeutyczna z traumą
7. Transgeneracyjny przekaz traumy
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Orientacja w tradycji i kulturze żydowskiej i
- Świadomość różnych aspektów kultury żydowskiej i rozumienie historycznych uwarunkowań kształtujących współczesną kulturę Izraela
- Świadomość problemów tożsamościowych podczas procesu akulturacji na styku kultur
Umiejętności
- Umiejętność oceny sytuacji społeczno-psychologicznej mniejszości żydowskiej w Polsce
Kompetencje społeczne
- Wrażliwość kulturowa, rozumienie zjawiska empatii w kontekście międzykulturowym
- Posługiwanie się poznanymi kategoriami w obserwacji i analizie wydarzeń z życia społecznego.
- Dostrzeganie dylematów etycznych związanych z pracą w środowisku wielokulturowym
Kryteria oceniania
1. Aktywny udział w zajęciach
2. Esej na temat filmu POLIN i tekstu "Przemoc filosemicka"
Literatura
polin okruchy pamięci https://www.youtube.com/watch?v=e_d4nVoGAT4&t=2059s
Janicka Żukowski "Przemoc filosemicka"
Katarzyna Prot "Badania nad skutkami Holokaustu" Psychoterapia 4 (151) 2009, 65-76
Katarzyna Prot, Łukasz Biedka, Krzysztof Szwajca, Kazimierz Bierzyński,
Ewa Domagalska, Ryszard Izdebski Psychoterapia grupowa ocalałych z Holocaustu — doświadczenia własne
Katarzyna Prot-Klinger, Krzysztof Szwajca Czy można przepracować Zagładę? Doświadczenie pracy grupowej (w druku)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: