Bliskie związki interpersonalne 20-3S-BZI
Kurs obejmuje zarówno podstawowe, jak i specjalistyczne zagadnienia z zakresu psychologii bliskich relacji interpersonalnych omówione w perspektywie biologicznej, psychologicznej oraz kulturowej.
Podczas kursu podjęte zostają następujące zagadnienia:
Geneza, istota i społeczne znaczenie bliskich związków.
Rożne typy związków i relacji interpersonalnych (macierzyństwo, ojcostwo, relacje rodzeństwa, dalszej rodziny, hetero- i nieheteronormatywne związki, związki typu LAT).
Kobiety i mężczyźni w relacjach interpersonalnych.
Teorie i strategie doboru partnerów.
Fazy rozwoju związków.
Uwarunkowania satysfakcji i jakości relacji.
Konflikty, gry małżeńskie.
Bliskie związki a zdrowie psychiczne, sposoby oceniania funkcjonowania związków.
W cyklu 2020Z:
Wybrane koncepcje teoretyczne dotyczące bliskich związków i miłości - style miłości J. Lee, trójczynnikowa koncepcja miłości R. Sternberga. |
W cyklu 2021Z:
W trakcie kursu zaprezentowane zostaną podstawowe i specjalistyczne zagadnienia z zakresu psychologii relacji interpersonalnych (budowanie i podtrzymywanie relacji, zaufanie, atrakcyjność interpersonalna, miłość, związki romantyczne). |
W cyklu 2022Z:
W trakcie kursu zaprezentowane zostaną podstawowe i specjalistyczne zagadnienia z zakresu psychologii relacji interpersonalnych (budowanie i podtrzymywanie relacji, zaufanie, atrakcyjność interpersonalna, miłość, związki romantyczne). |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna definicje i podstawowe aspekty (składowe) relacji, miłości, przyjaźni, atrakcyjności.
Wie w jaki sposób przebiega rozwój bliskich relacji.
Zna mechanizmy i procesy związane z budowaniem bliskich relacji.
Potrafi wymienić i scharakteryzować najważniejsze koncepcje wyjaśniające powstawanie i funkcjonowanie bliskich związków.
Jest w stanie opisać czynniki indywidualne, sytuacyjne i kulturowe kształtujące bliskie relacje interpersonalne.
Zna metody pomiaru komponentów relacji.
Umiejętności
Umie zanalizować tekst naukowy, artykuł, raport z badań w języku polskim i angielskim.
Kryteria oceniania
Egzamin.
Próg zaliczenia: 60%+1 pkt.
Literatura
B. Wojciszke, Psychologia miłości GWP, Sopot 2019
R. J. Sternberg, K. Weis (red.) Nowa psychologia miłości, Biblioteka Moderatora, Taszów 2007
Mandal, E. Miłość, władza i manipulacja w bliskich związkach. Warszawa: PWN 2008.
Buss, D. M. Ewolucja pożądania. Jak ludzie dobierają się w pary? Gdańsk: GWP 2003.
P. Olesiński, Psychologia kochania, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2018, s. 15-38
M. Sikorska, Praktyki rodzinne i rodzicielskie we współczesnej Polsce - rekonstrukcja codzienności, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2019
K. Kacprzak, R. Leppert, Związki miłosne w sieci, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2013
Kwak, Współczesne związki heteroseksualne, małżeństwa (dobrowolnie bezdzietne), kohabitacje, LAT, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2014
W cyklu 2020Z:
E. Berscheid, Poszukiwania znaczenia miłości, [w] R. J. Sternberg, K. Weis, Nowa psychologia miłości, Biblioteka Moderatora, Taszów 2007, s. 257-274 |
W cyklu 2021Z:
R. J. Sternberg, K. Weis, Nowa psychologia miłości, Biblioteka Moderatora, Taszów 2007, s. 225-256, 257-274, 275-296, |
W cyklu 2022Z:
R. J. Sternberg, K. Weis, Nowa psychologia miłości, Biblioteka Moderatora, Taszów 2007, s. 225-256, 257-274, 275-296, |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
link do zespołu Stosowane metody kształcenia- wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, film |
W cyklu 2021Z:
Stosowane metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2022Z:
Stosowane metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: