Analiza grupowa - metoda wspomagania pracy w organizacjach 20-3S-AMW
Podczas zajęć studenci zapoznają się z teoriami objaśniającymi analizę grupową, a także poznają jej zastosowanie, jako metody wspomagającej pracę w organizacjach. Dzięki symulacji analizy grupowej będą mieli szansę doświadczyć na sobie procesu grupowego, a także szczegółowo go zanalizować.
1. Teorie dotyczące analizy grupowej:
- wprowadzenie do teorii Analizy Grupowej np. w ujęciu Biona oraz Foulkesa
- proces grupowy w rozumieniu np. Biona, czy Agazarian
2. Praktyczne zastosowanie analizy grupowej w organizacjach:
- symulacja analizy grupowej w organizacji
- proces superwizji z wykorzystaniem analizy grupowej w organizacji
W cyklu 2020Z:
Podczas zajęć studenci zapoznają się z teoriami objaśniającymi analizę grupową, a także poznają jej zastosowanie, jako metody wspomagającej pracę w organizacjach. Dzięki symulacji analizy grupowej będą mieli szansę doświadczyć na sobie procesu grupowego, a także szczegółowo go zanalizować. 1. Teorie dotyczące analizy grupowej: 2. Praktyczne zastosowanie analizy grupowej w organizacjach: Zajęcia realizowane w TEAMS: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af77d8fe1152149f2ab060444750e0211%40thread.tacv2/conversations?groupId=546bce9f-b33f-464a-a014-e1b26f6f195d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2020Zn:
Podczas zajęć studenci zapoznają się z teoriami objaśniającymi analizę grupową, a także poznają jej zastosowanie, jako metody wspomagającej pracę w organizacjach. Dzięki symulacji analizy grupowej będą mieli szansę doświadczyć na sobie procesu grupowego, a także szczegółowo go zanalizować. 1. Teorie dotyczące analizy grupowej: 2. Praktyczne zastosowanie analizy grupowej w organizacjach: Zajęcia realizowane w TEAMS: link będzie dodany przed rozpoczęciem zajęć w listopadzie |
W cyklu 2021Z:
Podczas zajęć studenci zapoznają się z teoriami objaśniającymi analizę grupową, a także poznają jej zastosowanie, jako metody wspomagającej pracę w organizacjach. Dzięki symulacji analizy grupowej będą mieli szansę doświadczyć na sobie procesu grupowego, a także szczegółowo go zanalizować. 1. Teorie dotyczące analizy grupowej: 2. Praktyczne zastosowanie analizy grupowej w organizacjach: Podczas zajęć będziemy dyskutować wybrane teksty, pracować w grupach i wspólnie przygotowywać projekt. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna teorie wyjaśniające procesy grupowe.
Potrafi zanalizować proces grupowy w odniesieniu do różnych teorii (np. (Bion, Foulkes, Agazarian).
Potrafi wymienić i rozumie mechanizmy hamujące proces grupowy.
Umiejętności
Potrafi śledzić i opisać proces grupowy.
Rozumie, w jakich sytuacjach analiza grupowa może być przydatna w organizacjach.
Kompetencje społeczne
Potrafi śledzić i opisać proces grupowy.
Kryteria oceniania
Obecność, aktywny udział w zajęciach, omówienie wybranego tekstu, grupowe przygotowanie projektu
Literatura
Artykuły:
Agazarian, Y., & Gantt, S. (2003). Phases of group development: Systems-centered hypotheses and their implications for research and practice. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 7(3), 238.
Woźniak M., Terapeutka wychodzi z gabinetu… Kliniczne i społeczne aspekty pracy. Zebranie
mieszkańców osiedla okiem analityka grupowego, Biuletyn Instytutu Analizy Grupowej „Rasztów”
Zajenkowska A., Projekt „Polska na Kozetce” (manuskrypt)
Rozdziały w książkach:
Bollas, C. (20210, Umysł demokratyczny, W: Nieświadomość w życiu społecznym i politycznym, red David Morgan. Ingenium, Warszawa.
Brunnig H., Skowrońska J. (2016). Co zrobić z tymi szczątkami? W: Zajenkowska, A. (red.). Polska na kozetce: siła obywatelskiej refleksyjności. Sopot: Smak Słowa.
Brunning, H., & Perini, M. (red.).. (2018). Psychoanalytic perspectives on a turbulent world. London: Routledge.
Bion, W. (2015) Doświadczenia w grupach i inne prace. Oficyna Ingenium, Warszawa
Ofer G., Europe on the couch in social dreaming matrix. W: Zajenkowska, A., & Levin, U. (red.). (2019). Europe on the Couch: The breaking of a homogeneous group illusion. In A Psychoanalytic and Socio-Cultural Exploration of a Continent (pp. 1-4). London: Routledge.
Pawlik, J. (red.). (2008). Psychoterapia analityczna. Procesy i zjawiska grupowe. Warszawa: Eneteia.
Rustin, M. (2021) Jak rozumieć prawicowy populizm? W: Nieświadomość w życiu społecznym i politycznym, red David Morgan. Ingenium, Warszawa.
Stokoe, P. (2021) Gdzie się podziali wszyscy dorośli. W: Nieświadomość w życiu społecznym i politycznym, red David Morgan. Ingenium, Warszawa.
Volkan V, (2021) Psychologia dużych grup jako niezależna dziedzina. W: Psychologia dużej grupy, Oficyna Ingenium, Warszawa
Volkan V., (2021) Zastosowanie Modelu Drzewa w konsultacjach z dużymi grupami. W: Psychologia dużej grupy, Oficyna Ingenium, Warszawa
W cyklu 2020Z:
Wszystkie teksty będą udostępnione studentom. Artykuły: Rozdziały w książkach: |
W cyklu 2020Zn:
Wszystkie teksty będą udostępnione studentom. Artykuły: Rozdziały w książkach: |
W cyklu 2021Z:
Wszystkie teksty będą udostępnione studentom. Artykuły: Rozdziały w książkach: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Zajęcia realizowane w TEAMS: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af77d8fe1152149f2ab060444750e0211%40thread.tacv2/conversations?groupId=546bce9f-b33f-464a-a014-e1b26f6f195d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Stosowane metody kształcenia: wykład, dyskusja, zadania grupowe Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2020Zn:
Stosowane metody kształcenia: wykład, dyskusja, zadania grupowe Nakład pracy studenta: Zajęcia realizowane w TEAMS: link będzie dodany przed rozpoczęciem zajęć w listopadzie (prowadzący spoza APS) |
W cyklu 2021Z:
30h - udział w zajęciach |
W cyklu 2022Z:
Nakład pracy studenta: - 30 godzin kontaktowych - 30 godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 30 liczba godzin przeznaczonych na inne zadania (np. realizację projektu grupowego) - 10 godzin potrzebnych do przygotowania raportu końcowego |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: